"Skupina Metamorphosis přichází v pořadí se čtvrtou deskou. Album „Luff“ vyjde 27. října, kdy bude zároveň představeno a pokřtěno v pražském Paláci Akropolis. Metamorphosis pak vyjedou na koncertní turné po Evropě, koncertovat budou například v Rusku, Rakousku, Francii, Belgii a Německu.
Profil:
Skupina Metamorphosis se na scéně objevila poprvé v roce 1996. Jejich hudba v sobě spojuje prvky klasického moderního kvarteta a vibrující energie punkové kapely. Díky svému neotřelému přístupu a preciznímu hudebnímu zpracování si velmi rychle našla cestu na pódia po celé Evropě.
Základním pilířem hudby Metamorphosis je smyčcové kvarteto, které používá akustické a elektrické nástroje a zpracování zvuku. Metamorphosis jsou ovlivněni současnou scénickou a etnickou hudbou, pukrockem a popem, vše navíc okořeněňují potřebnou dávkou nadhledu a humoru. Jejich energickou a rytmickou hudbu mnohdy doplňují turecké texty. Důkladné aranže skladeb jsou postavené citlivě, ale zároveň dynamicky. Výsledkem je zcela nový
hudební styl. Časopis The Wire označil jejich hudbu za „úspěšné vzájemné obohacení tradičních a experimentálních postupů, se značnou dávkou energie“, server allaboutjazz.com k jejich hudbě podotkl: „Metamorphosis si vytvořili vlastní styl, který přináší magickou krásu (…) málokdo byl hudebně schopen dosáhnout tak daleko…“
Metamorphosis koncertovali mimo jiné v klubech Knitting Factory (New York, USA), Club Dom (Moskva, RUS), Club Worm (Rotterdam, NL), Empty Bottle (Chicago, USA). Velký ohlas sklidila jejich tvorba také v Praze, posluchači je mohli vidět na koncertech v Divadle Archa či Klubu Delta. Zúčastnili se také mnoha festivalů, vystoupili například na festivalu Alternativa v Praze, Les Nuits Europeennes ve Štrasburku, Festival des Musiques Innovatrices v Saint Etienne či RingRing Festival v Bělehradě. Pro účely festivalu Diagonale Film Festival (Graz) v roce 2005 Metamorphosis také vytvořili vlastní hudbu k filmovým klasikám Nosferatu, Golem a Ekstase Gustava Machatého.
Hudba Metamorphosis tradičně inspiruje tanečníky a choreografy. Skladba Mina z alba „Dip“ byla například použita pro sólové představení tanečnice Daniely Lehmann a zároveň i dala název jejímu vystoupení, které získalo cenu za nejlepší německé ženské sólo v Lipsku roku 2005.
Jejich debutové album „Contaminated Chamber Music“ bylo vydáno v roce 1998 na labelu Rachot/Behemot. Následovalo album „Dip“ (2002), které kapela vydala u prestižního britského labelu LEO Records, na kterém vydávají mimo jiné Sun Ra, Cecil Taylor, Eugene Chadbourne i The Art Ensemble of Chicago. V roce 2004 vyšla skupině u Valuable Tube Records speciální kompilace „Love and Napalm“ určená pro ruský trh.
Dne 27. října představí Metamorphosis v pražském klubu Palác Akropolis své zbrusu nové album „Luff“.
Členové Metamorphosis:
Jan Kavan (*1979) – cello
Studoval skladbu a violoncello na brněnské JAMU, kde nyní působí jako profesor skladby. Kromě hraní na cello skládá hudbu pro různé hudební soubory. Věnuje se také projektům improvizované hudby a tvorbě počítačových her.
http://www.destiniesgames.com/
Christoph Pajer (*1974) – housle, zpěv
Kromě hrani se skupinami Metamorphosis, ground/lift a Boo složil elektroakustickou filmovou partituru pro němý film Křižník Potěmkin. Ve svém volném čase improvizuje ve skupinách G.A.P., Ennonson/Pajer a pracuje na svém novém sólovém projektu. Žije a tvoří v Rakousku.
http://pajer.klingt.org/
Martin Alaćam (*1974) – zpěv, akustická kytara
Rodák z tureckého Istanbulu studoval hru na kytaru na umělecké škole ve Vídni. Koncertoval s Pavelm Fajtem, založil také kapelu SingSing, ve které spolupracoval se zpěvačkou AlexMarculiewicz ze skupiny Deep Sweden. Žije, pracuje a tvoří v České republice.
Richard Deutsch (1972) – elektrická kytara, zpěv
Kromě hraní s kapelou Metamorphosis se věnuje tvorbě interaktivního prostředí pro taneční performance, interaktivní pohybová představení a instalace. Skládá hudbu k filmům a tanečním performancím. Žije v Petrohradu.
http://www.groupgravity.org/
Rozhovor s Martinem Alaćamem, kytaristou a zpěvákem skupiny Metamorphosis
Členové Metamorphosis pochází z různých koutů Evropy. Jak jste se dali jako kapela dohromady?
V sedmnácti letech jsem se přestěhoval z Turecka do Rakouska, kde jsem se seznámil s kolegy Christophem a Richardem. Společně jsme hráli od roku 1996. Nejdříve jen ve složení kytara a housle, později přibylo cello. Honza Kavan, který s námi hraje tři roky, je náš třetí cellista.
Jak se na vaší hudbě projevuje fakt, že nemáte perkuse?
Instrumentace má samozřejmě vliv na celkový zvuk. Naše hudba je ale rytmická, přestože tam nejsou perkusivní nástroje. Na kytaře totiž často přebírám roli bubeníka.
V naší hudbě nejsou skutečné „spodky“, cello často převezme roli basy, hraje ve vysokých polohách. Hudba pak působí jakoby vzdušně.
Vaše hudba je velmi specifická, kombinujete vlastně hudbu moderního klasického kvarteta s punkovou rytmikou a energií. Kde nacházíte inspiraci a jakou hudbu sami posloucháte?
Máme všichni celkem podobný vkus. Na jedné straně je pro nás inspirací vážná hudba dvacátého století – Šostakovič, Ligetti. Já ale říkám, že naše hudba je legrační, ne vážná. (smích)
Další důležitý moment pro naši tvorbu je začátek b-bopu, freejazz, hudba Theloniouse Monka, Johna Coltranea, Fela Kuti a různé formy lidové hudby.
Já osobně mám rád filmovou muziku Nino Rotha či Bernarda Hermanna, prostě klasiku šedesátých a sedmdesátých let.
Pro vaše koncerty je také typická hudební improvizace…
Ano, máme rádi improvizaci, která vznikla v osmdesátých letech. Všichni členové Metamorphosis působili v čistě improvizačních projektech, například s Pavlem Fajtem, nebo v improvizačních seskupeních.
Na koncertech Metamorphosis uslyšíte devadesát procent striktně komponované hudby, zbytek je volná improvizace dle nálady, kde není předem dáno nic, ani basová linka.
Co je pro úspěšnou improvizaci důležité?
Důležité je, že jsme našli hudební jazyk mezi sebou, že naše improvizace mají takzvaně hlavu a patu. Už na sebe umíme reagovat. Při improvizaci hrozí totiž nebezpečí, že se člověk začne opakovat. To už je pak lepší hrát raději přesně tak, jak to má být, než improvizovat polovičatě.
Jakou roli hraje ve vašich skladbách zpěv? Je o také specifická část vaší hudby, navíc vy sám texty píšete.
Pro mě text není tolik podstatný jako hudba, spíš ji chápu jako další hudební prvek. Vždy nejdříve vznikne hudba a pak teprve text, který je v turečtině.
Koncem října představíte v Akropoli svou novou desku „Luff“. Jak se vám na ní pracovalo?
Celý proces nahrávání byl náročný. Dva týdny jsme se připravovali a intenzivně zkoušeli, týden jsme nahrávali a týden se to míchalo, většina skladeb je nahrána na živo. Samotná příprava materiálu trvala čtyři roky, v průběhu se ale konečný výběr dost změnil a s deskou jsme spokojeni.
A rozdíl oproti vaší předchozí desce „Dip“?
Řekl bych, že deska Luff je víc hypnotická a klidnější.
Jaké máte s deskou další plány?
Na jaro chystáme koncertní turné, zatím máme potvrzené hraní ve Francii, Belgii, Německu. Vydavatelství Leo Records po nás chce každý rok jednu desku, takže pracujeme na nových věcech. Teď právě přes internet konzultujeme základy skladeb. Každý z nás má svobodu se k tomu vyjádřit, jsme demokratická skupina a proto se někdy diskutuje se hodně dlouho (smích).
DISKOGRAFIE: „Contaminated Chamber Music“ (Rachot/Behemot, 1998), „Dip“ (LEO Records, 2002), „Love & Napalm“ (Valuable Tube Records, 2004; kompilace speciálně sestavená a vydaná pro Rusko), „Luff“ (LEO Records, 2006)
„Luff“ - tracklist:
1. NORTHERN LIGHT 5:02 (Deutsch)
2. SAYONARA 5:51 (Alacam)
3. ON TRANSIT 5:06 (Deutsch)
4. PIKNIK 4:23 (Alacam)
5. BALKON 5:29 (Alacam)
6. EXPEDITION 4:06 (Deutsch)
7. ZIGZAG 6:00 (Alacam)
8. FADING 5:43 (Deutsch)
9. BIR ARADA BIRARADA 2:43 (Alacam)
10.OSVRADJINN 5:24 (Deutsch)
11.CINEMATICS FOR LUNATICS 5:36 (Deutsch)
KONTAKTY:
PR:
4press
Klára Bobková
Klara.bobkova@4press.cz
731 514 462
Tagy:
DEICIDE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
METAMORPHOSIS - Luff
- RIP
- 29. listopadu 2007
METAMORPHOSIS - Contaminated Chamber Music
- RIP
- 12. srpna 2006
Franz Kafka - METAMORPHOSIS (Proměna)
- Pavel
- 13. června 2004
SARCATOR - Swarming Angels & Flies
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
- Dalas
- před 5 hodinami
MEDUSIAN - Library
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.
- Noisy
- před 7 hodinami
HIERARCHIES - Hierarchies
Čekal jsem možná trošku větší tlak, nazvučení nahrávky je totiž vzhledem k žánru poněkud vzdušnějšího ražení. Kompozičně však máme co dělat s kvalitní náloží disonantního death metalu lehce ve stylu GIGAN. Američtí debutanti však rozhodně nezklamali!
- Dalas
- před 9 hodinami
MEDUSIAN - Library
Švédové se na svém debutu zeširoka rozkročili z blackových základů, přes death, symfo-black až k post metalovým variacím. Jen je toho občas až moc naráz. Deska je prima, ale víc se těším na pokračování, až si utřídí myšlenky na své další směrování.
- Manatar
- před 11 hodinami
OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
- Noisy
- před 2 dny
MŮRA - Needle Cathedral
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
- Dalas
- před 2 dny
SILO - Druhá řada
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
- Darkmoor
- před 2 dny
DISKUSE A HODNOCENÍ
TUČŇÁK - Tanec s ďáblem
- Kaik
- před 52 minutami
THE HALO EFFECT - March of the Unheard
- miky222
- před 5 hodinami
SEDIMENTUM - Derrière les Portes d'une Arcane Transcendante
- kamanova_boy
- před 7 hodinami
VEIL OF CONSPIRACY - Shape of Grief
- kamanova_boy
- před 9 hodinami
LAMASHTU - Längtan
- kannibal28
- dnes
SARAJAH - Sarajah
- kannibal28
- dnes
RETRO VALHALLA 1995 - Top 10
- byG
- včera