UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tenkrát před mnoha lety si člověk myslel, že už nemůže být temnější či špinavější hudby, než toho času produkovala USDM ikona INCANTATION, MORPHEUS DESCENDS a nebo třeba jedineční death/doomoví průkopníci DISEMBOWELMENT na svém jediném albu „Transcendence Into The Peripheral“. Bylo jen těžko představitelné, že jednoho dne z nejzapadlejších kobek povstanou sestavy, které veškeré extrémní atributy této doby dokážou zhmotnit v ještě něco mnohem horšího. Jednou z největších líhní těchto ohavných entit se stala Austrálie, jež dokázala svět extrémního OSDM (potažmo pak black/death nebo death/doom metalu) zpustošit celky typu PORTAL, IGNIVOMOUS, GRAVE UPHEAVAL, ESKHATON, FLESH MEGALITH, CHARNEL ALTAR, AETHYRVOROUS nebo… IMPETUOUS RITUAL.
Poslech takového „Mortal Throne Of Nazarene“ (1994) je dnes jako výlet do první zóny šumavského parku. Počítáte s tím, že cestou na Tříjezerní slať uklouznete a po kolena zapadnete do husté rašeliny. Jistě, boty máte nasáklé odporně páchnoucí hmotou, ale zase máte jistotu, že se večer vrátíte živi a zdrávi k rodinnému krbu. To s „Iniquitous Barbarik Synthesis“ dopadnete o poznání hůře. Při nevinném korzu ponurým slatiništěm se pod vámi prolomí prohnilý můstek a rázem se propadáte do bahnitého marastu, z jehož studené náruče již není úniku. IMPETUOUS RITUAL nenabízejí pomocné ruky ni záchranného kruhu, naopak vás stahují stále hlouběji a hlouběji do jícnu plesnivého močálu. Bez nejmenší naděje na spásu budete marně bojovat dlouhých padesát minut. Poté se nad vámi zavře asfaltově černá tekutina.
IMPETUOUS RITUAL jsou kapelou, kterou buď milujete, nebo ji po prvních pár minutách vypínáte. Prostě to není hudba pro vás. Já osobně se řadím k oddaným sluhům do extrému dotaženého OSDM (potažmo pak black/death nebo death/doom metalu) a do určité míry pro mě platí, že čím okrajovější hudba, tím mě baví více (i když je pravdou, že k poslechu takových GRAVE UPHEAVAL nebo FLESH MEGALITH je třeba přijít vybaven poněkud speciální náladou).
„Iniquitous Barbarik Synthesis“ je zběsilou koláží zuhelnatělého old school, pokroucených „haunting“ výlevů sólové kytary (krásná poklona INCANTATION), reverbem rozostřených ambient/drone death pasáží a rituálního zaříkávání linoucího se z hloubi plísní obrostlých slují jakoby k nám doléhajícího z časů, kdy se na Zemi teprve začal formovat život. Slyším temné dunění vulkánů, mocný praskot v tektonických zlomech a hučení prvotního oceánu, jehož vody začínají obývat základní jednobuněčné organismy. Mluvil jsem sice o sólové kytaře, nicméně si dobře uvědomuji, že to není to pravé označení. IMPETUOUS RITUAL totiž ve skutečnosti musí disponovat pouze neotesanými kyji, na kterých je (snad) nataženo několik drátů. Pokud by se na koncert Australanů dostavila tlupa z rodu Homo habilis, určitě by nezůstala stát v předsálí, ale vydala by se své následovníky podpořit do kotle nejrůznějšími skřeky, zběsilým dupáním a tlučením prvotními nástroji do konstrukce pódia. Atmosféra desky je unikátní, mimořádně masivní, propastně hluboká, ale současně i bezútěšná a neprostupná, doslova zhmotňuje klaustrofobické pocity strachu a beznaděje.
I přes chaotičnost a všudypřítomné primitivní násilí dokážou Australané doručit „příjemné“ a tak trochu „chytlavější“ momenty. Jistě, není to často a není to na dlouho, ale je to tak. Zkuste schválně středovou pasáž „Intramural Axiom“, závěr „Necromantic Esurience“ a hlavně pak předlouhou kompozici „Psychic Necrosis“, jež takových „pohlazeních na duši“ ukrývá hned několik. Dost podobně to činila žánrově i regionálně spřízněná přírodní katastrofa IGNIVOMOUS na výtečném manifestu „Contragenesis“. V jasně nejdelší skladbě tracklistu se však dá najít i jiné přirovnání, a sice k PORTAL, se kterými jsou IMPETUOUS RITUAL mimochodem personálně provázáni.
IMPETUOUS RITUAL jsou po šesti letech zpět a já se jejich monstrózního old school odněkud z útrob pravěké sopky nemohu nabažit. Plesnivá, mechem obrostlá novinka je skutečnou lahůdkou pro vyznavače těch nejextrémnějších odnoží rohatého cavernous death/doom metalu. Vydavatel alba, slovutní Profound Lore Records, o „Iniquitous Barbarik Synthesis“ ostatně hovoří následovně: „Abstraktní death metalový surrealismus, který není pro slabé povahy a není pro ty, kteří mají rádi death metal bezpečný, čitelný a pro radost či potěšení“. S tím nelze nesouhlasit.
Jedna z nejobludnějších kapel dějin opět vyvrhla zcela nepoživatelnou, tučnou vrstvou plísně obrostlou desku, jež se okamžitě stala favoritkou mého srdce. Mimořádně násilné zaříkávání z hlubin ponurých slují rezonuje silou přírodní katastrofy biblických rozměrů. Kdyby se v proterozoiku hrál death metal, zněl by přesně takto.
9 / 10
Ignis Fatuus
- zpěv, bicí, kytara
Omenous Fugue
- kytara
SE
- baskytara
1. Sanguinary Abstraction
2. Lecherous Molestation
3. Rite Of Impalement
4. Necromantic Esurience
5. Grail Of Enmity
6. Intramural Axiom
7. Psychic Necrosis
8. Sacreligious Penance
9. Metempsychosis
Iniquitous Barbarik Synthesis (2023)
Blight Upon Martyred Sentience (2017)
Unholy Congregation Of Hypocritical Ambivalence (2014)
Relentless Execution Of Ceremonial Excrescence (2009)
Datum vydání: Pátek, 12. května 2023
Vydavatel: Profound Lore Records
Stopáž: 50:04
KVLT IS BACK!!! Jedna z nejobludnějších kapel dějin opět vyvrhla zcela nepoživatelnou, tučnou vrstvou plísně obrostlou desku, jež se okamžitě stala favoritkou mého srdce. Mimořádně násilné zaříkávání z hlubin ponurých slují rezonuje silou přírodní katastrofy biblických rozměrů. Nesmírně nesportovní.
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.