Vítězové VIII. ročníku hudebních cen Vinyla byli vyhlášeni v průběhu slavnostního večera v pražském Lucerna Music Baru. Za Desku roku kritici zvolili eponymní album kapely Povodí Ohře. Objevem roku je pražský producent Bílej kluk, Počinem roku aktivity nezávislé komunitní platformy ZVUK.
Vyhlašovací ceremoniál proběhl v režii moderátora Petra Viziny. Celý slavnostní večer byl pojatý jako koncertní večer s reprezentativním výběrem české hudby. Nekrácený koncertní set s virtuálním orchestrem odehráli Tomáš Dvořák alias Floex a britský producent Tom Hodge, kompletní vystoupení odehráli také v letošních cenách nominovaní Market a Čáry života.
Jedním z cílů organizátorů hudebních cen Vinyla je stírání hranic mezi mainstreamovou a alternativní hudbou. „Stále mi vadí to dělení na mainstream versus alternativa. V době, kdy se mluví o alternativních pravdách, získává ta nálepka stále pejorativnější nádech. Podstatu ceny Vinyla vidím právě v tom nabourávání hranic,” říká jeden z koordinátorů hudebních cen Vinyla Tomáš Grombíř. „Společnost je dnes rozdělená. Jdeme proti těmto tendencím, snažíme se lidi spojovat, poukazovat především na to dobré v nás. Klíčové nejsou pouze aktivity v městských centrech, ale také na různých periferiích scény – tvůrčí, klubové nebo festivalové,” dodává druhý z organizátorů Pavel Uretšlégr.
Oceněním pro vítěze byl již tradičně vinyl, o jehož grafický návrh se postaral konceptuální umělec Tomáš Vaněk, významný představitel generace 90. let, držitel Ceny Jindřicha Chalupeckého a v současnosti rektor Akademie výtvarných umění v Praze. Obálku pojal jako reflexivní přesmyčku, která se zamýšlí nad samotnou povahou hudební ceny: co znamená vyhrát, jakou má vítězství váhu a co s tím vlastně potom dál. Celou limitovanou edici pojednal umělec osobně, je to tedy v historii Vinyly poprvé, kdy je každý obal originál.
Ocenění předali současní členové Rady hudebních cen Vinyla Miloš Hroch, Karel Veselý a Michal Pařízek. Rada funguje jako odborný garant a ideově formuje směřování ceny – především každoročně sestavuje porotu a dohlíží nad regulérním průběhem ceny.
Komentář k výsledkům od porotců ceny Vinyla:
Miloš Hroch k ocenění Deska roku – Povodí ohře
„Může to znít přehnaně, ale charismatický frontman Sisi jde se svou sebedestruktivní lyrikou a komplikovanou spiritualitou ve stopách domácích ‚prokletých‘ básníků jako Filip Topol. Jeho temné charisma, jak si z reakcí recenzentů a publika sám utahuje, se projevilo v časem prověřených kapelách jako Esgmeq nebo Skupina Štěstí a teď Povodí Ohře. Sisiho textům, ve kterých se odráží trauma pohraničí, osobní rozklad i rychlé porevoluční změny, nesedne nic lépe než hardrock podlitý kytarovými sóly a temné country – jenom se to potvrzuje se současným úspěchem sehrané kapely, složené ze zkušených jmen domácí nezávislé scény. Všechny změny ve společnosti sleduje Povodí Ohře z nonstopu, který není jen přirozeným biotopem pitek a bitek, odkud cáká krev a zpěv, ale i dějištěm brutálního básnictví a zpovědnicí, kde se vám nedostane rozhřešení. Tahle kovbojka z pohraničí a dob divokého kapitalismu vám ukradne duši!“
Karel Veselý k ocenění Objev roku – Bílej kluk
„Nová generace elektronických producentů vyznává kolektivismus, producent Bílej kluk vzešel z komunity kolem platformy BCAA, audiovizuálního týmu Reaper Death Seal Corporation a djského kolektivu Blazin Bullets. Jeho divoké koláže postklubové hudby smíchané z tučných beatů, hlášek z japonského anime, kosmických synth-riffů a jeho éterického vokálu se vymykají kreativnímu kvasu na domácí scéně svým smyslem pro výstřednost a precizností. Dekonstrukce trapu, vesmírné techno, postinternetový illbient, sound design – pražský producent Bílej kluk je výjimečným producentským talentem, který už přesáhl žánrovou komunitu na internetu.“
Michal Pařízek k ocenění Počin roku – aktivity ZVUK
„Během necelého roku a půl svého fungování si nezávislá komunitní platforma ZVUK našla pevné místo nejen na kulturní mapě Prahy, ale celé České republiky. ZVUK svými aktivitami podporuje vzdělávání, tvůrčí dialog a realizaci projektů v oblasti elektronické hudby a zvukového umění, nabízí kurzy, workshopy a přednášky, ale také cestu za novými formami komunikace a chování. Těchto možností využívají nejen hudebníci a profesionálové, ale zejména zvídavá veřejnost. Součástí ZVUKU je také další inspirativní projekt Prague Synth Library, obě platformy důsledně spolupracují také s mnoha zahraničními aktivitami podobného zaměření. ZVUK zkrátka není jen místem pro nadšence do elektroniky, ale zejména fórem pro ty, kteří se chtějí vzdělávat, podílet se o své znalosti a zkušenosti a s respektem aktivně spolupracovat. A právě díky tomu je ZVUK pořádně slyšet.“
Kompletní nominace VIII. ročníku 2018
DESKA ROKU
Čáry života – Stínítko
Povodí Ohře – Povodí Ohře
Tomáš Palucha – Čaro
OBJEV ROKU
Market
Bílej kluk
Čáry života
POČIN ROKU
Aktivity Wrong
Aktivity BCAA
Aktivity ZVUK
Více v kompletní TZ v příloze a na http://vinyla.cz/
CREVASSE / V0NT
ČAD - Veľký tresk
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
- Thorn
- dnes
BETTER LOVERS - Highly Irresponsible
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
- Noisy
- včera
IOTUNN - Kinship
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
- Manatar
- před 2 dny
ENSIFERUM - Winter Storm
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.
- Manatar
- před 4 dny
SPHINX - The Deep Ends of the Deep
Místy tak trochu těžkopádný death metal, který ale sází jak na zajímavé technicky neotřelé provedení, tak na dusivě temnou atmosféru. Pekelný vokál navíc dodává na dramatičnosti. U mě to celkem funguje.
- Noisy
- před 5 dny
PASSAGE - Crystal
Instrumentální postrocková klasika, která příliš nerozvlní stojaté stylové vody, ale má tu správnou jemnou atmosféru a i díky drobným přesahům například do progrockové či jakoby cinematic sféry nenudí. A to u současného post rocku není málo.
- Noisy
- před 5 dny
DGM - Endless
Zajímavý vánek z neočekávaného směru se objevil u power/progmetalových DGM, Italové nabrali směr do progrockového pravěku a v kombinaci s jejich powermetalovou energií je z toho neuvěřitelně svěží výsledek. A vůbec to nezní jako hloupé retro. Bravo.
- Noisy
- před 5 dny
DISKUSE A HODNOCENÍ
PANOPTIKO - Bohové
- miky222
- včera
PANOPTIKO - Poslední tango
- miky222
- včera
DEVIN TOWNSEND - PowerNerd
- kuklač
- před 2 dny
KNOLL - As Spoken
- Patex
- před 2 dny
ORBIT CULTURE - Descent
- Hotenthothep
- před 3 dny