THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na RED SPAROWES bylo v minulosti často nahlíženo jako na poněkud nedonošeného levobočka známějších projektů jednotlivých členů, který se navíc možná až příliš zdál utápět v instrumentálním akademismu a v řadě případů se mu dostalo implicitního zařazení do části toho nepříliš záživného spektra post-rockového žánru, ať již si pod ním v tomto případě představíte cokoliv. Nutně se ale nabízí otázka, zda tomu tak je skutečně, či se pouze jedná o medializovaný obraz.
Převratné žánrové a experimentální kotrmelce na novince sice čekat nelze (ačkoliv minialbum „Aphorisms“ v tomto smyslu poměrně překvapilo), nicméně opětovné personální obměny a patrně dobře fungující tvůrčí chemie obnovené sestavy udělaly své, což v řadě poskytnutých rozhovorů potvrzuje i Greg Burns. Odchozího Joshe Grahama (která kapelu dle vyjádření ostatních členů opustil z důvodů tvůrčích neshod) nahradila Emma Ruth Rundle z dua THE NOCTURNES. Nutno dodat, že album „The Fear Is Excruciating, But Therein Lies The Answer“ zní přeci jen o poznání jinak, než těžkopádnou psychedelií a tématickou spletitostí zatížený předchůdce „Every Red Heart Shines Towards The Sun“, ačkoliv hudební kontinuita zůstává stále zřejmá. Slova jako uvolněnější, jemnější, zvukově sametovější a obsahově celistvé, asi nejsou zcela reprezentativní, automaticky však vytanou v mysli při pokusu okamžitě definovat prvotní dojem.
Dalo by se říci, že na předchozích deskách si RED SPAROWES vyzkoušeli různé hudební polohy, které aktuální novinka do určité míry konsoliduje. Skladby na nové nahrávce působí nejen díky kratší stopáži velmi kompaktně a tradiční monotónní repetice již není více základním stavebním kamenem. Jednotlivé písně dýchají plynulejší a přirozenější dynamikou, aniž by však rezignovaly na bohatou a stále poměrně členitou kompoziční výstavbu. Tomuto přístupu zůstává pětice i nadále věrná a bez ostychu z něj činí jednu ze svých značek. Důraz je však tentokráte více kladen na bohatost nástrojových rejstříků a zvukovou pestrost, kterou velmi hezky podtrhává širší využití pedálové kytary. Pětice muzikantů umí stále vybudovat působivé plochy, a to nejen díky doposud patrně nejdotaženější produkci, ale rovněž zajímavému vrstvení nástrojů a množství dílčích melodických linek.
Pravdou zůstává, že ani tato deska nedosahuje přímočaré, nekomplikovaně líbivé hitovosti debutu. Myslím ale, že to ani není jejím cílem. I přesto, že jednotlivé skladby potřebují trochu více času a vyžadují spíše soustředěný poslech, lze bez uzardění říci, že po proniknutí pod zdánlivě nepřístupnou slupku dokáží RED SPAROWES zprostředkovat stále slušně strhující hudební zážitek (např. „A Hail Of Bombs“ či „Giving Birth To Imagined Saviors“). „The Fear Is Excruciating, But Therein Lies The Answer“ je první deskou kapely, která působí skutečně uvolněně a současně konečně boří polemiky zmíněné v úvodu. RED SPAROWES s ní totiž překročili svůj stín.
Uvolněná a po všech stránkách dotažená deska, se kterou RED SPAROWES překročili stín minulosti. Máte-li rádi rozvláčné instrumentální kompozice, není v tomto případě co řešit.
7,5 / 10
Bryant Clifford Meyer
- kytara, elektrické piáno, syntetizér, vokály
Greg Burns
- baskytara, pedálová kytara, vokály
David Clifford
- bicí, perkuse, vokály
Andy Arahood
- kytara, elektrické piáno, syntetizér, vokály
Emma Ruth Rundle
- kytara, vokály
host
Laura Kass
- housle v In Illusions of Order a A Mutiny
1. Truths Arise
2. In Illusions Of Order
3. A Hail Of Bombs
4. Giving Birth to Imagined Saviors
5. A Swarm
6. In Every Mind
7. A Mutiny
8. As Each End Looms And Subsides
The Fear Is Excruciating, But Therein Lies The Answer (2010)
Aphorisms (EP) (2008)
Oh Lord, God Of Vengeance, Show Yourself! (live) (2006)
Black Tar Prophecies Vol. I (split s Grails) (2006)
Triad (split s Made Out of Babies a Battle of Mice) (2006)
Every Red Heart Shines Toward The Red Sun (2006)
At the Soundless Dawn (2005)
Split s Gregor Samsa (2005)
Red Sparowes (demo) (2004)
RED SPAROWES i letos nahráli celistvou kolekci pestrých nálad, která nemá jediné slabé místo, což určitě není na postrockové scéně pravidlem. Pomalu rozvíjené hudební atmosféry (poznávací to znamení Kaliforňanů) i zde proložené osvěžující přítomností pedalové steel kytary posluchače pohltí téměr okamžitě a s každou další exkurzí do drážek novinkového alba se prožitek vykreslování různých fantazií, podložených i myšlenkovu ideou volně přeloženou do názvu alba: „Strach je nesnesitelný, ale hledejme v něm odpověd”, stává intenzivnějším. Samozřejmě můžeš vstoupit i ty se svými technicko-pokrokovými důvody vzniku podobných kompozic a využít svého práva k ochlazení podobných citových nadšení.
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.