Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Šílená kreativita může mít mnoho podob. A jedna z nich se evidentně jmenuje EIGENSTATE ZERO, nebo přesněji Christian Ludvigsson. Tento zřejmě poněkud excentrický multiinstrumentalista je totiž velmi specifickým zjevem na metalové hudební scéně. Evidentně striktní samotář, u kterého se kromě krátké epizody z konce devadesátých let v partě ODEUM (vydala jen dvě dema) nedá dohledat žádná zmínka o tom, že by působil v nějaké skupině. Jeho projekty tak nejsou, na rozdíl od tradice, nějakým odbočením od běžného týmového fungování, ale jsou to stěžejní prostory, kam se vtěluje Ludvigssonova hudební představivost. A že se jeho fantazie postupně rozvinula do opravdu neslýchaných rozměrů dokládá počin "Machinery Of Night" pod hlavičkou EIGENSTATE ZERO.
Nevím kde se tento pořízek, dnes již padesátník, schovával až do roku 2018. Budu rád za každou informaci. Ale právě rokem 2018 začíná jeho vpád na hudební scénu a to hned ve dvojí formě. Zjevuje se i pod názvem UNCHRISTIAN CHRISTIAN, kde prezentuje svoji lásku k death metalu a během přípravy první desky EIGENSTATE ZERO si jen tak bokem střihnul oldschool death v podobě EP "The Ballads Of Baphomet", kompletně vyprodukované během sedmi dní. A pod touhle "bokovkou" pak vydal ještě dvě alba, na kterých dle svých slov prezentuje poctu velikánům raného deathmetalu.
Tím hlavním těžištěm jeho tvorby je ale EIGENSTATE ZERO. Pod touto značkou se Ludvigsson vrhá na death metal z opačné strany. Mimo tradice a zavedená pravidla bere deathovou formu jen jako základ, na kterém se progresivním deformováním snaží postavit cosi hůře zařaditelné. Divoké riffování a útočný řev je složkou řekněme tradičnější, která z death metalové roviny často utíká do djentu a svou rytmickou neposedností a sekavou formou se blíží i k parádičkám po vzoru MESHUGGAH. Další složkou je bláznivá progresivní extravagance, občasně zdánlivé chaotické změny tempa a rytmu, mimostylové výpady brousící od jazzových rejstříků až k rockovým psychózám. Hraje si se syntetickými zvuky, a nebo to jsou snad skutečné jazzové dechy? Provedení je tak precizní, že to nepoznám. Ale to hlavní a nosné je samozřejmě kytara, zjevně prioritní nástroj, kterým se Ludvigsson prezentuje v různých podobách, většinou riffově agresivních, ale i bláznivě ztřeštěných a psychotických.
Zatímco debut "Sensory Deception" byl do jisté míry "jen" progresivní smršť, kde se míchali MESHUGGAH s vlivy klasického death metalu a divočin ve stylu raných ION DISSONANCE, na "Machinery Of Night" postoupil Christian o krůček dále a v některých okamžicích jako by se nechal inspirovat nadčasovým počinem Fredrika Thordendala (MESHUGGAH), který ve svém projektu FREDRIK THORDENDAL´S SPECIAL DEFECTS vychrlil nezapomenutelnou dávku kreativity. Ludvigssonova hudební posedlost je v mnoha ohledech podobná, nebo lépe řečeno výsledek jeho snažení v sobě nese podobnou auru zdánlivého šílenství, které přes jistý efekt šokovat představuje hlavně muzikálnost virtuosa a zdánlivý zmatek nikdy nepřekročí onu mez, která by z toho dělala něco jiného než specifickou, chytře a především funkčně poskládanou hudební produkci.
Christian Ludvigsson je jedinečný svými komplexními schopnosti interpreta a skladatele i nekompromisním přístupem milovníka death metalu, ale též entuziasmem a živočišností, kterou do své hudby dokáže vpravit. Jeho vize jsou možná mimo realitu běžného hudebního světa a trochu hůře stravitelné, ale o to více fascinující svou bohatostí a nápaditostí. A hlavně je to hudba, která si žije svým životem, žádný stylový levoboček nebo trendová umělotina. Tohle je hudba s charakterem, svérázná a jedinečná, která má prostě můj obdiv.
Zuřivě pádící hudební smršť proložená výbuchy kreativního šílenství. Snad první počin, u kterého se nestydím použít přirovnání k nadčasovému FREDRIK THORDENDAL´S SPECIAL DEFECTS.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.