Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po debutu částečně tak trochu stylizovaném do nevýrazných variací QUEENSRŸCHE se Dánové ANUBIS GATE vypracovali a minimálně od desky "Andromeda Unchained" ukazuje tahle poněkud přehlížená skupina svou šikovnost. Jejich alba možná nejsou výjimečná, přesto jsem si je vždy s chutí užil. A pokud se to může jevit málo, pak je to zřejmě dáno i jistou dávkou pokory a možná až nesmělosti, s jakou se tahle parta vždy prezentovala. Ale snaha dělat slušnou hudbu dle vlastních představ se prostě cení a hlavně se musí ocenit fakt, že si tito pánové na všech albech udrželi slušný standard, když tedy nebudeme počítat trochu zvláštní kolekci coververzí "Covered in Colours".
Je otázkou, zda na faktu, že jsou ANUBIS GATE podle mě trochu přehlíženi, má svůj podíl i styl hudby, kterému se Dánové zřejmě bezpodmínečně upsali. Tvrdošíjně se totiž drží své tak trochu vlídně prezentované formy power prog metalu a zatím nic nenasvědčuje, že by se chtěli stylově nějak vyvíjet. To ale neznamená, že by zůstávali křečovitě zamrzlí v čase, ve svém přístupu jsou celkem kreativní a dokáží skládat příjemně plynoucí hudbu se silnými riffy i melodickými motivy. Asi hodně výstižně o svém stylu mluví samotná skupina, když říká, že se stylisticky jedná o konglomerát klasického heavy metalu 80. let, epičtější formy let devadesátých a temnější progresivity současnosti. Navrch smícháné s prog rockovými legendami 70. let a máme charakteristiku díla ANUBIS GATE.
Jestliže předchozí alba jsem si vždy s chutí poslechl, aktuální deska "Interference" u mne zanechala poněkud silnější dojem. Jako by zde Dánové konečně plně vyzráli a vyladili svůj zmíněný styl. Možná se na tom trochu podepsala i covidová pauza a rok 2020, který skončil tragicky smrtí jednoho ze zakládajících členů, Jespera M. Jensena. Každopádně se skupina vzepjala ke svému zřejmě nejlepšímu výkonu a po dvacetileté existenci stvořila kolekci opravdu silných skladeb. "Interference" je ukázka toho, jak málo někdy stačí, aby se všední a pouze příjemná hudba překlopila do něčeho výraznějího. Ono totiž v podstatě nejde o nic jiného, než další verzi toho, co už jsme mohli slyšet dříve, a to přirozeně plynoucí kombinace důrazné metalové dravosti s přívětivou melodickou stavbou a množstvím odlehčujících pasáží. To vše většinou uspořádané do delších výpravných skladeb, které jsou pro skupinu typické a nabídly je i předchozí počiny.
Aktuální album postoupilo o kousíček dál v promyšlené struktuře i v citlivém skládání a vrstvení motivů, čímž skladby dostávají o něco citovější a někde i hitovější sílu. K mírně pompéznímu vyznění a určité plnosti aranží přispívá i studeně nazvučená elektronika. Poněkud přemrštěná stopáž celkový výsledek bohužel trochu sráží a slabinou především pro ty, kteří znají předchozí počiny, může být i poněkud striktní držení se šablon, díky čemuž aktuální deska v podstatě ničím nepřekvapí. Ale co na tom, když je to fajn hudba. Ano, těžko se dá o aktuálních ANUBIS GATE mluvit jako o něčem extra, ale někdy mi stačí ke spokojenosti i jen takto fajn produkce.
PS: Povšimněte si českého počítání v úvodu skladby "Number Stations", kde se to tam vzalo?
Velmi fajn album natočili tito podle mě přehlížení Dánové. Dlouho už se snaží a po dvaceti letech existence zvládli asi své nejlepší album. Tak proč je za to nepochválit. I když to není nic světoborného, mně to ke spokojenosti stačí.
1. Emergence
2. Ignorance Is Bliss
3. Number Stations
4. The Phoenix
5. Equations
6. Dissonance Consonance
7. The Intergalatic Dream of Stardom
8. World of Clay
9. Interference
10. Absence
Diskografie
Interference (2023) Covered in Colours (2020) Covered In Black (2017) Horizons (2014) Anubis Gate (2011) The Detached (2009) Andromeda Unchained (2007) A Perfect Forever (2005) Purification (2004)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 2. června 2023 Vydavatel: No Dust Records
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.