Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak toto bylo teda fakt rychlý. Ještě před pár dny jsem neměl o existenci této kapely ani ponětí. Pak stačil rychlý sken nedávno vyšlých nahrávek, katalog Relapse records a zběžný náhled na žánrové zaměření a už jsem byl lapen. Vydavatelem avizovaná škatulka „Hardcore, metal & goth“ se však nakonec ukázala být lehce zavádějící. Tedy až na ten goth. Toho si v muzice FINAL GASP užijeme více, než dost. A nakonec vlastně dojde i na metal a o něco méně pak na hardcore.
Že z toho nejste moc moudří? Ono je to v podstatě celkem prosté. Americká kapela se zhlédla v post-punkové muzice, respektive v její podobě definované přelomem 70-tých a 80-tých let minulého století. Ta slouží jako pevný opěrný bod, kolem kterého se točí vše ostatní. Na laciné retro přehrané 1:1 a opatřené pouze modernější produkcí však rovnou zapomeňte. Na to je obsah „Mourning Moon“ až příliš ovlivněm i následným a mnohem pozdějším děním na hudební scéně.
Ano, právě tady přichází řada na onen v úvodu zmiňovaný metal. Takže základní stavební kámen v podobě post-punku a gotického rocku je ještě masivně vystužen hutným kovovým zvukem a mnohem variabilnější rytmikou, než nabízely původní generace obou osmdesátkových rockových (sub)žánrů. Zkuste si představit, že se BAUHAUS rozpadli o něco později, a to až poté, co vydali svoji zaručeně poslední desku, silně ovlivněnou nástupem thrash metalu. Stačí? Anebo... Koho mi to jen ta titulní skladba připomíná?
Že je „Mourning Moon“ labelem lehce nahypovaná a zároveň dost ambiciozní nahrávka dokazuje nejen video ke stejnojmenné skladbě, ale i její provedení. Stačí se zaposlouchat do velice nenápadného, jemného, avšak přesto zcela zřetelného klávesového podkresu. Ten rejstřík! Přesně takhle to měl nazvučené Jaz Coleman někdy kolem poloviny osmdesátých len na albu „Night Time“. A vůbec celá píseň zní jako nějaký hodně věrný a přitvzený cover KILLING JOKE. Pocta legendě anebo vykrádačka? Osobně se kloním k tomu prvnímu, neboť v tom druhém případě by se jednalo o krádež za bílého dne a před plnou ulicí, protože zde se nikdo ani nenamáhal cokoliv maskovat. No a nejlepší (anebo snad nejhorší?) na tom celém je, že ta skladba se skutečně povedla.
Ovšem album jako celek zas tak úplně nesymbolizuje. Evidentně poslouží spíše jako singlová vábnička, proti které zbytek nahrávky působí přeci jen ještě ostřeji a živelněji. Živelnost mě napadla prakticky ihned během prvního poslechu. Ač je nahrávka produkčně ošetřena slušně;dynamiku už neřeším, leč není to úplně nejhorší, a se snahou udržet celek na uzdě, působí velmi divokým a nespoutaným dojmem. Nahallované vokály, kytary dunící ze všech stran a bublající basa dotváří nefalšovanou atmosféru doby, kdy týpkům v roztodivných oblečcích přestaly stačit tři punkové akordy.
Schopnost navodit atmosféru čásů minulých a vypomoct si přitom metodami zdánlivě v protikladu s původním záměrem, patří jednoznačně k hlavním devizám albové prvotiny skupiny z Bostonu. Těžko se rozhodnout, jestli máme co dělat s moderní verzí post-punkové horečky anebo s těžkotonážní goth-metalovou nahrávkou, která se akorát nechává ovlivnit jemnějšími formami hudebních sfér, souvisejících s pojmem „goth“. FINAL GASP to na nás válí mistrně. Ovšem vinit je z vypočítavosti lze jen těžko, když detaily s celkem perfektně ladí a když album zní tak přesvědčivě, sebevědomě a přitom zároveň úpřímně a především nezkroceně. A hlavně – má opravdu atmosféru! Temnou, melancholickou a beznadějnou. Přesně takovou, jakou by měla nahrávka kombinující výšeuvedené žánry obsahovat.
Metalový post-punk anebo post-punkový metal? FINAL GASP na svém debutovém albu velice šikovně kombinují historii a současnost a to ještě navíc korunují skvělou gotickou atmosférou.
8,5 / 10
Skladby
1. Climax Infinity
2. Homebound
3. Botched Ritual
4. Frozen Glare
5. Seize
6. Blood and Sulfur
7. Mourning Moon
[video] 8. Unnatural Law
9. 14 Gates
10. Temptation
11. The Vanishing
12. Rows Of Heaven
[video]
Diskografie
Mourning Moon (2023) Haunting Whisper (EP) (2021)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 22. září 2023 Vydavatel: Relapse Records
Tak tomu říkám povedený debut! Tomuto prohrabování se v post-punkové a gothic-rockové zasmušilosti rozhodně nechybí patřičný retro šmrnc, vetší než malá dávka temnoty a nepopíratelný cit pro podobnou muziku. Třesu!
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.