THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Som zástancom cynickej a asi aj rasistickej teórie, že Francúzom chýba gén na tvrdú muziku. S úsmevom tvrdím, že tých pár dobrých kapiel, ktoré galskí kohúti svetu dali, sú výnimky potvrdzujúce nepriestrelné pravidlo. Niečo ako belgickí futbalisti. Teoreticky by mali byť skvelí, krajina je obklopená futbalovými veľmocami, no priemerne vzdelaný fanúšik vymenuje akurát Vermaelena a Fellainiho (a Kompanymu správnu národnosť neuhádne). Národnosť AS WE DRAW som po zoznámení s ich tvorbou neuhádol ani náhodou. Je fakt ťažko uveriteľné, že traja sopliaci, ešte k tomu z tak nerockovej krajiny, a ešte k tomu v roku 2010, ukazujú celému postmetalovému krížniku, kadiaľ by sa teoreticky mohol vyhnúť ľadovým kryhám nudy. Čiary prelamujú kruhy a francúzski kresliči sa v žiadnych kruhoch nemotajú. Svoj screamom šmrncnutý post metal, ktorý viac tlačí než vypúšťa a cez uši poslucháča si pomáha skôr svalmi a ráznosťou než obrazmi a citmi. K tomu všetkému konvenciami nespútané aranžérstvo a sympatická mladícka kreativita, vďaka ktorej AS WE DRAW neprestávajú prekvapovať.
Francúzski mladíci sa nehanbia požičiavať si, odkiaľ sa im zachce. Tu z metalu, tam z hardcoru, tu z post-oboch menovaných, občas sludge, občas špinavý rock’n’roll, ponad to uškriekaný vokál, urevané zbory, hlboký a dunivý, mierne skreslený pulz basgitary, špinavo do stredu skreslený zvuk gitary, drajvové a dravé bicie. Dokopy všetko zahrateľné v trojčlennej zostave aj naživo, využívajúc až šokujúco široké zvukové možnosti nástrojov nielen jednotlivo, ale aj vo vzájomnej kombinácií. Kapelu na vyšší level posúva najmä bubeník Amaury, obaja inštrumentalisti predvádzajú svoje najsilnejšie stránky najmä na poli stavby a vrstvenia zvuku (žeby sme konečne dali na chvíľu pokoj riffom a pustili sa do obrodného objavovania tónu?). Silní sú ako v epických kompozíciách ako „Fault Lines“, tak aj v bezbožných hitoviciach („Sin Of Addiction“), problém robí AS WE DRAW zaškatuľkovať ako rýchlu („Shield“) aj ako pomalú kapelu (skvostne ťahavá „Drowned In Flames“). Ale predsa, podľa poslednej „Scum Of The Earth“ sa dá hádať, že si kapela želá zanechať v ľuďoch dojem najmä svojimi epickými a gradujúco prepracovanými kompozíciami. Netreba dodávať, že podobne ako kopec súčasných mladých postrockových a postmetalových kapiel sa AS WE DRAW neboja durových stupníc. Dávno sú preč časy, kedy čokoľvek durové a metalové zároveň znelo ako z nemeckej gay stajne. Suma sumárum, album zameniteľný s katalógom horúcich noviniek v postmetalovom žánri.
„Lines Breaking Circles“ je pravdepodobne veľmi subjektívna záležitosť. Ak sa poslucháč rozhodne, že sa AS WE DRAW príliš predvádzajú a preto sa mu album nepáči, nedá sa mu to príliš zazlievať. Ak sa rozhodne ignorovať nákazlivú energiu a obrovskú charizmu, je to iba jeho vec. Možno ak by som na tento album narazil v kvalitatívne menej mizernom roku, verdikt by nebol až taký nadšenecký. Nasrať na hlavu všetkým, ktorí si fakt myslia, že jedna sa musí rovnať jednej a osem a pol musí sa rovnať bez polovice deviatim.
Druhý najlepší album tohto roku.
8,5 / 10
1. Shame
2. Sin Of Addiction
3. Shield
4. Burst Of Colour
5. When Crowds Are Trapped... The Lonely One Dies
6. Fault Lines
7. Drowned In Flames
8. Draft
9. Scum Of The Earth
Lines Breaking Circles (2010)
Background / Frontside (double EP) (2009)
Svěží vítr zavál z Francie, to se musí nechat. AS WE DRAW představují další z možných cestiček, kterými by se v nedávné minulosti bouřlivě se rozvíjející tzv. postmetalový žánr mohl ubírat. A přestože mi tak trochu připomínají zrychlené CULT OF LUNA anebo ještě více (díky občasně melancholicky znějícím kytarám) americké ROSETTA, dá se hovořit o poměrně specifické záležitosti nepostrádající vlastní tvář. Spokojenost.
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.