Výsledky X. ročníku hudebních cen Vinyla: Tábor, 58G a aktivity labelu Divnosti
Nové ocenění pro mladé hudební publicisty získali Aneta Martínková a Radim Lisa
Vítězové X. ročníku hudebních cen Vinyla byli vyhlášeni v průběhu slavnostního večera ve středu 24. února v pražském Lucerna Music Baru. Za Desku roku kritici zvolili aktuální album Liebe kvarteta Tábor. Objevem roku je rapové trio 58G Tomáše Kučery alias TK27, Počinem roku jsou aktivity labelu Divnosti. A poprvé byli oceněni také mladí hudební publicisté/ky do 27 let. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku získali hned dva autoři: Aneta Martínková a Radim Lisa.
„Ceny Vinyla právě završily 10. ročník. Je o to smutnější, že se ceremoniál uskutečnil bez diváků, protože jsme ocenění založili především proto, aby se zajímavé, ale mainstreamem opomíjené nahrávky dostávaly k širšímu spektru posluchačů. Hudebníkům sice nikdo nebrání, aby si v ústraní skládali a připravovali velké věci, jenže právě alternativní scéna, kde se netočí velké peníze, svou radost a zadostiučinění čerpá ze živého hraní a z kontaktu s fanoušky – nyní je však scéna ve stavu hluboké hibernace. Slavnostní předávání alespoň v online podobě vnímáme jako pozitivní poselství ve smyslu, že se na hudebníky nezapomnělo,” vysvětluje za organizátory ceny Pavel Uretšlégr.
Ocenění umělcům předali současní členové Rady hudebních cen Vinyla Miloš Hroch, Karel Veselý a Zdeněk Lichnovský. Rada funguje jako odborný garant a ideově formuje směřování ceny – především každoročně sestavuje porotu a dohlíží na regulérní průběh. Porotu pro ročník 2020 tvoří 26 aktivních hudebních novinářů. V užší porotě pro mladé hudební publicisty/ky zasedli Miloš Hroch, Eva Klíčová, Pavel Turek a kolektiv Trigger (Mary C, Dora Rodriguez, Adéla Sobotková).
„Klubová, respektive alternativní hudba, má naprosto minimální institucionální oporu. Současná literatura i umění se na vysokých školách vyučuje, kdežto hudba je ve většině případů zúžená jen na klasické (vážné) formy. To platí pro teorii i praxi. Založením nové kategorie Ceny Jany ‚Apačky‘ Grygarové pro mladé publicisty/ky chceme zdůraznit, jak důležité je o klubové hudební scéně přemýšlet, protože bez dobré zpětné vazby se jen těžko může posouvat někam dál,” říká za organizátory druhý z koordinátorů ceny Tomáš Grombíř, a dodává: „Porota se rozhodla ocenit rovnou dva publicisty, jelikož oba reprezentují různé přístupy, jak hudbu a dění kolem ní prezentovat. Radim Lisa cenu získal za blogový rozcestník Mixtape Spojka o české a slovenské rapové scéně. Vedle něj se ale v této nové kategorii prosadila také Aneta Martínková, publikující nyní zejména v magazínu Full Moon či Aktuálně.cz. Ta se svým projektem Margo loni shodou okolností vyhrála v kategorii Objev roku.“
Tradiční vizuál limitované stokusové série LP desky obsahuje po jedné skladbě od všech nominovaných, shrnuje podstatné počiny tuzemské scény a zároveň slouží jako ocenění pro vítěze ve všech kategoriích. Letos jej vytvořila finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého 2017 Viktorie Langer. Oba mladí hudební žurnalisté pak navíc dostanou roční předplatné britského hudebního magazínu The Wire.
Slavnostním vyhlášením cen Vinyla v Lucerna Music Baru letošní ceny Vinyla nekončí. „Hudební ceny Vinyla nejsou jednorázovou událostí spojenou pouze s jedním slavnostním večerem v Praze. Ceny Vinyla chápeme jako celoroční platformu na podporu české hudby, proto v rámci Průběžného festivalu Vinyla 2021 na podzim opět plánujeme sérii koncertů či přednášek. Doufáme, že tentokrát kvůli pandemii už nic nebudeme muset rušit nebo nějak omezovat,“ uzavřel za organizátory Pavel Uretšlégr.
Online přenos jubilejního X. ročníku probíhal na Facebooku Vinyly a rovněž ve spolupráci s internetovou televizí Mall.tv jako součást série #kulturažije. Celým večerem provázel jako moderátor Saša Michailidis, režii měl na starosti Bohdan Bláhovec.
Komentář k výsledkům od porotců ceny Vinyla
Miloš Hroch k ocenění Deska roku – Tábor
Album Liebe od skupiny Tábor svou magickou aurou přitahovalo a spojilo posluchače z různých scén. Kapela díky svým kořenům v hardcoreové a noise-punkové hudbě dokáže zapůsobit skutečně strhující silou, jaká v českém písničkářství nemá obdoby. Tento mystický folk uhrančivým způsobem předvádí, jaké by to bylo, kdyby se potkal drone metal Dylana Carlsona z americké skupiny Earth a český písničkář Oldřich Janota. Liebe je navíc doslova potulná hudba, evokuje novodobý romantismus a zve do rozličných krajin, protože je založená na denících z vandrů po pohraničí a jinde. Krajina tu slouží jako prostředek k hlubinné psychologii a na jejím pozadí skupina Tábor přemítá o lidských citech jako láska, smrt, smutek, ztráta: krajina doslova čte ve svých návštěvnících, jako Liebe čte ve svých posluchačích.
Zdeněk Lichnovský k ocenění Objev roku – 58G
Poštovní směrovací číslo Jihlavy uvádí název tamního rapového tria 58G, které loni vydalo pozoruhodný debut s názvem 58 tape vol.1. Doktor, Humla a TK27 v něm vyvrací zaběhnuté postupy vrstevníků ze scény a nabízí o dost realističtější popis života na maloměstě. Při sestavování svého specifického zvuku našli inspiraci v syrových odnožích rapu jako jsou drill, trap či grime, z čehož vyznívá specificky klaustrofobní produkce. Texty jsou plné důmyslných odkazů na fotbal, rap a vše prorůstá výrazný pocit sebevědomého outsiderství. Jihlavské trio tak dodalo jeden z nejlepších rapových debutů posledních let.
Karel Veselý k ocenění Počin roku – aktivity labelu Divnosti
Vydavatelství Divnosti, za kterým stojí hudebník a producent Tomáš Tkáč mělo mimořádně silný rok, který jinak hudbě moc nepřál. Pod jeho logem vyšlo sedm zdařilých desek, na nichž se Tkáč navíc podílel i jako producent nebo autor – kromě skupin Pris a Něco něco, v nichž působí to byly třeba také výrazné objevy Člověk krve, Makak nebo Parta vynikajících lidí. Tkáčovi se pod Divnosti podařilo shromáždit silnou skupinu tvůrců, které nespojuje nějaký žánr, ale spíše hledačské přístupy v tvorbě v duchu do-it-yourself a také důraz na češtinu. Skupiny a projekty jsou navíc různě personálně propojené a Divnosti tak připomínají organickou komunitu, která dává labelu svébytného ducha. Spiklenectví a vzájemnost se v Divnostech navíc propojuje s nadšenectvím a profesionalitou.
Odborná porota k Ceně Jany „Apačky“ Grygarové – Mixtape Spojka
Blog Mixtape Spojka funguje jako spolehlivý rozcestník nejenom na česko-slovenské rapové scéně. Psaní Radima Lisy v sobě spojuje entuziasmus blogerství, smysl pro hledačství nových jmen i snahu v rapu pojmenovávat širší souvislosti nebo kulturní teorie. Není to navíc jen o psaní, ale o kurátorství média: Mixtape Spojka pořádá vlastní poslechovky, vydává newsletter, články doprovází fotoeditorialy. Jestli někdo dokonale vystihuje étos, který v hudební novinařině razila Jana „Apačka“ Grygarová, je to Mixtape Spojka. Jedná se o odkaz bezprahovosti hudební žurnalistiky; že není nic jednoduššího, než si zdola vybudovat vlastní prostor pro psaní mimo zajeté struktury.
Odborná porota k Ceně Jany „Apačky“ Grygarové – Aneta Martínková
Aneta Martínková zaujala už volbou témat. Její texty prozrazují hlubší zájem o hudbu a fungování hudební scény i schopnost přinášet neotřelý pohled na věc a zprostředkovávat kontext. Z jejích textů je poznat, že je zvyklá přemýšlet o hudbě a hudební scéně z mnoha úhlů. Hudbě, její infrastruktuře i hudebnímu vzdělávání se věnuje také jako studentka Nových médií na Karlově Univerzitě i jako vydavatelka. Její čtivé a výživné články mají potenciál být inspirativní nejen pro posluchače/ky, ale i pro ty, kdo se aktivně podílejí na budování hudební scény.
Kompletní nominace na Vinylu 2020
DESKA ROKU
Amelie Siba – Dye My Hair
Black Tar Jesus – Year Insane
Květy – Květy Květy
Tábor – Liebe
OBJEV ROKU
58G
Amelie Siba
Člověk krve
Tábor
POČIN ROKU
Aktivity labelu Divnosti
Jednota Kalvárie
Kompilace Sing Sing Revolution Vol.1
O Vinyle
Cenu inicioval a produkčně zajišťuje spolek Vinyla, zastoupený Pavlem Uretšlégrem a Tomášem Grombířem. V I. ročníku Vinyly (2011) byly oceněny v jednotlivých kategoriích skupina B4 za album Didaktik Nation Legendary Rock (Deska roku), Fiordmoss (Objev roku) a festival Creepy Teepee (Počin roku). Ve II. ročníku byly oceněny Květy za album Bílé včely (Deska roku), Planety (Objev roku) a Vydavatelské aktivity Polí5 (Počin roku). Ve III. ročníku si ocenění odnesly Vložte kočku za nahrávku SEAT (Deska roku), Nylon Jail (Objev roku) a Piana na ulici (Počin roku). Vítězové IV. ročníku jsou DVA s albem Nipomo (Deska roku), Schwarzprior (Objev roku) a Studio Needles se svou hudbou k audioknize Solaris (Počin roku). Vítězové V. ročníku jsou Dizzock s albem Elegy of Unsung Heroes (Deska roku), Aid Kid (Objev roku) a kompilace Jdi a dívej se (Počin roku). Laureáty Vinyly za rok 2016 jsou Dné s nahrávkou These Semi Feelings, They Are Everywhere (Deska roku), Orient (Objev roku) a brněnský festival Itch My hahaha (Počin roku). Vítězství VII. ročníku patří Pacino a jejich nahrávce Půl litru země (Deska roku), Objevem roku 2017 byla ambientní producentka Enchanted Lands a Počinem roku aktivity pražského labelu Genot Centre. Oceněnými za rok 2018 jsou s eponymním albem Povodí Ohře (Deska roku), Bílej kluk (Objev roku) a Aktivity ZVUK (Počin roku). Za Desku roku 2019 kritici zvolili aktuální album Plastová okna dvojice B4, Objevem roku byl projekt Margo zpěvačky a producentky Anety Martínkové a Počinem roku aktivity klubu Punctum.
Tagy:
EINHERJER
HAVOK - New Eyes
16 minut šťavnatého technického thrashingu a dva covery od kapely, která má řemeslo v paži. Je v tom ta patřičná lehkost, drive i finesa, které člověk od téhle žánrové generace automaticky čeká. Jako drobný příkrm v čase thrashového hladu obstojně zasytí!
- Marigold
- včera
ENVY - Eunoia
Trochu rozpačitý počin po čtyřech letech od minulého alba "The Fallen Crimson". Nedotažené, možná zbytečně stručné album stojí na pouhých náznacích síly, kterou skupina v minulosti disponovala. Ale hezké momenty s typickým rukopisem se najdou, to zase jo.
- Noisy
- včera
ISBJÖRG - Falter, Endure
Objev na první poslech srovnatelný s Nory MEER, Dánové ISBJÖRG uchvacují podobně hravým a progresí provoněným poprockem. Ty melodie, klavír a vzletné aranže včetně sebevědomých vokálů mě napoprvé prostě dostaly do kolen. Uvidíme, zda první dojem vydrží.
- Noisy
- včera
PAGANIZER - Flesh Requiem
Rogga Johansson nepolevuje. PAGANIZER jsou jednou z jeho hlavních kapel a samozřejmě doručují švédskou deathmetalovou klasiku. Rychlejší kousky jsou standardem bez překvapení, osvěžení naopak přinášejí ty pomalejší. Nejlepší skladba je ta úplně poslední.
- Reaper
- před 2 dny
SENTIENT HORROR - In Service Of The Dead
SENTIENT HORROR narukovali k mrtvým do služby a v novém zaměstnání se jim daří náramně. Lásku k (převážně) švédskému death metalu nezapřou, hlavně pak k prvotnímu chrastění v režii ENTOMBED. Živelná OSDM deska s lehkou thrashovou patinou. Šlape to skvěle.
- Reaper
- před 2 dny
PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
- Shnoff
- před 2 dny
ONE WITH THE RIVERBED - Succumb
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
- Reaper
- před 3 dny
DISKUSE A HODNOCENÍ
BETTER LOVERS - God Made Me An Animal
- afro
- včera
HELMET - Betty
- Third horseman
- před 2 dny
DEVIN TOWNSEND - PowerNerd
- Meresz
- před 3 dny
ARCH ENEMY, IN FLAMES, SOILWORK - Praha, Sportovní hala Fortuna - 25. října 2024
- sved1969
- před 4 dny
PANOPTIKO - Bohové
- miky222
- před 4 dny
PANOPTIKO - Poslední tango
- miky222
- před 4 dny