THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
THE OCEAN zasvětili koncepci svých alb důkladnému rozboru naší planety a vesmíru. Fyzikální a přírodní zákony naťukli na albech „Aeolian“ a „Fluxion“, utváření a formování naší matičky Země probrali na albu „Precambrian“ a nyní se s novinkou „Heliocentric“ nacházejí ve vesmíru a řeší postavení planet a Slunce. Pro popsání takto velkého tématu zvolili neméně monstrózní hudební složku. Odložili neurvalost charakteristickou pro alba „Aeolian“ / „Precambrian“ a místo hardcoreové naštvanosti, metalové techniky, rozzlobeného řevu a výrazných kytar se do popředí derou piáno, smyčce a melodický zpěv. THE OCEAN vždy hledali alternativní cestu metalovým světem, ale při nahrávání „Heliocentric“ se zřejmě až příliš zabývali myšlenkou stvořit umělecké superdílo. Snaha za každou cenu překvapit je zahnala od tvrdosti až nepříjemně blízko k obyčejným smutným písničkám, kterým se zpravidla říká „indie rock“.
Začátek alba je však vcelku zajímaný. Strašidelné intro střídá úvodní „Firmament“, která je sice v kontextu starších desek měkkota, ale na druhou stranu ji popohání pěkný kytarový rif. Střídání melodický vokál / řev je příjemné na poslech a skladba má nápad. U následujících položek však kvalita klesá. „The First Commandment Of The Luminaries“ už můžeme označit jako rádio-friendly rock a „Ptolemy Was Wrong“, „Metaphysics Of The Hangman“, „Catharsis Of A Heretic“ už nejsou ani to. Smutné balady téměř bez kytar, nářky doprovázené smyčcovým orchestrem a piánem, které až nepříjemně připomínají COLDPLAY, v lepším případě THE RASMUS, jsou pro autora tohoto článku bohužel nepřijatelné. Naštěstí v závěru desky nastává alespoň částečný obrat k lepšímu. Ve „Swallowed By The Earth“ se energie pozvolna probouzí a závěrečná dvojice „The Origin Of Species“ a „The Origin Of God“ v sobě mají část bývalé tvrdosti. Kytaristé se do toho opřou, zpěvák nasadí ostřejší hlasovou polohu a album je tak z části zachráněno.
Důvod, proč nejsem z„Heliocentric“ nadšen, je až moc líbivý zpěv hlavního vokalisty Loice Rossettiho, příliš melancholie, smutku a nudného brnkání, které je skládané až příliš na efekt a prvoplánová pompéznost. Na podobné věci jsme přeci jen v případě této party nebyli zvyklí. Navíc v melodických linkách se zpěvák dost opakuje. Jako fatální se v této souvislosti ukazuje absence pěvce-divocha, kterým byl Nico Webers. Ten, zdá se, odnesl veškerou agresivitu do své našlápnuté deathcorové ukrutnosti WAR FROM A HARLOTS MOUTH.
„Heliocentric“ není celé špatně. To bych byl až příliš přísný, ale skupina ořezala všechny zásadní a pozitivní aspekty své hudby. Snaží se o něco úplně jiného než v minulosti a dá velikou práci přikývnout na její současnou podobu. Nabízí se trefné přirovnání k poslední desce ISIS, kteří podobně vyměkli, ale v porovnání s THE OCEAN dopadli přeci jen lépe. Album nezachrání ani dobře promyšlená koncepce týkající se historického vývoje heliocentrického světonázoru (objevitelé, astronomové vs. inkvizice, křesťanství).
Jediné, co „Heliocentric“ ještě zachránit může, je druhá část dvojalba „Anthropocentric“, která vyjde na podzim a v souvislosti s kterou by pointa „Heliocentric“ byla jasnější. Bohužel v současné době nejsem schopen směřování THE OCEAN náležitě ocenit.
THE OCEAN se tentokrát opravdu snaží rozpoutat bouři ve sklenici vody. Samotná velkolepá textová koncepce a výpravná produkce nestačí a těžko zakrývá hudební průměrnost.
5,5 / 10
Luc Hess
- bicí
Robin Staps
- kytara
Jonathan Nido
- kytara
Louis Jucker
- basa
Loic Rossetti
- zpěv
Julien Fehlmann
- zvuk
+ hosté
1. Shamayim
2. Firmament
3. The First Commandment Of The Luminaries
4. Ptolemy Was Wrong
5. Metaphysics Of The Hangman
6. Catharsis Of A Heretic
7. Swallowed By The Earth
8. Epiphany
9. The Origin Of Species
10. The Origin Of God
Holocene (2023)
Phanerozoic II: Mesozoic | Cenozoic (2020)
Phanerozoic I: Palaeozoic (2018)
Pelagial (2013)
The Grand Inquisitor (EP) (2012)
Anthropocentric (2010)
Heliocentric (2010)
Precambrian (2007)
THE OCEAN / BURST (7'' split) (2005)
Queen Of The Foodchain / Inertia (2005)
Aeolian (2005)
FluXion (2004)
Fogdiver (2003)
Islands / Tides (2001)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 50:58
Produkce: Julien Fehlmann & THE OCEAN
Studio: La Chaux-de-Fonds (Švýcarsko)
Ach jaj, už zase raz niekto uveril predstave o vlastnej genialite a namiesto toho, aby zachytával veľkými vedrami prirodzený prameň vlastnej umeleckej tvorivosti, zúfalo škrabká malou lopatkou na miestach, kam jednoducho nepatrí.
A navyše, skutočne si neviem predstaviť, aký veľký fanúšik by som musel byť, aby mi nevadil ten príšerný spev.
Toto veru nie sú THE OCEAN, akých mám rád.
Ťažko dodať niečo navyše, kolegovia to zhrnuli celkom dobre. Azda len toľko, že ak chce kapela postaviť svoju nahrávku najmä na speve, mala by mať za mikrofónom hrdlo obdarené oveľa väčšou charizmou. Po priliehavý príklad netreba chodiť veľmi ďaleko - CALLISTO a ich "Providence".
Od THE OCEAN sa očakáva viac ako len nekonfliktný priemer, ktorého zaujimavosť má spočívať najmä v hrátkach so zvukom a v hľadaní ideálnej vokálnej linky. Ako sa možno dočítate v našom rozhovore, partia okolo Robina Stapsa si tento proces dokonale "užila". Ale ja ako poslucháč z neho, bohužiaľ, nemám takmer nič.
Problémom THE OCEAN nemôže byť zmena štýlu ako taká. Ťažko hovoriť čo i len o prekvapení, veď mnohé naznačil už druhý disk "Precambrian". Kameňom úrazu sa zdá byť prílišná koncentrácia na formu. Ak Robin Staps dokáže vášnivo rozprávať o nekonečnom znovunahrávaní jednej vokálnej linky (keby boli aspoň tie, čo na doske skončili, stopercentné!) a mesiacoch strávených dolaďovaním detailov obalu, ako keby priznával, že cenou za dokonalosť bolo, že neostal čas na melódie. Keď už sa doteraz vždy živelní THE OCEAN vzhliadli v skupinách, čo pred nahratím prevrátia každú notu a slovo trikrát, mali si všimnúť, že aj tie najpestrešie aranže vždy zahaľujú chytľavú, v podstate jednoduchú linku. Novinka švajčiarsko-nemeckého kolektívu miesto toho znie ako čosi, čo sa Danielovi Gildenlöwovi nezmestilo na "Be": talent a remeslo cítiť je, no chýba iskra. Ľudové úslovia o tom, že menej býva viac či o obuvníkoch, čo by sa mali držať vlastného kopyta, sedia na "Heliocentric" ako uliate, rovnako ako úderné anglické slovíčko "artsy".
no a mna to, presne naopak, konecne takto bavi
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.