OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Blesk z čistého nebe. „Erkový“ francouzsko-americký animovaný seriál nás přenese do Japonska, které se v sedmnáctém století snaží co nejvíce izolovat od vnějších vlivů. Je tu krev, sex, inspirace Kurosawou, nádherná animace i postavy, které jsou zajímavě napsané. Jediné, co mě může štvát je, že děje na konci nejsou ukončené a Modrooký seriál bude mít pokračování.
Hlavní hrdinou je Mizu. Míšenec, který je v Japonsku, jež se momentálně staví velmi nepřátelsky k čemukoliv cizorodému, už od mládí vyvrhelem. Po jeho boku je Ringo, oplácaný kuchař, který se narodil bez rukou. I další postavy jsou napsány zajímavě a přitom jasně a srozumitelně. Chápete, proč a kam jdou a proč se mění jejich motivace. Ať už jde o slepého mečíře, který se opuštěné Mizu ujal a nezajímalo ho jakou barvu nebo tvar mají její oči, nebo zpovykanou princeznu, kterou se její otec snaží vmanipulovat do manželství se šogunovým synem.
Mizu má ještě jedno tajemství. Téměř nikdo neví, že je vlastně žena. Už od mládí předstírá kluka, protože je to pro ni jednodušší pro přežití. Současně ji kupředu žene velmi temná touha po pomstě, která ji trýznivě stravuje. Tady se s tím tvůrci opravdu nemažou a přes pár drastických flashbacků vám zprostředkovávají pohled do zásadních tragických událostí, které hlavní hrdinku formovaly. Svoji roli tu sehrává sebenenávist, trauma z nepřijetí i pouhý fakt, že Mizu byla počata při znásilnění.
Mizu si v průběhu děje prochází změnami, ale zdaleka nejsou tak velké, jaké vidíme u několika vedlejších postav, jež ji obklopují. K mnoha z nich si vytvoříte minimálně stejně silné pouto jako k postavě hlavní. Velmi dobře tu navíc funguje motivace postav a rozložení vztahů, které naskýtá celkem zajímavé vyhlídky do budoucna.
V rámci osmi dílů se celkem výrazně mění i celková dynamika vyprávění. Od čistě osobního příběhu, který má za úkol vám představit základní figury, se v druhé polovině seriál láme do něčeho mnohem většího, političtějšího a historičtějšího. Ve svém závěru stanete svědky interpretace jedné zásadní historické události ve městě Edu, které je dnes známé jako Tokio.
To vše je až překvapivě dokonalé na tým, který krom Michaela Greena vlastně nemá příliš mnoho zkušeností. Greenova kariéra je obroušená jak velmi zvláštními a pro mě nepříliš povedenými projekty, jakými je Green Lantern nebo Alien: Covenant. Na druhé straně se však Green chlubí naprosto skvělými kousky, jakými byl Logan, nový Blade Runner nebo Američtí bohové. Greenovi se navíc už nyní celkem věří i do budoucna. Je nominován i jako scénárista nového Bladea a zpracování herní legendy zvané BioShock. Na Modrookém Samuraji odvedl opravdu parádní práci.
Jediné, co sem místy nesedlo, byla hudba. Teď nemluvím o té originální, založené hodně na smyčcích a japonských motivech od Amie Doherty, ta funguje na jedničku. Místy se tvůrci uchýlili k přepoužití „známých hitů“ a to působí téměř až rušivě. Když jsem zmínil zvuk, nesmím opomenout vizuál. Ten jen naprosto úchvatný a velmi pomáhá v tom, jak vnímáte jednotlivé charaktery, prostředí, situace. To vše dělá z Modrookého Samuraje jedno z největších seriálových překvapení tohoto roku, o to větší, že vychází na Netflixu.
Velmi příjemné překvapení z Netflixu, které vás zavede do starého Japonska. Vizuálně nádherné a dobře napsané. Co chtít víc?
Vydáno: 2023
Vydavatel: Netflix
USA, 2023, 6 h 22 min (Minutáž: 35–63 min)
Tvůrci: Amber Noizumi, Michael Green
Režie: Jane Wu, Ryan O'Loughlin, Earl A. Hibbert, Alan Wan, Michael Green (více)
Scénář: Amber Noizumi, Michael Green, Yana Bille-Chung
Hudba: Amie Doherty
Hrají: Randall Park, Maya Erskine, George Takei, Alain Uy, Cary-Hiroyuki Tagawa, Brenda Song, Darren Barnet, Christine Ko, Masi Oka, Patrick Gallagher, West Liang, Clyde Kusatsu, Holly Chou, Gedde Watanabe, Matthew Yang King, Eric Bauza, Marcus Choi, Daisuke Suzuki, Keone Young, Orli Mariko Green, Judah Green, Mark Dacascos, Brittany Ishibashi, Joe Cappelletti, Kenneth Branagh, Karen Huie, Lee Shorten, Brian Takahashi, Jane Wu, Yoshi Ando, Junko Goda, James Taku Leung, Yumi Mizui, Ryan Moriarty, Alpha Takahashi, Jenson Cheng, Ann Harada, Amber Noizumi, Harry Shum Jr., Sherry Cola, Stephanie Hsu, Sophie Kim, Ming-Na Wen, Byron Mann, Charlet Takahashi Chung, Tamlyn Tomita, JB Tadena
SKVELE
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.