THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
tento týden jsem byl v kině i podruhé (v IMAXU) a měl jsem z toho ještě lepší pocit, než při prvním shlédnutí
videjko pre haterov 😃
https://www.youtube.com/watch?v=N4StKUrf2ig
to s 3jkou je zbozne prianie. myslim, ze ich nechali naschval na neskor.
zmeny boli kade tade. leto 2/ alie mozu byt stale v 3jke pri nejakej pozmenej scene. tak snad do 3 rokov :-).
a medzitym je aspon cas este raz skocit do kina na dunu 2 a pozriet deti duny, mam tu adaptaciu rad :-).
"Though Stephen McKinley Henderson returned for Dune: Part Two, Thufir's scenes were not included in the final cut. Villeneuve attributes this to the film's focus on the Bene Gesserit, as Dune: Part Two includes the return of Lady Jessica, Gaius Helen Mohiam (Charlotte Rampling), and introduces new Bene Gesserit characters like Princess Irulan (Florence Pugh), the Emperor's daughter, and Lady Margot (Léa Seydoux), a close friend of the Emperor. This focus on the Bene Gesserit was necessary for adapting the second half of Dune, but it also led to minor characters like Thufir being cut."
Ad Chani, pokud se odprostím od toho, že je to výrazně jinak než v knize a mění to i z mého pohledu celkem důležité rozložení vztahů a motivací (chybí tam třeba Leto II, starší například, všimnul sis – to byla z mého pohledu silná část knihy), tak mi ta romance je fakt dobře pojatá, je tam jen pár záběrů, které dokážou poměrně hluboce vykreslit ten vztah. Třeba, dky jde Paul poprvé na červa a Chani si v duchu pro sebe šetpá „níž“, vlastně jednoduchá scéna, která toho vykresluje celkem dost. Takže pokud bych to bral jen jako filmařský vyprávění a odprostil se od předlohy jsem spoko.
@rip: Džihád tu spomínal m_h, takže som neprezrádzal dej :D Snáď mi odpustí, že ho používam ako "výhovorku".
Keby som písal koment povedzme mesiac po premiére, tak by som to mile rád rozviedol viac, takto ale nechcem nikomu kaziť zážitok prezrádzaním deja vopred.
Prosím, nasledujúce ignorovať, kto film ešte nevidel a hodlá si ho pozrieť bez možných predsudkov.
Absencia Alie je pekný trapas, slušne povedané. Dĺžkou tehotenstva počnúc a končiac tebou spomínanou scénou, ktorá nie je. V knihe i v minisérii z prelomu storočia, sa s "nevinným" dievčatkom pracuje oveľa lepšie. Kým Paul pochybuje, Alia neváha, nerieši následky - ďalší príklad časti skladačky, ktorá chýba.
Gloss Rabban, príliš ľahká smrť, príliš rýchla a naviac kým? Myslím, že postava, ktorá to ukončila mala vlastnú motiváciu nechať ho viac trpieť.
Gurney, Paul a Jessica - jedna štastná rodinka, kde Gurney prosto pokračuje akoby sa nič nestalo.
Je tam toho viacej - Paul ako Kwisatz Haderach - vôbec sa netrápi tým, kam cesta dovedie Arrakis? Nakoniec, úloha červov je tu tiež zredukovaná, na dopravný prostriedok a deštruktívna strana prírody.
Čo si myslíš ty a nakoniec no nie najmenej zaujímavé, čo vravíš na zmeny Chani?
Prosto vizuálne je film podarený ale scenáristicky nezvládnutý. Minimálne sa nevyrovná knihe a teda ani "českej" verzii.
KrebsKandidat: na tom rámování vidíš, že vlastně ač slovo "džihád" se tam nevyskytuje tak se ten film tématu islámu nevyhýbá a pracuje s ním vlastně celkem kriticky. Ad džihád já myslím, že před 9/11 bylo opravdu hodně lidí v západní společnosti, co to slovo vůbec nezavnímalo. Třeba moje rodiče jsou takovým příkladem.
(spoiler alert) ad změny oproti předloze: trochu víc mě štvali scény jako ukončení postavy Glossu Rabbana, absence Alii Atreides a smrt Barona byla vlastně promarněnou příležitostí z toho udělat nějakou kultovní scénu. Tohle Ti tam nevadilo?
vo filme som to pochopil tak, ze izolovany juh je radikalnejsi/ kondzervativnejsi. neslo o vek.
a hlavne vsetci domaci su "jednoduchsi".
@m_h: Úprimne, motiváciu prečo niekto niečo napísal neriešim. Nepovažujem ju dôležitú pre interpretáciu samotného diela, skôr tu vidím možnosť ako dielu podsúvať niečo, čo tam nie je. Dunu osobne radím nad Hviezdnu pechotu, i keď niektoré časti sú na čítanie náročné a pomerne nezáživné.
@rip: By som musel byť idiot, aby som tvrdil, že sa v tejto Dune viera nekritizuje vo veľkom.
Z môjho pohladu je však termín džihád v knihe dôležitý - okrem iného tým ukazuje, že "zen-islam" hrá väčšiu rolu ako kresťanstvo a jeho "budúce formy". Rozhodna je to tak na Arrakise - a v tomto momente to začína byť zaujímave - presadil sa "zen-islam" kvôli kultúrnemu dedičstvu obyvateľov planéty (priniesli si ho so sebou ich predkovia) alebo sa viac hodí k surovému prostrediu púštneho sveta (vulgárny výklad islamu ako agresívneho náboženstva, ibaže čo potom s tou zen časťou, že?).
Čo je naopak na aktuálnej verzii pre mňa prekvapivé, v tomto kontexte, je to, že sa autori scenára pohybujú v stereotype starší a jednoduchší ľudia (ľudia, ktorí dennodenne bojujú o holé prežitie a teda nemajú veľa času na "kultúrnu nadstavbu života" snáď okrem náboženstva) verzus mládež ako predstaviteľ pokroku - radikálne odmietanie tradície a viery v mesiáša. Paradoxne tu proti sebe tak stoja dve radikálne skupiny - jedna slepo nasledujúca tradície a jedna ich rovnako fanaticky odmietajúca. Tému pohlavia aspoň nateraz nechám bokom.
Prečo stereotyp? V našom súčasnom svete sú to skôr mladí ľudia, ktorí sú skôr ochotní sa radikalizovať a zomierať v mene niečoho či niekeho a predsa je to naša budúcnosť.
V knihe (i vo filme) je tento konflikt komplikovaný daľším faktorom - zásahom z vonku - vplyv a ciele Bene gesserit.
Nuž a keď sa mi to teraz trochu viac uložilo v hlave, myslím, že o cenzúre hovoriť nemá zmysel - rozumnejším vysvetlením je zámer nekomplikovať konflikt radikálna viera/odmietanie viery rozdrobovaním na jednotlivé náboženské smery. Takže beriem späť čo som napísal skorej a idem sa hanbiť do kúta.
Ale stále hodnotím knihu vyššie ako film a zmeny v správaní Chani napriklad, považujem za neštastné. Ale aspoň tú zmenu konzekvetne dotiahli i v správaní Paula.
@KrebsKandidat: Já to tady taky chápu a čtu zcela opačně, přesně jak to popisuje m_h. Plus mě přišlo, že těch referencí na arabské beduíny a i islám je tam mnohem více, než v jakékoliv jiné Duně. Třeba jen kostýmy, modlení a určitá radikálnost. A islamofibie? Dyť se tu víra i zasměšňuje. Jediné dvě chvíle, kdy publikum v kině pobaveně zaševelilo bylo, když Stilgar projevoval svoji zaslepenou víru.
@KrebsKandidat - ano, v idealnom svete by mali pochopit. ale netreba si davat ruzove okuliare.
kniha ma svoje chyby a za dovod vzniku bola podla niektorychbzdrojov bolo "urobme scifi pana prstenov".
a kniha hviezna pechota je podla mna lepsia 😁.
Boovol: Štát má monopol na cenzúru? Film Duna je interpretácia knihy Duna - pokiaľ v tom prvom zámerne vynecháš niečo nepríjemne poprípade niečo s čím nesúhlasíš používané v tom druhom, to nie je cenzúra? Pouč ma, čo to potom je?
Aj keď, uznávam, že v tomto prípade vychádzam z predpokladu, že džihád zámerne vynechali.
m_h: Ak jestvuje potreba upravovať umenie pre široké publikum, aby ho nebodaj zle nepochopili, niečo v spoločnosti veľmi zlyháva. Dospelý človek by si mal byť schopný uvedomiť kontext. A Duna, pri všetkej úcte, je dobrá kniha, ale jestvujú i zložitejšie diela.
Cenzuru provádí stát a to snad v tomto případě nikdo tvrdit nechce. Zase jedno ze slov, které se používá lehkovážně a v jiných kontextech, až se vytrácí jeho původní význam, zato autor příspěvku zní úderně.
Aby film a prípadne knihu nemohli obviniť z islamofóbie.
-> praveze knihu by mohli obvinit z podpory al kaida/ talibanu, ak by sa brala bez kontextu.
prikladom je aj film rambo 3 - novodobe realie je nutne zohladnovat.
to nie je autocenzura, ale poistka proti vymetene publikum. knizna duna, ak by sa brala v doslovnych utrzkoch bez kontextu, by bola v ociach niektorych ludi brana ako odobrenie medzinarodneho terorizmu v mene vyssieho dobra. aj ked z celkovej knihy to cele vyznieva inak a autor sa bohuzial dost trafil do rizik politiky, fubdamentalizmu a manipulacie.
Džihád v Dune je "svätá vojna" - a to v prísnejšom ponímaní ako ho uvádza taký Korán. Teoreticky by sa džihád (mečom) mohol viesť len proti nevercom a nie inovercom.
Naboženský fanatizmus sa vo filme neboja zobraziť (a podľa mňa mu dali viac priestoru ako je potrebné), no v rámci korektnosti súčasnosti sa zdráhajú použiť pomenovanie z knihy.
Prečo? Primárne aby sa vyhli strate divákov z moslimského obyvateľstva a odcudzovaniu filmu. Aby film a prípadne knihu nemohli obviniť z islamofóbie. A to by pritom v kontexte knihy museli obviniť i Zen :D Nie je toto príklad cenzúry?
Čo nechápem ja, je to, ako sa podľa vás zmenilo vnímanie džihádu od kedy vyšla Duna prvý krát - môžete to rozviesť?
KrebsKandidat: Jak to myslíš? Případně v čem Tě to popuzuje? Myslíš, že se vnímání toho slova od roku 1965 nezměnilo? V čem myslíš, že je to " cenzúra v mene správneho svetonázoru" já to tam moc nevidím. Díky.
ide o to, ze slovo sa dnes spaja s niecim, co v dobe pisania knihy nebolo.
jednoducho tie upravy tam su, kontext nemenia. fanatizmus bez ohladu na vyssi ciel je vzdy fanatizmus (a to je myslim z filmu jasne).
Sdílejte než to smažou!
Vymazaný džihád, ano, presne to potrebuje svet, cenzúru v mne správneho svetonázoru.
mne koniec s buducou manzelkou a druzkou prisiel tak trosku "starosvetsky" a v dnesnej dobe by sa minul vyznamu.
rovnako vymazali zo scenara slovo dzihad - dnes by to nebolo pochopene v spravnom kontexte.
je dobre, ze sa riesi prave dej na filme, kt. ma najvacsie plus bez diskusie technicku stranku. ta je jasne na dalsieho oscara.
tak snad pride zasluzeny uspech a o 2-3 roky bude dalsi diel. ked pozeram novu dunu, tak som zabudol, ze boli hviezdne vojny a hry o trony, ci pan prstenov. a to som villeneuvovi po spackanom blade runnerovi neveril.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Vložit diskusní příspěvek