THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Velmi dlouho avizovaný návrat kalifornských FORBIDDEN se rozhodně vydařil, byť album prakticky nepřichází s ničím novým a pouze rozvíjí dávný thrashový styl souboru z přelomu osmdesátých a devadesátých let. Pokud někdo čekal jasné „Album roku“ bude zřejmě zklamán, ale to neznamená, že by Andersonovci celou situaci podcenili a přišli po třinácti letech s kolekcí nezajímavých skladeb. Právě naopak. Co je třeba říci předně? „Omega Wave“ rozhodně nejde cestou evolučně vyšponovaného alba „Distortion“, na kterém FORBIDDEN do sebe inhalovali řadu nových prvků, jinak příslušících spíše ke stylům nacházejícím se mimo klasické metalové teritorium. Ty měly za následek určitou nezařaditelnost tohoto díla. Novinka taková není. Kapela se drží svého původního řemesla jako zkušený kovář vlastní výhně. Veškerou pozornost na sebe strhává kvalitní metalová produkce a velmi současný zvuk, stejně tak pověstná technická brilantnost samotných FORBIDDEN. Fanoušek tak dostává tu verzi jejich tvorby, která rozvíjí jejich první dvě ryze metalové řadovky, nikoliv však o stylové odbočky, naopak šperkuje thrashový základ větším počtem technických fíglů, vyhrávek, dospělejším a ujasněnějším přístupem ke skladbám, které rovněž obsahují větší počet melodií než tomu bylo kdysi dávno.
Vypjatý vokál Russe Andersona, který v mnohém připomene teskný projev Warrela Danea z NEVERMORE, tak udává podobu většiny skladeb a je zde zcela jistě v popředí, byť jej hutné riffy dvojice Locicero/Smyth za žádných okolností nešetří a duní zpoza něj jako blížící se vodní masa uvedená do pohybu hurikánem Katrína. Celé album sebou nese určitý pocit osudovosti a těžko popsatelného smutku. Samotný Anderson zde působí dojmem jakéhosi proroka či démonického věrozvěsta špatných zpráv a vizí, který se zde nerozpakuje ukázat naplno sílu svých hlasivek. Jeho projev je velmi rozmanitý, od rozvláčnělých poloh totiž přechází až k agresivnímu řevu. V refrénech však jeho halucinačně působící vokál dominuje. Vlastně je to dnes s FORBIDDEN hodně podobné jako s NEVERMORE, byť Kaliforňané jsou přeci jen více thrashoví a vázaní na rychlost. Celé album je dle očekávání přehlídkou mnoha sympatických kousků od velmi dobře technicky vybavené kapely, počínaje kytarovými riffy, vyhrávkami i kostrbatými sóly. Příznivci staré metalové školy budou tedy velmi spokojeni. Zvláště pak ti, kterým se před dvěma lety velmi pozdávalo poslední album od TESTAMENT. Celková podoba „Omega Wave“ je totiž na podobné vlně – hutný moderní zvuk, ve všech směrech velmi dobře vybavená instrumentace (zejména precizní kytarové duo) a originální a velmi silný zpěvák.
Album obsahuje jak masivní riffovité výplachy typu úvodní trojice skladeb „Forsaken At The Gates“, „Overthrow“ a „Adapt Or Die“, které jsou nabité kytarovými i rytmickými kouzly, tak akusticky zvolněné skladby typu „Swine“, jež zas vzdáleně upomenou na vlnu grunge, nebo spíše na metalovější podobu tohoto dávno zesnulého stylu všech depkařů a negativistů, reprezentovanou zejména kapelou ALICE IN CHAINS. Kaliforňanům se zde navíc podařilo opatřit skladby zajímavými melodiemi, což považuji za posun, takže kvituji i skutečnost, že mi Anderson ve skladbě „Immortal Wounds“ zní jako rozparáděný Bruce Dickinson. Dle mne jde tedy o vydařený návrat, byť album ctí staré metalové pořádky. Obsahuje řadu mistrovských okamžiků a rovněž mi přijde zdaleka tou nejrůznorodější a nejdospělejší nahrávkou ze všech děl, jaká zatím tahle kapela stvořila. Není se co divit, vždyť na to měla třináct let. U mě tedy spokojenost.
Zdařilý návrat thrash metalových klasiků. Album, které pojí razantní metalové kořeny s nadhledem zkušených a technicky velmi dobře vybavených muzikantů. Experimenty nečekejte, tupý výplach také ne, ovšem rozvážnou, dospělou a poměrně bohatou energickou nahrávku zcela jistě ano.
8 / 10
Russ Anderson
- zpěv
Craig Locicero
- kytara
Steve Smyth
- kytara
Matt Camacho
- baskytara
Mark Hernandez
- bicí
1. Alpha Century
2. Forsaken At The Gates
3. Overthrow
4. Adapt Or Die
5. Swine
6. Chatter
7. Dragging My Casket
8. Hopenosis
9. Immortal Wounds
10. Behind The Mask
11. Inhuman Race
12. Omega Wave
Omega Wave (2010)
Green (1997)
Distortion (1995)
The Best Of Forbidden (1992)
Twisted Into Form (1990)
Raw Evil: Live At The Dynamo (EP) (1989)
Forbidden Evil (1988)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 70:58
Produkce: Craig Locicero, Tim Narducci
Ať si kdo co chce říká, autoři thrashmetalových alb se stopáží přesahující hranici jedné hodiny by měli být potrestáni. Neúnosná délka "Omega Wave" v mých uších degraduje jinak pozitivní dojmy. FORBIDDEN mají i s takto poměrně archaicky pojatým thrashem stále co říct a zejména dnes, v době, kdy se na povrch derou mladí dravci, kteří se rádi rochní v osmdesátkovém thrashmetalu, jsou letité zkušenosti a nadhled těchto harcovníků ze zátoky Bay Area zapotřebí. Abych však nezůstal nepochopen - comebackový počin FORBIDDEN rozhodně není zlou nahrávkou. Právě naopak, ale poněkud předimenzovaná stopáž mu však ubírá na síle a dynamice a to je rozhodně škoda.
Novinkové poselství FORBIDDEN je neseno na standardních a ničím nerušených thrashových vlnách, které jsou v přiměřené míře zmodulovány i do techničtějších tvarů („Overthrow“, „Swine“, „Inhuman Race”), tak aby se šalamounsko - profesorsky vyšlo vstříc příznivcům obou tváří Kaliforňanů. Povšechně se materiálu dá jenom těžko něco vytknout. Možná slabší rytmická podpora, dřímající dynamika, nicméně se pořád jedná o příjemně strávenou hodinu a další z letošní řady povedených návratů legend. Po několika posleších se ale také dostavuje podezřelá nervozita a nabýváte dojmu, že vaše potřeba není zas tak úplně uspokojená. Přirozené instinkty vás dovedou do poličky pro „Distortion“ a „Green“ a potom „The American Way“, „Independent“ a „Heal“ od borců ze SACRED REICH a najednou uvědomíte, že je „Omega Wave” nasvícena poněkud chudším světlem.
nic moc
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.