Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po nepovedeném návratu ke kořenům v podobě „III – Remember Who You Are“ KORN velice rychle pochopili, že tudy cesta nepovede a rozhodli se oživit svoji experimentálně-novátorskou misi, kterou utlumili po albu „Untitled“. Záhy vypuštěný singl „Get Up!“ vyvedený v odvážném „elektro/dubstep“ aranžmá naznačil, že chystané album bude proti dosavadní tvorbě někde docela jinde, ale vypadal velmi zajímavě a z chystaného alba „The Path Of Totality“ se tak rázem stalo napjatě očekávané dílo.
Po krachu příliš demokratického tvůrčího procesu z minula vzal Jonathan Davis osud kapely zpět do svých rukou a spoluhráče přesvědčil k vytvoření elektronicko-dubstepové mutace KORN. Ono se ani není čemu divit, Munkyho riffy na „Trojce“ nebyly moc konkurenceschopné a bylo tedy třeba hledat alternativní řešení. Výsledkem je vcelku zásadní omezení kytarových partů, na místo kterých nastoupily syntetické elektro/dubstep zvuky a beaty vyprodukované najatými DJ´s. Nahrávka tak chvílemi budí dojem, že se jedná o nějaký remix klasických KORN a nabízí se v této souvislosti otázka, nakolik je nové album tvorba samotné kapely a nakolik se jedná o dílo externích producentů, ale to bych neřešil. V recenzi hodnotím celkový dojem a ten není vůbec špatný.
„The Path Of Totality“ je takřka nemožné vtěsnat do oblasti vykolíkované písmeny M-E-T-A-L, ale přesto se od starých známých KORN zase tolik neliší. Je o trochu měkčí, učesanější a použité nástroje vydávají tentokrát trochu jiné zvuky, ale skladby mají stále typicky „kornovskou“ stavbu, tempo, gradaci, obsahují dobře známý Davisův přednes i pro kapelu charakteristické refrény.
KORN měli na všech albech zpravidla výbornou úvodní skladbu a to platí i nyní. „Chaos Lives In Everything“ je pecka silná jako býk a kontroverzní album výborně rozběhne. Následující dvě „Kill Mercy Within“ a „My Wall“ ji zdatně sekundují a nahrávka tak zkraje vypadá opravdu převratně. Po úderném začátku však kapela počínaje čtvrtou „Narcissistic Cannibal“ trochu poleví a prostřední část alba je o něco slabší. Kusy „Sanctuary“, „Illuminaty“ se mi zdají utahané a bez nápadu, ale od osmičky „Let´s Go“ už to zase jede a závěr v čele s mega peckou „Get Up!“ je opět vydařený.
Album je úderné, přímočaré, ale taktéž se dá říct, že místy i trochu jednodušší a prvoplánové. Pravda je, že KORN nikdy nebyli příliš složití na poslech a v jejich případě šlo vždy spíše o drtivé fláky s přirozeným tahem na branku, než o náročné, vrstvené kompozice, zněli ovšem většinou přesvědčivě a intenzivně, což se o všech kusech na „The Path Of Totality“ říct nedá. Na začátku posluchače zcela jistě překvapí nový zvuk a přibije k zemi bombastická produkce, ale je celkem dost dobře možné, že po čtvrté až páté skladbě bude mít fanoušek starých KORN těch bakelitových ťuků/bzuků pomalu dost. Hlavním aspektem je zde ale naštěstí zpěv a Jonathan Davis zpívá znovu bezchybně. Jeho melodické linky prakticky táhnou celou desku a ona „převratná“ a diskutovaná hudební složka je většinu času pouze jeho doprovodem.
Z jedenáctky skladeb mi vychází čtyři jako výborné, čtyři lehce nadprůměrné a tři slabší, což je po minulém propadáku velmi pěkný výsledek, za který musím skupinu chtě nechtě pochválit. Je třeba zdůraznit, že kapelou prezentovaný střet tvrdého elektra a rockové hudby není nic nového a KORN toto spojení jen ve vhodnou dobu oživili. V kontextu dnešních trendů však přinášejí velmi odvážný a neotřelý materiál, který bezesporu zaujme Ukazuje se sice (historie se v této otázce opakuje), že kytary elektronikou prostě nahradit nelze, ale i tak se Američané dostali na úctyhodnou úroveň a mají zpět moji náklonnost i respekt. „The Path Of Totality“ je zkrátka po minulém nezdaru úspěšně složený reparát a KORN jsou znovu ve hře.
Totalita zdá se Američanům svědčí. Po loňském nezdaru tu máme úspěšně složený reparát a vypadá to, že s jejich odpisem je třeba ještě nějaký čas počkat.
1. Chaos Lives In Everything
2. Kill Mercy Within
3. My Wall
4. Narcissistic Cannibal
5. Illuminati
6. Burn The Obedient
7. Sanctuary
8. Let´s Go
9. Get Up!
10. Way Too Far
11. Bleeding Out
Nemyslím si, že by se KORN měli touto deskou dostat zpět na vrchol, přesto novinková dubstepová tancovačka po zpátečnické "III – Remember Who You Are" skutečně působí jako živá voda na mlýn. Nebýt slabšího středu alba, bylo by ještě lépe.
13. prosince 2011
Dudri
9 / 10
Áno, áno, áno. Experimenty KORN vždy sedeli, ale tento by som si dovolil označiť za najodvážnejší. Takmer úplné zavrhnutie gitár je pre mnohých isto šok, najväčším šokom však je, že to Davisovi a spol. s dupstepom skutočne funguje.
Na "The Path Of Totality" nachádzame výborné skladby, ktoré naplno využívajú služby producentov pre rockového fanúšika možno neznámych mien súčasnej elektronickej scény. "KORN boli vždy o basových tónoch," povedal Davis v jednom rozhovore. Tie ostali zachované, len v inej podobe.
KORN idú s dobou a možno stoja pri zrode novej vetvy rockovej ale i elektronickej hudby. Z rocku si berú melodiku a z dubstepu široké zvukové spektrum a drvivý dopad chladných samplov.
Takže: 8/10 za hudobný obsah a 10/10 za odvahu. Summa summarum tu máme jasného adepta na album roka.
Najlepšie skladby: "Burn The Obedient", "Get Up!" a skvostná bonusovka "Fuels The Comedy"
8. prosince 2011
Stray
8,5 / 10
Mám rád KORN ve chvílích kdy se posunují dál. Jejich nová deska je v tomto případě pořádný masakr. Momentální spojení jejich klasického stylu s prvky elektroniky (hlavně dubstepu) kapele velmi svědčí, takže po nemastném neslaném předchůdci kapela působí znovu jako pokropená živou vodou a diktující VŠEM, jak se má dělat osobitá, moderní a chytlavá rocková hudba.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.