Ceny Vinyla vydávají kompilaci složenou z tracků finalistů výzvy Bastl Electronic Tracks
Kompilaci složenou z tracků osmi finalistů výzvy Bastl Electronic Track v těchto dnech vydávají hudební ceny Vinyla. Oceněný tak nebude pouze vítězný song Lojza Kotřábek od dvojice Mezi patry klid, ale rovněž tracky dalších sedmi mladých hudebních producentů a producentek. Všem těmto autorům Vinyla ve spolupráci s Bastl Instruments poskytne další podporu ve formě živého hraní, propagace, workshopů, konzultací i zapůjčení nástrojů, aby svou dovednost mohli dále rozvíjet.
Výzvy Bastl Electronic Track se v roce 2022 zúčastnilo 39 producentů*tek do 30 let. Do nejužšího výběru se dostali také Daddy Sad (Liyuu), Tomáš Jiřička (For all the Flesh), Katarina Marosi, Max Stejskal (20GO5), Prokop Šenkyřík, Dominika Zakovičová (domizako) a Antonín Závodný (sorbitol drops). „Všechna jména v našem shortlistu patří k velkým příslibům domácí elektronické scény. Také proto jsme se dalším sedmi producentům ve spolupráci s Bastl Instruments rozhodli nabídnout pomoc,“ říká za koordinátory cen Vinyla Pavel Uretšlégr.
Kompilace Shortlist Bastl Electronic Tracks 2022: https://vinyla.bandcamp.com/album/shortlist-bast-electronic-track-2022
Vybraní producenti*ky tak kromě zviditelnění ve formě veřejné kompilace a podpory na sociálních sítích výrobce Bastl Instruments dostanou možnost si zahrát na akcích Bastl Jam, absolvovat zdarma workshopy zaměřené na práci s modulárními syntezátory včetně individuálních konzultací se zkušenými členy týmu Bastl Instruments, zapůjčit si do studia jakýkoliv nástroj z produkce firmy nebo se nechat zdarma zaškolit do používání nástrojů Softpop SP2 či Microgranny. „Vítězům Mezi patry klid bude nad rámec již získaného ocenění a věcných cen nabídnuta také koncertní podpora v rámci Průběžného festivalu Vinyla, odborná a produkční konzultace a PR podpora v případě vydání alba,“ doplňuje za Vinylu Tomáš Grombíř.
Porotu pro výběr mladých producentů*tek do 30 let tvoří Natálie Pleváková, Sára Vondrášková (Never Sol), Ondřej Mikula (Aid Kid), Ondřej Lasák a Matěj Kotouček. Ke všem oceněným porota napsala zdůvodnění.
Zdůvodnění odborné poroty k vybraným finalistům výzvy Open Electronic Tracks:
Daddy Sad (Liyuu) – Ups and Downs
Daddy Sad většinu poroty zaujal svým euforickým zvukem, kterým mezi ostatními přihlášenými opravdu výrazně vyčníval. Skladba Ups and Downs je hravá a přitom ambiciózní, i když nám u ní automaticky naskakovala produkce zahraničních i domácích producentů (Iglooghost, Fvlcrvm atd.), které všichni už nějakou dobu známe a posloucháme. Daddy Sad se nebojí rychlého nepravidelného tempa ani pompézní gradace přes několik dramatických zlomů. Přitom se obloukem dokáže promyšleně vrátit k původnímu motivu, aniž by to působilo mechanicky. Určitě by se dalo zapracovat na mixu, učesání jednotlivých přechodů i na samotném závěru, který i přes dlouhou stopáž tracku – působí trochu nedotaženě (prostě najednou skončí), ale i tak jde o velmi nadějný příslib, který jednoznačně patří do našeho shortlistu.
Tomáš Jiřička (For all the Flesh) – Astral Tear
V letošním ročníku jsme mezi přihlášenými pozorovali výrazný nárůst popových ambicí. Mnohem více producentů a producentek se snaží psát opravdové písničky a nebojí se ani výrazného použití vlastních vokálů. Jedním z nejzdařilejších příkladů je skladba Astral Tear od producenta Tomáše Jiřičky aka For all the Flesh. Jiřička se hlásí k odkazu elektronického období Radiohead či Nine Inch Nails, kteří jsou ze synťákové skladby s industriálním nádechem jasně cítit. Svým dotaženým digitálním sound designem ale For all the Flesh rozhodně nezůstává jen u ohlížení se do minulosti a navazování na své hrdiny. Především v druhé půlce skladby přichází s opravdu strhující zvukovou kompozicí, které je působivá a přitom velmi chytlavá. Celkový dojem sráží jen nejistá práce s vokály, které až trochu zbytečně strhávají pozornost od dotažené instrumentální složky. I tak jde o velký objev.
Katarina Marosi – Let me see_Veru mi je dobre II
Slovenská sochařka s folklorním backgroundem sice pracuje s pianem, terénními nahrávkami či pure data, ale její jednoznačně nejsilnější stránkou je hlas. Ten celé porotě bez přehánění vyrazil dech a vlastně až trochu zastínil to, o čem má celý Bastl Electronic Track podle nás být – tedy samotnou elektronickou produkci. Tato stránka skladby Let me see_Veru mi je dobre II je sice dotažená a v dobrém smyslu slova minimalistická (až na trochu zbytečný hlukový závěr, který v celkové kompozici tracku nikomu z poroty příliš nedával smysl), ale postrádá něco, co bychom si s odstupem byli schopni vybavit. Rozhodně si ale všichni vybavíme ten HLAS a moc se těšíme, s čím Katarina Marosi přijde v budoucnosti.
Max Stejskal (20GO5) – voyage to the planet of spoiled hats
Max Stejskal aka 20GO5 se ve svém doprovodném textu hlásí k post-clubu, afro-futurismu či k britské klubové scéně, ale v jeho ambiciózním tracku voyage to the planet of spoiled hats těch vlivů najdeme ještě mnohem víc. Téměř osmiminutová koláž s dramatickou filmovou atmosférou (dávající vzpomenout třeba na starší soundtrackovou tvorbu Amona Tobina) a masivním basovým základem má rozhodně ambici vyprávět. A to se Stejskalovi daří i přes trochu přepálenou stopáž a lehce „fousatou“ IDM rytmickou složku. 20GO5 se daří držet naši pozornost citlivou prací s recyklací motivů, které se po celou dobu tracku opakovaně vrací v lehce obměněné podobě, až do velmi povedeného finále.
Prokop Šenkyřík – Ratio
Nejosobitější ambientní skladbu v letošním Bastl Electronic Tracku má na svědomí mladičký producent Prokop Šenkyřík. Kombinace minimalistického piana a field recordings na Ratio sice není nijak objevná, ale Šenkyřík umí bravurně držet napětí neobvyklým důrazem na jednotlivé prvky skladby v celkovém mixu. Šelest hmyzu či zvuky dopravy jsou výrazně prominentnější než v pozadí překvapivě utopený syntezátorový motiv, který přitom stále žene skladbu kupředu a dělá z ní mnohem víc než jen další zvukově dotažený organický ambient, kterého je na světě už teď opravdu hodně. Skvělá práce a velký příslib.
Dominika Zakovičová (domizako) – Harmless
Pokud byl v letošním ročníku jeden opravdu funkční a zvukově absolutně současný klubový track, je to právě Harmless od slovenské producentky Dominiky Zakovičové aka domizako. Ta se ve svém doprovodném textu hlásí k odkazu Sophie a z produkce je to jasně cítit. Harmless má sice velmi pravidelné tempo a z trochu mechanického přístupu ke kompozici jde hodně znát, že jde primárně o funkční munici pro DJs, ale Zakovičovou od zbytku přihlášených odlišuje cit pro negativní prostor. Její zmutované vokály a digitálně-industriální nádech plechových samplů tak mají opravdu šanci dokonale vyznít.
Antonín Závodný (sorbitol drops) – smoke in the bottle
Čistě po technické stránce je smoke in the bottle jednou z nejpůsobivějších skladeb z letošního ročníku. Produkce Antonína Závodného je precizní (i přes lehké nadužívání reverbu) a hlavně má v sobě dostatek hravosti, aby dokázala udržet potemnělou kompozici daleko k jakéhokoliv zvukového klišé a bubáckého patosu. Skladba tekutě meandruje od jednoho překvapivého momentu k druhému a je jen trochu škoda, že nedoplyne až k nějakému zapamatovatelnější vyústění. I přesto se porota jednohlasně shodla na umístění do letošního shortlistu.
Vítězové výzvy Bastl Electronic Track – Matouš Pospíšil & Šimon Pacek (Mezi patry klid)
Producentské duo Matouš Pospíšil & Šimon Pacek (aka Mezi patry klid) se v přihlášce hlásí k futuristickému odkazu jmen jako Arca, A. G. Cook či Iglooghost. Jejich hyperfolkový banger Lojza Kotřábek nám ale spíš než naleštěným sound designem učaroval svou hravostí a kompoziční promyšleností. Nikdo z poroty asi nečekal, že ta nejchytlavější věc v celém Bastl Electronic Tracku soutěži bude postavená na samplu Leoše Janáčka. Mezi patra klid ale tento kontextem zatěžkaný zdroj dokázali zbavit jakékoliv škrobenosti a s nebývalým vtipem a kreativní úsporností ho deformují až do euforicky provzdušněného finále, po kterém se v podstatě nejde neusmívat.O Vinyle
Cenu inicioval a produkčně zajišťuje spolek Vinyla, zastoupený Pavlem Uretšlégrem a Tomášem Grombířem. V ročníku 2022 kritici za Desku roku zvolili album Bečvou od kytaristy Tomáše Niesnera, jež představuje citlivou univerzální zprávu o klimatickém žalu. Objevem roku je digitální písničkář Mat213. Počinem roku je festival Pop Messe. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesli hned dva autoři, Jiří Slabihoudek a David Laufer. V rámci podruhé vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro mladé producenty*ky do 30 let porota vybrala duo Mezi patry klid.
Partneři
Hlavním partnerem hudebních cen Vinyla je společnost Bastl Instruments, slavnostního vyhlášení společnost GoOut. Projekt se uskutečňuje za finanční podpory statutárního města Brna, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury, Magistrátu hl. města Prahy a Jihomoravského kraje. Hlavními mediálními partnery Vinyly jsou Česká televize, Deník N, Alarm, Radio Wave, Radio 1, Full Moon a Frontman.cz
Bližší informace o hudebních cenách Vinyla včetně podrobného způsobu hlasování apod. naleznete na www.vinyla.cz
Tagy:
BASINFIRE FEST 2023
HAVOK - New Eyes
16 minut šťavnatého technického thrashingu a dva covery od kapely, která má řemeslo v paži. Je v tom ta patřičná lehkost, drive i finesa, které člověk od téhle žánrové generace automaticky čeká. Jako drobný příkrm v čase thrashového hladu obstojně zasytí!
- Marigold
- před 2 hodinami
ENVY - Eunoia
Trochu rozpačitý počin po čtyřech letech od minulého alba "The Fallen Crimson". Nedotažené, možná zbytečně stručné album stojí na pouhých náznacích síly, kterou skupina v minulosti disponovala. Ale hezké momenty s typickým rukopisem se najdou, to zase jo.
- Noisy
- před 8 hodinami
ISBJÖRG - Falter, Endure
Objev na první poslech srovnatelný s Nory MEER, Dánové ISBJÖRG uchvacují podobně hravým a progresí provoněným poprockem. Ty melodie, klavír a vzletné aranže včetně sebevědomých vokálů mě napoprvé prostě dostaly do kolen. Uvidíme, zda první dojem vydrží.
- Noisy
- před 10 hodinami
PAGANIZER - Flesh Requiem
Rogga Johansson nepolevuje. PAGANIZER jsou jednou z jeho hlavních kapel a samozřejmě doručují švédskou deathmetalovou klasiku. Rychlejší kousky jsou standardem bez překvapení, osvěžení naopak přinášejí ty pomalejší. Nejlepší skladba je ta úplně poslední.
- Reaper
- včera
SENTIENT HORROR - In Service Of The Dead
SENTIENT HORROR narukovali k mrtvým do služby a v novém zaměstnání se jim daří náramně. Lásku k (převážně) švédskému death metalu nezapřou, hlavně pak k prvotnímu chrastění v režii ENTOMBED. Živelná OSDM deska s lehkou thrashovou patinou. Šlape to skvěle.
- Reaper
- včera
PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
- Shnoff
- včera
ONE WITH THE RIVERBED - Succumb
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
- Reaper
- před 2 dny
DISKUSE A HODNOCENÍ
BETTER LOVERS - God Made Me An Animal
- afro
- dnes
HELMET - Betty
- Third horseman
- včera
DEVIN TOWNSEND - PowerNerd
- Meresz
- před 2 dny
ARCH ENEMY, IN FLAMES, SOILWORK - Praha, Sportovní hala Fortuna - 25. října 2024
- sved1969
- před 3 dny
PANOPTIKO - Bohové
- miky222
- před 3 dny
PANOPTIKO - Poslední tango
- miky222
- před 3 dny