OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přímočarost je slovo, které ve spojení s Francouzi STÖMB není možno použít. Na to je jejich tvorba příliš proměnlivá a kombinuje hodně stylových forem. Jejich instrumentální hudba je mixem tuhé kytarové produkce nezřídka jdoucí do tvrdších odnoží metalu, například technického death metalu či djentu s příměsí dalších prvků především v podobě elektroniky, ale též industriálu a dalších zvukových oživení. Album je zajímavě koncipováno, když je ohraničeno dvěma naprosto odlišnými skladbami. Živelný otvírák "The Realm of Delirium" nabízí agresivní kytarové postupy, které v kombinaci s výrazným vokálem hostující Laure Le Prunenec (IGORRR) připomenou Nory MADDER MORTEM. To je jeden z prvků, kterým si mě STÖMB získali, neboť pro MADDER MORTEM mám slabost. Závěrečná rozvláčná "Transcendence" je naopak baladicky laděnou skladbou s hypnotickým kytarovým sólem dalšího hosta Quentina Godeta (KADINJA) a emotivním post rockovým závěrem. Ale mezi tím je další obsah, který rozhodně není jen výplň.
Uvnitř alba jsou skladby nabývající různých podob a i v rámci sebe samých odskakují nejen do stylových subžánrů, ale i mimo hranice tvrdé kytarové hudby. Například "Sidereal Lucid Dreamer" začne jako kousek plný důrazných riffů, často až djentově sekajících, nad kterými se nesou táhlé elektronické linky, aby se propadl až k rozvláčné téměř relaxační pasáži, ze které nakonec opět nabere sílu. Skladby oscilují od divoké metalové řežby často na hranici progresivního death metalu až k emotivní jemné téměř post rockové atmosféře. A do toho jsou místy zdánlivě násilně, ale velice působivě, tlačeny další hudební polohy. Úvod "The Extantrasy" téměř ve stylu electronic dance music, industriální prvky v "Kaleidoskop" jsou doplněné o klavírní party, nebo se objevují vzletné riffové repetice jako od GOJIRA v gradující a mnohotvárné "In The Eye of Aghemahra". Plazivá, místy až něžná "Meta Art" je zase vyšperkovaná příspěvkem saxofonisty Jørgena Munkeby, známého z norských SHINING nebo JAGA JAZZIST.
STÖMB jsou kouzelníky se zvukem i mixem, dokáží zahustit a navrstvit své divoká pasáže do bombastických aranží, ale také včas uvolnit a odlehčit jednodušší a klidnou kompozicí, viz třeba elektronický úvod "An Absence of Sun", který zní jakoby odosobněle, a skupina pak téměř mimoděk přejde do silovějších riffů. Ale Francouzi jsou i šikovní ve tvorbě technicky náročnějších postupů, například v "Of Absolute White" jako by chtěli vyzvat na souboj MESHUGGAH. A nezapomíná se ani na trochu té melodické vzletnosti, "The Altered" mi svou atmosférou připomíná melodické black metalové postupy. No je toho na rozsáhlé ploše alba opravdu hodně a co je hlavní, ve všech formách a polohách je to přesvědčivý a vyzrálý výkon. Donedávna pro mě neznámí STÖMB představují jeden z vrcholů prvních měsíců roku 2023. Alespoň v mém žebříčku určitě.
STÖMB představují zajímavý mix agresivního metalu, djentu, progrese, ale i industriálu a elektroniky, to vše v perfektním souznění a profesorsky namícháno. Velmi neotřelý koktejl.
8,5 / 10
Aurélien De Freitas
- kytara
Tom Bonetto
- kytara
Alexandre Garachon
- basová kytara
Tom Gadonna
- bicí
Hosté:
Laure Le Prunenec
- vokál
Jorgen Munkeby
- saxofon
Léo Natal
- kytara
Quentin Godet
- kytara
1. The Realm of Delirium
2. Sidereal Lucid Dreamer
3. Kaleidoscope
4. The Extantrasy
5. Meta Art
6. In the Eye of Aghemahra
7. An ABsence of Sun
8. Of Absolute White
9. The Altered
10. Transcendance
Massive Disturbed Meta Art (2023)
From Nihil (2020)
Duality (EP) (2017)
The Grey (2015)
Fragment (EP) (2013)
Datum vydání: Pátek, 17. března 2023
Vydavatel: Klonosphere Records
Stopáž: 67:31
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.