THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jakoby black metalové smyslnosti KEEP OF KALESSIN, datující se nejméně od výsostného zápisu „Armada“, nebylo předurčeno jen tak vyprchat. Po některých formálních námitkách (neříkám, že i mých) vůči minulému albu „Kolossus“, či po některých negativních reakcích na účinkování kapely v striktně nemetalové mezinárodní soutěži „Eurovision Song Contest“, bylo ve vzduchu cítit, že ne všichni už v ní vidí ten potenciál, za jaký byla před čtyřmi roky vynášena někam hodně blízko k black metalovým výšinám. A přesto Norové znovu vystoupili s razancí sobě vlastní, přesto udeřili do černé kovadliny tak, až se jiskry rozletěly široko daleko, a představili nám „Reptilian“ - album s plazím názvem i příchutí, jež je ve svých kvalitách naprosto srovnatelné s již zmíněným předchůdcem.
Kompoziční schopnosti Obsidiana C. & spol. mě o tom alespoň znovu a znovu přesvědčují pokaždé, když hledám paralely mezi současnou a minulou tvorbou KEEP OF KALESSIN. Typické vrstvení kytar, jejich řazení v kousavou blackovou skládačku, ušlechtilé melodie nebo závratný rytmický výkon bicí baterie, ona pomyslná autorská značka je zkrátka slyšet úplně všude. Rozhodně to však nenapovídá tomu, že by tím měl výsledný dojem nějak trpět, přestože jde už o několikáté užití téhož návodu. Naopak, přesně po vzoru diskografií těch nejslavnějších a dlouholetých stálic (nejen black) metalového světa, „Reptilian“ ve své drtivé většině přináší věru zvučný poslech. Všudypřítomný je obrovský epický rozmach (mnozí jiní takhle daleko bezpochyby nedosáhnou), který pod svá křídla bere nejen mistrovský cit kapely pro detaily (melodická odbočka v „Dragon Iconography“, úvodní záseky v „The Awakening“ nebo třeba vysloveně nervní harmonium v závěrečné „Reptilian Majesty“), ale zejména obdivuhodnou schopnost zaujmout i ve skladbách, které mají razantně delší než obvyklou stopáž.
Plazím příběhem tak lze prostupovat téměř bez dechu až ke čtvrté položce „The Dragontower“, kde poprvé přichází na řadu nepatrné odlehčení, vyplývající především z toho, že skladba byla napsána pro výše zmíněnou soutěž. Ani to však nic nemění na jejím obrovitém potenciálu, vyšlechtěném s trochou té okázalé metalové pompy navíc. Přes prakticky jediné slabší místo (velmi předvídatelná „Leaving The Mortal Flesh“) se poté přehoupneme do druhé půle alba, kterou už kapela prochází jako předem očekáváný vítěz. Zhusta umíchaná „Dark As A Moonless Night“ laškuje s netradičně hlubokým Thebonovým murmurem, hřbitovní náladou a monstrózním refrénem, přesně hučícím v rytmu názvu skladby. Kvapík „The Divine Land“ je zase tak melodicky nakažlivý, až se vám bezděky vybaví to nejlepší ze speed metalové škatulky. A „Reptilian Majesty“, to je úžasně rozmanitá black metalová kapitola sama o sobě, tak jak se to ostatně od téměř čtvrthodinového kusu na samotném konci alba většinou očekává.
Ne, nedovedu si představit, že by KEEP OF KALESSIN se svým standardním a již zažitým přístupem k věci mohli momentálně natočit lepší album, než „Reptilian“. A když se tak dívám do těch jeho ledově klidných, nehybných ještěřích očí, říkám si, jen aby to nakonec ještě nebyl jen klid před bouří.
Black metalová ikona a jistota v jednom.
8 / 10
Thebon
- zpěv
Obsidian C.
- kytara, klávesy
Wizziac
- baskytara
Vyl
- bicí
1. Dragon Iconography
2. The Awakening
3. Judgement
4. The Dragontower
5. Leaving The Mortal Flesh
6. Dark As Moonless Night
7. The Divine Land
8. Reptilian Majesty
Katharsis (2023)
Epistemology (2015)
Reptilian (2010)
Kolossus (2008)
Armada (2006)
Reclaim (EP) (2003)
Agnen - A Journey Through The Dark (1999)
Through Times Of War (1997)
Skygger Av Sorg (demo) (1997)
Datum vydání: Pátek, 14. května 2010
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 57:01
Produkce: Obsidian C. Studio: Morningstar Studio, Trondheim, Norsko
KEEP OF KALESSIN urazili riadny kus cesty smerom ku komerčnejšiemu poňatiu blackmetalu, ktorého na každom albume ubúda. Ak pri "Reptilian" zabudnete na akúkoľvek minulosť kapely a nejaké žánrové hranice, možno sa budete baviť pri počúvaní novinky rovnako ako ja (k svojmu vlastnému prekvapeniu). Vo svojej podstate sa jedná o dômyselne vykonštruovaný album s prepracovanou inštrumentáciou a množstvom dobrých momentov. Veľmi slušný blackmetalový bigbít - nič viac, nič menej.
ano, pro true black-metalisty zajisté zklamání, protože bramboro-sypaček je tam rozhodně míň, než by se na standartní black-metalovou bandu slušelo. Pro ostatní hlavy otevřené je nicméně poslech Reptilian velice příjemným překvapením. Keep Of Kalessin jsem poprvé zaregistroval až po vydání desky Armada a ať si říka kdo chce, co chce - podle mě jde tahle banda pořád nahoru. Hodnotím vysoko, protože poslední týden neposlouchám cestou autem do práce snad nic jiného. Vytlačili z mého soukromého playlistu dokonce i poslední Soilwork, Nevermore a Eluveitie.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.