OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Druhá a zřejmě i poslední série. Kriminální thriller z devadesátkového Tokia navazuje přesně tam, kde minulá řada skončila. Bez nějakého zaváhání. Seriál podle knihy pamětí prvního nejaponského novináře v redakci Yomiuri Shimbun, Jakea Adelsteina, je tu důstojně ukončen ve velkolepém dramatickém finále.
A navázání se více než povedlo. Pokračuje se téměř se stejnými postavami, takže se tvůrci nemusí zabývat jejich představováním, proto je možné pracovat na hloubce a dát jim zajímavější příběhový oblouk. Stejně tak už se nemusí nějak důkladněji představovat mindset Japonska té doby. Druhá série jde hlavně po příběhu a charakterech a dělá to skvěle. Vyprávění se stává dynamičtějším a současně provázanějším. I zdánlivě vedlejší příběhové linky, na které je seriál celkem bohatý, se začínají vplétat do hlavnízápletky, která je o boji Jakea Adelsteina a japonské mafiánské struktury Yakuza.
Sluší se upozornit, že počátek je velmi pozvolný a druhá série si vás bude získávat velmi pomalu. Jde ale jen o zdání. V prvních dílech si tvůrci jen připravují půdu na finále, které je o to drtivější a velkolepější. Seriál se láme přesně v polovině. Pátá epizoda je gamechanger. Od ní už nic není jako dřív a dějem se šíří nejistota, která umocní strach o Vaše oblíbené hrdiny. I sama postava Jakea se pak zmítá v pochybnostech, zdali jí nerovný boj s mafiánským bossem Tozawou stojí za to. Tento pocit v druhé polovině stravuje všechny hlavní postavy a udržuje velmi mrazivou atmosféru, ve které máte pocit, že pokud se jeden z nich zlomí, může celá story velmi špatně dopadnout pro všechny zúčastněné.
Obrovskou práci v tom, jak celý seriál působí, má na svědomí casting. Herci naprosto skvěle zapadají do svých charakterů. Někdy jsou téměř až archetypické. Například Šun Sunaga v roli vůdce yakuzácké skupiny Čihara má velmi často černé brýle, neustále kouří a poplatně tomu mluví zachraptěným tichým hlasem, trochu jako Don Corleone z Kmotra. Ayumi Tanida v roli Tozawy exceluje. V seriálu se neobjevuje moc často a i díky tomu působí unikavě, ale stále jako obrovská hrozba. Šó Kasamacu, který hraje Satoa, je také trefou do černého. Má tu o dost osobnější linku zahrnující romantický vztah i jeho vlastní rodinu. To samé lze říci i o Rinko Kikuči s postavou vedoucí části redakce Eimi a vlastně i hlavního hrdiny Jakea Adelsteina. Pro většinu z nich je závěr osobnější a díky tomu i mnohem více vtahující.
Ačkoliv všichni ví, že Jake Adelstein svůj pobyt přežil, takže se o něj nemusíme bát, seriál v závěrečné čtvrtině šponuje napětí. Máte starosti o všechny ostatní. Současně si tvůrci nechávají do poslední chvíle určité trumfy v rukávu. Malým neduhem budiž, že ne všechny linky se povedlo uzavřít, ale to se asi u seriálu inspirovaného skutečnými událostmi nemůžeme divit. To základní uzavřené je, a přestože fanoušci volají po pokračování, tak já bych byl v tomhle velmi opatrný, protože by to celou značku Tokyo Vice mohlo solidně poškodit. Nastavovanou kaši tu netřeba. Se závěrem druhé série jsem více než spokojen.
Excelentní a dramatická napínavá sonda do špinavých mafiánských devadesátek v Tokiu.
8 / 10
Vydáno: 2024
Vydavatel: HBO MAX
USA, 2024, 9 h (Minutáž: 48–59 min)
Tvůrci: J.T. Rogers
Režie: Alan Poul, Josef Kubota Wladyka, Takeši Fukunaga, Eva Sørhaug
Předloha: Jake Adelstein (kniha)
Scénář: J.T. Rogers, Brad Kane, Karl Taro Greenfeld, Francine Volpe, Adam Stein, Ashley Darnall, Arthur Phillips (méně)
Kamera: Daniel Satinoff, Corey Walter
Hudba: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
Hrají: Ansel Elgort, Ken Watanabe, Rachel Keller, Ella Rumpf, Rinko Kikuči, Hideaki Itó, Šó Kasamacu, Šun Sugata, Kósuke Tojohara, Takaki Uda, Juka Itaja, Kazuja Tanabe, Eugene Nomura, Ajumi Itó, Nobushige Suematsu, Eita Okuno, Atom Mizuiši, Bokuzó Masana, Hadžime Inoue, Miki Maja, Ajumi Tanida, Jósuke Kubozuka, Takajuki Suzuki, Hjunri, Soji Arai, Nadia Parkes, Mijuki Macuda, Jóhei Macukado, Masaki Miura, On Nakano, Akiko Iwase, Jessica Hecht, Masayoshi Haneda, Makiko Watanabe, Rendži Išibaši, Kosuke Tanaka, Tomohisa Jamašita, Vincent Gale, Danny Burstein, Jim Chad
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.