Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Polstoročie od vydania jedného z najpredávanejších albumov všetkých čias – 25 až 45 miliónov kusov v závislosti od toho, koho sa spýtate – je ideálnou príležitosťou na aplikáciu adrenalínovej injekcie. Obzvlášť, keď sa ťažisko hudobného priemyslu presúva od fyzických nosičov k streamingovým službám, ich používateľom, žiadajúcim neustály prísun obsahu, a k predaju „merchandise“.
PINK FLOYD, respektíve správcovia ich intelektuálneho vlastníctva, sú v tomto ohľade preborníkmi: schopnosť exhumovať, vydať a predať každú omrvinku z ich rozsiahleho katalógu je legendárna. A tak vôbec neprekvapí, že sa na trh v roku 2023 vyliala celá vlna materiálu s logom a sloganom „50 rokov v jednom údere srdca“.
Za sklamanie je však možné považovať, že väčšina obsahu sa sústredí na prezentáciu, či už vizuálnu (boxset) alebo zvukovú (Dolby Atmos mix). Samostatného vydania sa dočkal živák z Wembley z 1974, ktorý sa prešmykol už do súhrnných vydaní rarít z rokov 2011 a 2016. Dnes teda poteší len obal, čerpajúci zo skíc k pôvodnému vydaniu „odvrátenej strany Mesiaca“.
Z tohto pohľadu je zaujímavejší (a o to kontroverznejší) „The Dark Side Of The Moon Redux“ – počin Rogera Watersa, niekdajšieho basáka PINK FLOYD a ich kreatívneho mozgu v post-barrettovskej ére. Osemdesiatročný Waters dnes, bohužiaľ, pôsobí ako frustrovaný konšpirátor, zaseknutý vo večnom konflikte nielen s Davidom Gilmourom, ale v podstate s celým svetom.
Keď za seba nechá hovoriť hudbu, veci sa razom majú inak: stále ešte aktuálna radovka „Is This the Life We Really Want?“ je skvostom, a krehké EP „The Lockdown Sessions“ ponúka vypočutiahodné, intímne verzie skladieb z katalógu PINK FLOYD.
Autorovi tohto článku sa zdá až neuveriteľné, že „The Dark Side Of The Moon Redux“ vôbec vyšiel. Kompletné znovunahratie opus magnum v roku jeho výročia najprv znelo ako čistý trucpodnik a, popravde, som čakal, že potichu vyšumí.
Roger Waters sa však do projektu skutočne pustil s vervou; nejde „len“ o novú nahrávku, ale o kompletnú reinterpretáciu v podaní človeka, ktorý tvrdí, že ako hlavný autor pôvodnej verzie má v debate, o čom „Dark Side Of The Moon“ vlastne vôbec je, posledné slovo. Bohužiaľ, tento nový pohľad servíruje v podobe deklamovaných monológov medzi skladbami, miestami skĺzavajúcim k doslovnosti, miestami k banalite.
Ako poslucháča ma to však v diskografii PINK FLOYD vždy tiahlo viac k plodom Barrettovho šialenstva a k Watersovej zúrivosti, než k uhladenému gilmourovskému AOR. „The Dark Side Of The Moon Redux“ sa definitívnou verziou „odvrátenej strany“ nestane, no za opakovaný posluch stojí viac, než recyklovaný živák z Wembley.
Víťazom v kategórii „pohrobok PINK FLOYD“ za sezónu 2022/23 sa tak stáva Nick Mason a jeho projekt SAUCERFUL OF SECRETS. Miesto pretekov o to, ako vyzerá pomník najslávnejšiemu albumu PINK FLOYD, sa bubeník „floydov“ spolu s Guyom Prattom (ktorého spolupráca s PINK FLOYD siaha ešte do osemdesiatych rokov) a Garym Kempom (SPANDAU BALLET) ešte pred pandémiou ponorili do časov pred „The Dark Side Of The Moon“ a prišli s vynikajúcou živou poctou ranej etape v histórii psychedelických pionierov. Ich koncert, ktorý som mal možnosť v roku 2023 zažiť, mi vohnal slzy do očí, čo sa o dnešnej produkcii Gilmoura s Watersom povedať nedá.
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.