OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přiznám se rovnou, že v komplikované otázce přístupu k tvůrčímu vývoji CRYPTOPSY jsem to měl asi jako většina takzvaných „starých fans“. V devadesátých letech bezmezné nadšení a poté s albem „Once Was Not“ z roku 2005 těžká zkouška trpělivosti. Tuto jsem ještě ustál. Následné, a i na těchto stránkách už několikrát probírané dění už mě však vrhnulo do propasti. Škatulka s visačkou jména této kanadské kapely tak putovala do archivu s tím, že se k ní občas nostalgicky navrátím. Už tak trochu obligátní návrat „ke kořenům“ se však nakonec nevyhnul ani CRYPTOPSY a my tak několik posledních nahrávek registrujeme „starou dobrou“ tvář skupiny.
Zda-li se jedná o tvář úpřímnou anebo jen vynucenou, už pořešil kolega Martin Lukáč ve své recenzi bezejmenné desky z roku 2012 a já bych k tomu už nedodal nic nového či podnětného. Podobným úvahám na úvod jsem se chtěl spíše vyhnout, léč v případě této legendární brusky nešlo jinak. Trajektorie jejího směřování prostě nepřestane vzbuzovat vášně a to i navzdory faktu, že minimálně poslední dekádu už je opět pevně usazená ve svých původních kořenech. Letošní nahrávka v podstatě tuto skutečnost jen zvýrazňuje.
Žádné převratné změny tedy už nelze očekávat, což vzhledem k obsahu „As Gomorrah Burns“ ani nelze brát jako výtku. Album totiž nabízí v dobrém slova smyslu standardní nálož všeho, čim se CRYPTOPSY mohli chlubit už v minulosti. Nabroušená death/grindová jízda technického střihu od zkušených matadorů. Ti totiž moc dobře vědí, jak šikovně sestavit skladby hýřící rytmickou variabilitou a nenudícím dějem. Kdy je potřeba dupnout na plyn a kdy zase zpomalit a uvolnit napětí. Tohle všechno obsahuje hudba kanadských i v roce 2023. Samozřejmě, že je v tom i nepopíratelná dávka rutiny, ale na druhou stranu bez ní vám jen vášeň a zápal pro tvrdou muziku ne vždy postačí.
Svádět vše jen na rutinní přístup však v prípadě této nahrávky v žádném případě neobstojí. Na to ještě stále CRYPTOPSY nabízejí dostatek svěžích nápadů a kreativity a nic nenasvědčuje faktu, že by se to mělo v blízké budoucnosti změnit. Osmička skladeb nás na ploše o něco málo přesahující půlhodinovou hranici provede dávnější i nedávnou historií skupiny, k tomu přidá pár aktuálních pohledů na věc. Nečekejte však nějaké rabovaní starých šuplíků. Samozřejmě, že si skupina uvědomuje svoje silné stránky a i moc dobře chápe, co ji dělalo úspěšnou v minulosti. Snaha na toto navázat může dopadnout, a taky se tak i v mnoha případech děje, jako bohapusté sebevykrádání, případ těchto Kanaďanů má však naštěstí mnohem lepší vyústění.
Čtěte také: CRYPTOPSY - The Book Of Suffering - Tome 1 (EP) / recenze
Žánrově se opět pohybujeme někde kolem technického death metalu s příměsí grindujících motivů. Takovou pestrou divočinu jako v devadesátých létěch už však nečekejme. Zrychlit a pořádně se do toho opřít skupina umí pořád více než dobře, ale často se skladby překlopí i do středních temp. Zatímco tedy ve svých počátcích CRYPTOPSY akumulovali energii až do mohutných explozí, nyní ji raději postupně uvolňují, právě díky častým zpomalením a přechodům v občas až doomově znějící plochy. V praxi to však neznamená, že by skupina teď ztratila svůj nabroušený styl. V tomto směru se v jednotlivých skladbách stále odehrává dostatek dramatických minipříběhů. Osmička kompozic slušně odsýpá, baví častými a účelnými změnami temp a jako celek pěkně drží pohromadě. Prostě a jednoduše jedná se o velice příjemný poslech, ač to může s ohledem na žánrové zařazení nahrávky znít poněkud paradoxně.
CRYPTOPSY tímto albem svůj stín sice nepřekročili, na druhou stranu nabízejí po 11-leté pauze od poslední řadovky; vyplněné toliko dvěma minialby, velmi solidní sbírku oscilující mezi extrémnějšími metalovými žánry. Zkrátka pohybující se přesně těch v hudebních teritoriích, kde to skupině vždy slušelo nejlépe a kde i po letech dokáže nabízet (nad)standardní kvalitu. Takže je asi vše v pořádku, ne?
CRYPTOPSY jsou po letech zpátky s regulerní řadovkou. Kvalitní řemeslo se mísí s nevysychající studnicí dobrých nápadů, což ve výsledku přináší povedenou nahrávku.
7,5 / 10
Matt McGachy
- vokály
Christian Donaldson
- kytara
Olivier Pinard
- basa
Flo Mounier
- bicí
1. Lascivious Undivine
2. In Abeyance
3. Godless Deceiver
4. Ill Ender
5. Flayed The Swine
6. The Righteous Lost
7. Obeisant
8. Praise The Filth
As Gomorrah Burns (2023)
The Book of Suffering – Tome II (EP) (2018)
The Book Of Suffering - Tome 1 (EP) (2015)
The Best Of Us Bleed (Best Of) (2012)
Cryptopsy (2012)
The Unspoken King (2008)
Once Was Not (2005)
None So Live (2003)
And Then You'll Beg (2000)
Whisper Supremacy (1998)
None So Vile (1996)
Blasphemy Made Flesh (1994)
Ungentle Exhumation (demo) (1993)
Datum vydání: Pátek, 8. září 2023
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 33:12
Na nový dlhohrajúci album monumentu blastujúceho vysoko technického a zároveň krutého death metalu si bolo treba počkať plných jedenásť rokov. Čakanie nám CRYPTOPSY skrátili dvoma štvorskladbovými EP, ktoré určite stáli za oslavu, lebo ukázali, že „návrat k vlastnej tvári“ nebol výsledkom nabratia posledných zvyškov dychu na ešte jeden útok, ale prísľubom veľkých deathmetalových vecí v budúcnosti. Kanaďania na nich rozvíjali svoje majstrovstvo, predviedli, že naďalej dokážu znieť sviežo a nekompromisne, a že ak sa chceme baviť o elite extrémneho metalu, bez nich to ešte stále nepôjde. Nových osem skladieb, tentoraz pokope na dlhohrajúcom albume, v tomto smerovaní pokračuje. V zásade sa dá povedať, že všetko je ako má byť – takýto death metal od CRYPTOPSY chcem, virtuózne zahraný a zložený, divoký, útočný, po stránke atmosféry búrlivý, zlovestný a predovšetkým „ich“. Žiadne experimenty mimo kovu smrti a jeho okolia, kedysi boli také pokusy a ja osobne som bol medzi tými, ktorí ich fakt nechválili, Flo a spol. robia to, čo im od srdca ide najlepšie a stále nezačali páchnuť rutinou a stereotypom. Iste aj preto, lebo nahrávky nechrlia na bežiacom páse. A tak aj v dobe plnej nových kapiel, neraz čerpajúcich z tvorby montrealského kultu, bude vydanie nových nahrávok CRYPTOPSY na scéne vždy udalosťou, až dovtedy, keď – hypoteticky – vydajú materiál, na ktorom bude počuť, že ich to už nebaví. Myslím, že na to si ešte nejaké roky počkáme. A možno sa radšej dôstojne rozlúčia predtým, než by taký materiál do sveta poslali.
Vysokooktan dle očekávání. Co tomu chybí? Aspoň jeden polepšený hříšník. Tedy vlastně aspoň jeden hit. A CRYPTOPSY hity umí. Pátraje v paměti, tahám třeba "The Pestilence Tha Walketh in Darkness (Psalm 91: 5-8)" (vím, z proklínané desky), "Carrionshine", "Two-Pound Torch" nebo "Phobophile". I tak si osmičku zaslouží.
Ano, současní CRYPTOPSY jsou především o kvalitním řemesle. Skupina ví co funguje a jak skladby účelně poskládat, aby v nich bylo dostatek agrese i dramatičnosti. Mezi lídry scény už bych si je ale zařadit netroufal. Když jsem shodou okolností před poslechem tohoto díla zařadil letošní WEREWOLVES s albem "My Enemies Look And Sound Like Me", působilo pak "As Gomorrah Burns" trochu všedně.
Ten album je dobrý a nič viac. Asi ako nové Obituary. Pri všetkej úcte k starým veteránom, hoci som vyrastal na klasikách žánru a DM som začal počúvať okolo roku 1988, keď som mal 12, nové kapely sú pre mňa často omnoho zaujímavejšie. Chcel by som však vyzdvihnúť nové albumy napr. od Cannibal Corpse či Autopsy, tie sú, ako majú byť, svieže, kvalitné, chytľavé a pritom ničím sa nemeniace v svojom základnom štýle typickom pre danú kapelu. Takže späť ku Cryptopsy - None klasike, Blasphemy super, Whisper výborný (10/9/8 u mňa), aj Beg ešte OK (7), zvyšok tak po 6 z 10 a Unspoken je vyložene slabý, u mňa za 4. K hodnoteniu - 64% a 6,5.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.