Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Krátke vystúpenie známej osobnosti napríklad vo filme sa zvykne označovať termínom „cameo“. Takýto presah mimo svojej profesnej bubliny si vyskúšalo mnoho hudobníkov z metalového žánru a niektorí z nich neostali len pri jednej scéne či jednom projekte. Televízia a film sú veľmi silné médium, a tak prečo ho nevyužiť na to, aby sa vaša tvorba či meno kapely dostali k ešte väčšiemu počtu ľudí. V nasledujúcom článku sme pre vás pripravili prehľad muzikantov, ktorí si vyskúšali, aké to je postaviť sa pred kameru, režírovať, či dabovať samých seba v animovaných projektoch.
ANTHRAX
Vo februári 1992 sa odvysielala epizóda „My Dinner with Anthrax“ aj u nás známeho sitcomu „Ženatý so záväzkami“, v ktorej si, ako už názov napovedá, zahrala kapela ANTHRAX. A slovo zahrala platí v oboch významoch. Natáčanie tohto dielu bolo pre speváka Joeyho Belladonu poslednou aktivitou v rámci skupiny, pretože následne bol vyhodený a nahradil ho John Bush. „Bol to jeden z vrcholov mojej kariéry. Stráviť týždeň s hercami a štábom, učením ako sa postaviť na svoju značku, a samozrejme, predniesť svoje repliky. Keď si to spätne pozriem, mám na ten čas skvelé spomienky. Veci sa diali tak rýchlo, že bolo ťažké to pochopiť. V posledný deň, keď sme natáčali, sme urobili vlastne dve scény. Mysleli sme si, že tá prvá dopadla skvele, diváci sa veľa nasmiali. Avšak prišli scenáristi a producenti a rozhodli sa zmeniť niektoré z našich dialógov. Sakra! Malo to iný rytmus, ale nové repliky boli zábavnejšie. Skončili sme a išli na večeru. Sedeli sme spoločne s hercom Edom O´Neillom (predstaviteľ Ala Bundyho) a rozprávali si príbehy. V jednej chvíli sedeli oproti nám Clint Eastwood a Morgan Freeman a všetci sme boli vydesení. A Ed nám povedal - Chlapci, chcete sa stretnúť s Clintom? Priviedol nás na stretnutie so samotným Dirty Harrym a bolo to úžasné. O veľa drinkov neskôr sme sa s Al Bundym zbúrali a nepamätám si čo sa stalo po tom..., to bol týždeň!“ napísal bubeník Charlie Benante na svojom Instagrame.
Henry Rollins
Nie je prekvapením, že tento všestranný chlapík žijúci v Los Angeles, skúsil aj svet filmu. Okrem pôsobenia v kapelách BLACK FLAG a ROLLINS BAND, ktoré už zanechal, sa realizuje ako skvelý rozprávač v rámci svojich spoken word vystúpení, cudzie mu nie je ani písanie kníh, či vysielanie v rádiu. Svoje herecké vlohy predviedol napríklad vo vynikajúcom akčnom filme „Heat“ (1995), ako bachar sa predstavil v „Lost Highway“ (1997), šéfom útvaru Tactical Narcotics Team bol v humorne ladenom akčnom filme „Bad Boys II“ (2003), pekného hajzlíka a člena Árijského bratstva zas stvárnil v seriáli „Sons of Anarchy“. Objavil sa aj v druhej časti béčkovo ladenej hororovej série „Pach krvi“ (2007). Vo filme „Heat“ by sa však neobjavil, ak by ho neschválil samotný Al Pacino. „Režisér Michael Mann mi povedal - Tvoja postava má scény s Al Pacinom, ale ak sa Alovi nebudeš páčiť, vo filme byť nemôžeš. Takže pôjdeme na obed a zistíme, či sa mu páčiš. S mojou čeľusťou až na zemi sme išli do nejakej špičkovej talianskej reštaurácie v Beverly Hills. Na konci obeda Al povedal - Michael, páči sa mi,“ vysvetlil Henry Rollins pre The Guardian.
CANNIBAL CORPSE
Asi najznámejším účinkovaním metalovej kapely vo filme je scéna koncertu CANNIBAL CORPSE v komédii „Ace Ventura: Zvierací detektív (1994)“. „Je to celkom zaujímavé, pretože v tom filme sme boli preto, že nás tam chcel Jim Carrey. Bola to čisto jeho voľba. V tej dobe dával nejaké rozhovory, kde hovoril, ako ho death metal a tvrdá muzika fascinujú. Hneď sme vedeli, že do toho pôjdeme, ale na začiatku sme mali obavy, aby sme z toho nevyšli ako hlupáci, a aby nás nikto cielene nezosmiešňoval, čo nás hneď uistili, že to nehrozí. Zvláštne bolo, že keď prišla tá scéna a my sme akože hrali, tak tam bolo absolútne ticho. Počas tej scény sa odohráva dialóg. Takže predstieraj že hráš, ale musíš byť pri tom úplne potichu, pretože by sme mohli vyrušiť Jima a podobne. Začneme hrať, počujeme prvých 5 sekúnd skladby „Hammer Smashed Face“ a potom už nič. Hádžes hlavou, fanúšikovia moshujú, ale vlastne sa nič nedeje, proste bizár!“ povedal bubeník Paul Mazurkiewicz pre Metalshop TV.
Dani Filth
Tento anglický kriklúň z CRADLE OF FILTH si prvýkrát zahral v poviedkovej vyvražďovačke pochybnej kvality s názvom „Cradle of Fear“ z roku 2001. Naposledy ste ho mohli vidieť v snímke „Baphomet“ (2021), kde stvárnil postavu Lona Carlsona, okultistu a experta na čarodejníctvo. „Veľmi sa mi páčila tá myšlienka. Scenár bol dobrý a zdal sa skutočne zaujímavý a ezoterický. Premisa je skvelá a páčila sa mi postava, ktorú hrám. Strhaná a veľmi inteligentná. Je to celkom trefné. Okultný vyšetrovateľ a filozof. Videl som samého seba, že túto rolu robím v skutočnom živote,“ vyjadril sa Dani Filth v rozhovore pre produkčnú spoločnosť Cleopatra Entertainment.
To, že má Dani blízko ku kinematografii dokazuje aj fakt, že angažoval Douga Bradleyho, predstaviteľa Pineheada z hororovej série „Hellraiser“, ako rozprávača na viacerých albumoch CRADLE OF FILTH. Na rovnakú úlohu, pre potreby albumu „Cruelty and the Beast“, povolal aj herečku Ingrid Pitt, ktorá prostredníctvom hovoreného slova predstavuje Alžbetu Báthory. Voľba to nebola náhodná, Ingrid Pitt totižto hrala krvavú grófku vo filme „Countess Dracula“ z roku 1971.
SLIPKNOT
Maskovanú skupinu SLIPKNOT ste mohli vidieť v brakovom filme a remaku „Rollerball“ (2002). Zaujímavosťou je, že kapela sa natáčania nezúčastnila. Počas jedného z koncertov bola nasnímaná a digitálne vložená do filmu. V inkriminovanej scéne hrajú skladbu „I am Hated“, ktorá mala koncertnú premiéru až v roku 2016.
Rob Zombie
Aj keď je Rob Zombie známy hlavne ako režisér béčkovo ladených vyvražďovačiek, tak jeho hlas je možné počuť vo filmoch Jamesa Gunna ako sú „Strážcovia Galaxie“ (2014/2017) či „Slimák“ (2006). V nenápadnej úlohe ako asistenta Dr. Wolfensteina ho môžete vidieť v jeho celovečernom debute „Dom tisícich mŕtvol“ (2003).
Z jeho režisérskych počinov ešte spomenieme „Vyvrheli pekla“ (2005), remake dvoch dielov „Halloween“ (2007/2009), čarodejnícky horor „The Lords of Salem“ (2012) a najnovšie si urobil radosť, keď svoj obľúbený seriál zo 60. rokov „The Munsters“ pretvoril do filmovej podoby.
„Ako dieťa som vyrastal na východnom pobreží – v starom meste v Novom Anglicku, ktoré vyzeralo ako Ospalá diera (narážka na film, pozn. autora), kde bolo veľa starých cintorínov. Koncom 60. rokov bol v televízii tiež veľký rozmach hrôzy. Tam som videl všetky staré filmy od Universalu, televízne programy ako The Munsters, Rodina Addamsovcov a The Twilight Zone. Myslím, že to všetko ma ovplyvnilo. Vždy som chcel robiť filmy, ale nemal som potuchy ako na to. Keď sa ale kapela začala stávať populárnejšou a začali sme robiť videoklipy, videl som spôsob ako sa k tomu dostať. V čase, keď som nakrútil svoj prvý film, som už natočil asi 30 videoklipov. Veľa som sa naučil. Vo všetkom som samouk, nemám rád poučovanie. Realitu tvorby filmu sa v škole nenaučíte, to sa dá len natáčaním. Hlavná vec, ktorú som sa pri prvom filme naučil bola, že musíte byť pripravený. Akonáhle ste na scéne, tak už nie je čas. Na každú otázku už musíte poznať odpoveď,“ povedal Rob Zombie v rozhovore pre Flashback/files.com.
KORN
Kapela KORN sa v roku 1999 objavila v nekorektnom animovanom seriáli „Mestečko South Park“, konrétne v epizóde „Korn's Groovy Pirate Ghost Mystery“, ktorá tematizuje Halloween a robí si srandu z animovanej série Scooby-Doo. „Boli sme na turné a album Issues mal ešte len vyjsť. Išli sme do štúdia, prvýkrát videli scenár a začali nahrávať. Zakaždým, keď sme prechádzali naše repliky, Trey Parker (jeden z autorov South Parku, pozn. autora) nám vždy povedal - Prestaňte hrať teplých surferov. Toto je Scooby-Doo, nie teplí surferi. Celé sme to nahrali a o štyri alebo päť dní nám povedali, že niekto zabudol stlačiť tlačidlo nahrávanie, takže sme to celé robili zbytočne. Hneď po koncerte sme sa museli vrátiť do štúdia a opäť to nahrať, pretože tam bol deadline,“ prezradil spevák Jonathan Davis pre magazín Kerrang!.
Krátku úlohu si strihli aj v seriáli „Monk“, keď Julie, dcére Monkovej asistentky, poskytnú použitie WC vo svojom tourbuse.
Lemmy Kilmister
Ian Fraser Kilmister alias Lemmy - ústredná postava kapely MOTÖRHEAD a celkovo ikonický borec, ktorý stelesňoval rock´n´roll a jeho životný štýl. Prvé nakrúcanie filmu si vyskúšal v čiernej komédii „Eat the Rich“ z roku 1987, kde hral postavu Spidera, pomocníka ruského dvojitého agenta. O tri roky neskôr sa objavil vo filme „Hardware“ ako taxikár jazdiaci dystopickou pustatinou. Pred kamerou sa príležitostne objavoval aj v nasledujúcich rokoch, aj keď išlo u nás o nie príliš známe a často podivné projekty. Spolu so svojou kapelou bol súčasťou britského komediálneho seriálu „The Young Ones“, ktorý sa vysielal aj u nás, konkrétne na obrazovkách Českej televízie. V úvodnej epizóde druhej série s názvom „Bambi“ zahrali skladbu „Ace of Spades“.
Ku koncu svojho života sa ešte stihol podieľať na filme „Gutterdämmerung“ (2016), po boku Toma Arayu (SLAYER), Iggyho Popa a Henryho Rollinsa. Keďže väčšina filmu je v tradíciách hollywoodskeho filmu 20. rokov nemá, tak namiesto piana dokresľujúceho atmosféru bol v USA sprevádzaný živou rockovou kapelou spolu so špeciálnymi efektmi. Lemmy sa vo svojej autobiografii „White Line Fever“ vyjadril, že natáčanie nemal príliš v láske a bola to pre neho nuda, pretože väčšinu dňa sa len pofľakoval po pľaci s priblblými hercami.
Adam Nergal Darski
Líder kapely BEHEMOTH sa pred filmovými kamerami naposledy objavil pri natáčaní poľskej komédie „Szkola uwodzenia Czeslawa M.“ (2016), kde hral samého seba, ale známejšia je komediálna snímka „Ambassada“ (2013). No nebol by to Nergal, ak by v tom nebolo aspoň trocha kontroverzie, a tak v tomto filme hral Joachima von Ribbentropa, ministra zahraničných vecí nacistického Nemecka. „Bola to veľmi zvláštna cesta, veľa rôznych udalostí a náhod viedlo k tomu, že som dostal túto úlohu. Keďže bol text v nemčine, chcel som vedieť, čo hovorím, vedieť hrať. Bolo to dosť ťažké, pretože po prvé, nie som herec, a tu som musel hrať, a po druhé, musel som presne vedieť, ktorý text mám povedať. V uniforme som doslova vrel. Párkrát sa mi scénu podarilo prehrať správne, no zakaždým to bolo horšie a horšie. Práve pre to monštruózne teplo. Bol som vyčerpaný a tu musíte hrať tvrdého Nemca! Žiadna bolesť. Veľká výzva, ale absolútne jedinečná skúsenosť,“ povedal Nergal pre portál Onet.pl.
Pišta Vandal
Frontman domácej úderky ČAD sa prvýkrát zapojil do seriálovej tvorby v roku 2011, keď v animovanom projekte Lokal TV od Jakuba Kronera daboval postavu Vandala, čiže v podstate samého seba. Od roku 2017 začal prenikať do televízie výraznejšie a to hlavne moderovaním rôznych programov. Spomenúť môžeme dokumentárne počiny „Božie domy s Vandalom“ (2017) a „Slovenský panteón“ (2020). Spoluprácu s režisérom Jakubom Kronerom si zopakoval v roku 2019, keď sa mihol v jeho filme „Šťastný Nový rok“. „Išiel by som do toho znovu, lebo je to punk. Ja, s mojim ksichtom a zázemím, sa tam postavím a robím vec, ktorú sleduje 600-tisíc ľudí,“ odpovedal Pišta Vandal na otázku Metalshop TV, prečo sa dal na moderovanie programu „Najväčší Slovák“ (2018). „Dostal som sa do bulváru, ale nie je to príjemné. Domnelá sláva na Slovensku v podstate slávou nie je, ale vie to skomplikovať život. Ľudia si ma napríklad vyhodili zo sociálnych sietí a písali o mne, že som taký a taký, ale keby vedeli, aký som naozaj, tak by sa pogrcali od úzkosti,“ dodal so smiechom.
Hůře stravitelná záležitost i na poměry old school death metalu. Tito Švédové nikdy nejeli přímočarý smrťák, takže novinka vlastně nepřekvapí. Pokud vám vyhovuje fusion kuchyně okrajových forem metalu, nemůžete s tímto nevycválancem šlápnout vedle.
Standardní živák ARAKAINu, výjimečný snad jen tím, kolik let existence na něm kapela slaví. Skalní jistě odhalí, která z obsažených skladeb ještě živě nebyla sejmuta, nám ostatním (co jsme se zároveň nezúčastnili) však postačí pár orientačních poslechů.
Občas není ku škodě se nakazit nějakou tou retro nahrávkou vonící po trvalé, zvlášť když se člověk jinak soustředí hlavně na nové věci. Jen se to s inokulací nesmí přehnat, jinak tahle „dcerka Doro“ o mnoho víc než to prima-retro nenabízí.
Hudba těchto Kanaďanů nikdy nebyla na první poslech. Ale ani skoro dva měsíce po vydání se do jejich novinky neumím dostat. Je tu jen několik záchytných míst, které pro mě mají přitažlivost. To je v porovnání s předchůdci zoufale málo.
Norská obdoba MAXIM TURBULENC (co do rozměrů) hraje elektro rock/metal ozdobený slušným zpěvem. Pro svou zastřenou melancholickou atmosféru nabízejí příjemný poslech jinak ne příliš originální hudby na vlnách středního proudu.
Tore je mrtev a tohle je jeho poslední deska. Bohužel od začátku nepřesvědčivá elevator music, i když bohatě proaranžovaná. Chybí atmosféra. Tu nalézám až v poslední třetině. Avšak Garm je Garm, takže to ještě prohledám, jestli jsem něco nepřeslechl.
Švédové si na svém debutu nedělají hlavu z letopočtu a prostě drhnou pro svou domovinu typickou již trochu historicky zasmrádlou melodickou death šablonu. Ze stylové klasiky berou vše včetně zvuku, ale jelikož jim to hezky šlape, je to hodně slušná jízda.