THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Spoutat magii epického prožitku do hudební formy bylo odjakživa snem mnohých. Zachytit onen unikátní dojem, ze kterého člověka málem zapraští v kostech, podmanit ho své vůli tak, aby mohl být kdykoliv znovu připomínán, a vybrat odpovídající prostředek, jehož prostřednictvím se tento zvláštní druh konzervace uskuteční. To všechno lákalo a stále láká nepřeberné davy muzikantů a mezi nimi zvlášť ty metalové, jejichž „loviště“ jsou pro podobná počínání jako stvořená. Vzpomeňme kapel typu THERION, NILE nebo dejme tomu MELECHESCH - jak moc zajímavá alba za nimi kolikrát zůstala, a nakolik k tomu přispěla právě skutečnost, že jim šlo právě o onen zmiňovaný epický prožitek, v daném případě silně ovlivněný kulturou středního východu, respektive Egypta.
Chci-li pak v této souvislosti mluvit o čerstvě debutující kanaďanech AETERNAM, musím říct, že na výše zmíněná jména jsem si nevzpomněl náhodou. Pětice z Quebecu je totiž pozoruhodná právě pro výhradní soustředění své tvorby na zmiňované kultury, které sice neznamená bůhvíco převratného, ale v podobě, v jaké je podáno na „Disciples Of The Unseen“, nezapře spoustu známek velmi precizního provedení. Album, zasvěcené v duchu svého středo – východně – egyptského konceptu (je otázkou, jak moc ho narušuje např. název skladby „Hamunaptra“, odkazující na „pouhé“ vymyšlené město ze slavné série filmů o Mumii) výhradně historické orientální atmosféře, je proto z těch, která by rozhodně neměla uniknout nikomu, kdo se kdy jen trochu otřel o výpravný, epický metal, vybroušený z poctivého kovu smrti.
Důvod je prostý. Koncentrace výrazných melodických motivů, tradičního, nicméně poměrně poutavého deathmetalového materiálu a milimetrově přesných aranží zde narostla do skutečně nepřehlédnutelných rozměrů. A rázem je na světě překvapení, hodné nejen okamžitého úpisu smlouvy s Metal Blade. AETERNAM jsou jako divoká horda Arabů na velbloudech, kteří, místo aby před písečnou bouří prchali, ženou ji před sebou jako stádo dobytka na porážku. S důrazem na detail malují napjatou nervní atmosféru (gradující sbory v „Angel Horned“), znovu a znovu přicházejí se zdravě sebevědomými riffy a melodiemi („Esoteric Formulae“, „Hamunaptra“ nebo „Circle In Flames“) a na důkaz toho, že jim to všechno pospolu pěkně funguje, dokáží také ubrat na tempu a vytasit se s výstižným melodickým zpěvem („The Coronation Of Seth“) či přímo folklórním intrem („Iteru“). V souladu s poměrně konzervativní stopáži v sobě album neukrývá žádné zásadně nevyrovnané místo, přičemž zároveň nabízí spoustu vybroušených instrumentálních výkonů, mezi nimiž je nutno vyzdvihnout i razantně technickou hru bubeníka Antoineho Guertina.
Detailnější rozbor zřejmě netřeba, byť zastánci radikálního stupňování metalového vývoje by k tomu ještě určitě rádi řekli své. Já mám však naprosto jasno a tipuji na jednoho z kandidátů na epic/death metalový objev roku, respektive mě nenapadá jediný argument, který by tuhle kandidaturu vylučoval.
Z gruntu povedený epic/death metalový debut.
8 / 10
Achraf Loudiy
- zpěv, kytara
Alex Loignon
- kytara
Jonas Lapointe
- baskytara, zpěv
Samuel Dubois
- klávesy
Antoine Guertin
- bicí
1. Ars Almadel
2. Angel Horned
3. Esoteric Formulae
4. The Coronation Of Seth
5. Hamunaptra
6. Iteru
7. Goddess Of Masr
8. Ouroboros
9. Circle In Flames
10. Through The Eyes Of Ea
Heir of The Rising Sun (2022)
Al Qassam (2020)
Ruins of Empires (2017)
Moongod (2012)
Disciples Of The Unseen (2010)
Datum vydání: Úterý, 16. února 2010
Vydavatel: Metal Blade
Stopáž: 44:05
Produkce: Jeff Fortin
Nic objevného, ale to vůbec neva. Memusí být všechno progresivní a novátorské. Jinak je to hodně fajnovej a vypiplanej death metálek.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.