Roman
10 / 10
Beethoven’s Last Night je metalový muzikál. Ne žádný "rockový muzikál," v němž lze kdesi na pozadí tu a tam zaslechnout uhlazenou elektrickou kytaru, ale opravdu METALOVÝ MUZIKÁL!
Hudebně se pohybuje pochopitelně ve výsostných vodách domovských Savatage, navíc je ale obohacen o klasické muzikálové postupy (způsob zpěvu, mnoho hlasů, živý orchestr…). Album je zároveň velice pestré: komorní klavírní etudy přechází do heavymetalových jízd, Mozart s Beethovenem se proplétají strunami houslí či elektrických kytar a křehké procítěné balady kontrastují s vypjatými pasážemi burácejících kytarových či orchestrálních přívalů. Celé album je doslova našlapané strhujícími melodiemi a výbornými pěveckými výkony (hlavně J.Ashwortha a P.Russo). Nechybí zde ani pro Savatage typické postupně až čtyřikrát vrstvené sbory, které právě oni dotáhli do dokonalosti.
Potěšující je, že ani obsah nepokulhává za formou, jak tomu u muzikálů (tuzemských) často bývá.
Pokud hodnotím toto dílo jako metalové album, řadím ho k tomu nejlepšímu od Savatage (Dead Winter Dead, abych byl konkrétní) a to znamená nejvyšší možnou známku. Pokud desku hodnotím jako muzikál, "Les Misérables" (originální) zůstává nesesazen z trůnu. Leč k jeho nohám, hned vedle Ježíška s hvězdičkou, si razantně dosedá umírající Beethoven ...