THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Experimentální formace NORMA JEAN nám z americké Atlanty posílá další nálož své výbušné a divoké hudby. Tato kapela, která tvoří už mnoho let důležitou součást křesťanské HC scény, nikdy příliš nerespektovala hudební zvyklosti a vytrvale se snaží prosadit své odvážné a těžko stravitelné hudební vize. Na konci roku 2009 NORMA JEAN překvapili ukončením spolupráce s respektovaným křesťanským vydavatelstvím Solid State, zdá se ale, že rozchod s „mateřskou“ organizací žádná negativa nepřinesl. Naopak, novinka „Meridional“ se hned od počátku jeví jako hodně povedená.
Důležitým aspektem nového alba je částečný návrat k razanci a tvrdosti prvních alb. Záměrně píšu částečný, neboť kapela se nezřekla ani volnějších, více „psycho“ postupů, testovaných na minulém počinu „The Anti-Mother“ a výsledná kombinace obojího je trefa do černého. NORMA JEAN tentokráte dokázali vymyslet velmi průrazné a silné hudební motivy, které se navíc podařilo s parádním zvukem zaznamenat. Několik přes sebe navrstvených kytarových stop tvoří mohutné stěny, které dobře fungují s expresivním vokálem. Cory Brandan se od minulé desky opět zlepšil a jeho hlas je od většiny metal/core „vokalistů“ dobře rozeznatelný. Zpěvák dokáže zajímavě měnit styl svého projevu, což dodává kapele specifickou tvář. Výrazné kytary a osobitý zpěv podporují netradičně zahrané, razantní bicí a výsledek dělá z NORMA JEAN atraktivní a těžko zařaditelnou kapelu.
Album obsahuje více poloh, které se vhodně doplňují a střídají kolikrát i v rámci jedné skladby. Razantní noise corové výplachy („Blood Burner“, „Bastardizer“, „Leaderless And Self Enlisted“) střídají více psychedelické nebo melodičtější kusy, („A Media Friendly Turn For The Worse“, „High Noise Low Output“) a dojde dokonce i na pomalou, vypjatou baladu („Falling From The Sky: Day Seven“). Celková skládačka je tak pestrá a nejste zahlceni snadno prohlédnutelnou a lacinou agresí. Je pravda, že v závěru desky podivné zvukové experimenty a improvizace album trochu přibrzdí, ale i přesto máme tu čest s jednou z nejzajímavějších nahrávek roku 2010.
Asi nejvýstižnější označení toho, čemu se NORMA JEAN věnují, je škatulka post-hardcore, možná mathcore. Pro někoho bude zřejmě těžko pochopitelné upřednostnění neuspořádaného až chaotického vyznění, před čistým a profesionálním zvukovým záznamem, ale to je v tomto stylu důležité - z emocionálně vypjatého běsnění vytvořit umělecké dílo, které zpravidla doplňují depresivní texty plné nespokojenosti s realitou dnešního světa. NORMA JEAN nejsou v tomto ohledu výjimkou, ale jim se v případě „Meridional“ podařilo do CD natlačit krom obrovské energie i hlubší umělecký rozměr a zajistit tím pro své dílo delší trvanlivost.
NORMA JEAN dokázali na „Meridional“ spojit svoji divokou sílu se zajímavými hudebními postupy a dotáhnout svůj styl do respektu hodné podoby. Od roku 2005 a vydání přelomového „O God, The Aftermath“ kapela ušla kus cesty a jestliže jsem v recenzi na předchozí „The Anti –Mother“ vyjadřoval jisté pochybnosti nad směřováním těchto šílenců, tak nyní s radostí prohlašuji, že „Meridional“ je album kapely, která stojí na vrcholu svých sil a ví dobře, co a proč dělá.
Nejlepší album NORMA JEAN.
9 / 10
Cory Brandan
- kytara, vokály
Chris Day
- kytara
Scottie Henry
- kytara
Chris Raines
- bicí
Jake Schultz
- basa
1. Leaderless And Self Enlisted
2. The Anthem Of The Angry Brides
3. Deathbed Atheist
4. Bastardizer
5. A Media Friendly Turn For The Worse
6. Septentrional
7. Blood Burner
8. High Noise Low Output
9. Falling From The Sky: Day Seven
10. Everlasting Tapeworm
11. Occidental
12. The People That Surround You On A Regular Basis
13. Innocent Bystanders United
Deathrattle Sing for Me (2022)
All Hail (2019)
Polar Similar (2016)
Wrongdoers (2013)
Meridional (2010)
The Anti-Mother (2008)
Redeemer (2006)
O’ God, The Aftermath (2005)
Bless The Martyr And Kiss The Child (2002)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Razor & Tie Records
Stopáž: 67:21
Produkce: Jeremy Griffith
Studio: Glow In The Dark, Atlanta (USA)
U mně vede Redeemer....
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.