OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O tom, že Slovensko má od časů raných DEPRESY opět kapelu, která výrazně překračuje jeho hranice, bylo jasno už před pěti lety, kdy CEREMONY OF SILENCE vydali prvotinu "Oútis". Znenadání se objevila kolekce, která v sobě perfektně křížila disonantní blackened deathmetalovou modernu s dřevorubeckým OSDM. Jistě, inspirační vzory byly na první poslech jasné (a i dnes o nich bude řeč), skladatelsky to bylo poněkud roztřepené, přesto se debutová nahrávka tou dobou ještě jen dvojice ze Zvolena dokázala probojovat do širšího povědomí nejen "československých" příznivců. Materiálu pak samozřejmě pomohl i fakt, že o jeho uvedení na trh se postaral kultovní pennsylvánský label Willowtip Records, který ostatně stojí i za horkou novinkou "Hálios".
"Oútis" s odstupem času připomíná činorodého pracovníka marketingového oddělení, který se snaží (jsa čerstvě přijat do prestižní společnosti) rychle získat pozornost nadřízených a tak vesele chrlí jeden nápad za druhým. Pracuje intenzivně i o svátcích, víkendy jsou samozřejmostí, rád hledá inspiraci u slavnějších kolegů, ale občas přidává i vlastní myšlenku. Pravda, výsledek je poněkud křiklavý, nicméně i na takový benefit slyší nemálo zákazníků. To "Hálios" je jeho seniornější kolega, má dlouhodobou vizi, svědomitě plánuje, nenechává nic náhodě, je pečlivý a vysoce strukturovaný.
Tímto tak trochu narážím na fakt, že "Oútis" byla barevná deska, hýřila nejrůznějšími motivy, leč z hlediska songwritingu působila poněkud roztříštěně. Chybělo jí pojivo nebo, chcete-li jinak, nějaký pevný rámec, který by jednotlivé střípky pevně sevřel ve svém objetí a udržel je tak pohromadě. Střípky podobných odstínů nalezneme i na "Hálios", nicméně tentokráte poskládané logičtěji a mnohem více koncepčněji. CEREMONY OF SILENCE hodně čerpají z odkazu ULCERATE / AD NAUSEAM nebo GORGUTS, na debutu se dali vystopovat i IMMOLATION a v těch neučesaných, agresivních pasážích výjimečně vystrčili rohy CRYPTOPSY v období "Whisper Supremacy". Tahle složitá technická skládanka byla navíc často prokládána animálními OSDM výstupy, přímočarými sypanicemi, které dnes známe ze zpěvníků apoštolů cavernous death metalu typu IGNIVOMOUS, FOSSILIZATION nebo MORTIFERUM. Tyto úseky měly na "Oútis" důležitou roli, CEREMONY OF SILENCE je často nechávali vyniknout v plné nahotě, nepřidávali k nim dodatečné kudrlinky, které by jim mohly ubrat na síle. Když chcete někomu dát ránu do obličeje hrubou sukovicí, nezabalíte ji přece do jemného saténu.
Na novince nám neotesané násilí zůstává, jen na nás útočí v sofistikovanější formě. V popředí často defilují techničtěji laděné pasáže, zatímco na pozadí se převalují ony monstrózní hlubinné riffy. CEREMONY OF SILENCE jim občas dají šanci na chvíli vstoupit do světel reflektorů ("Light Runs Through Light" nebo "Perennial Incantation") a hned je zase stáhnou zpět na lavičku náhradníků. Následně je vystřídají buď jinou variací ze staré devadesátkové školy nebo rovnou přetnou uskřípnutým disharmonickým výpadem. Právě ono variování / manévrování mezi oldschoolovými motivy připomene CRUCIAMENTUM, kteří zejména na své poslední desce "Obsidian Refractions" doslova a do písmene vyučují jak má vypadat kreativní OSDM. Ostatní inspirační vlivy zůstávají na svých místech s tím, že "Hálios" sází více na košaté disonantní recepty pozdních ULCERATE a naopak lehce upozaďuje ty ostře-zvonivé kovové plochy GORGUTS. Nadto Slováci zahustili sound (změna oproti debutu, který zvukově nešel až tolik do hloubky, spíše klouzal po povrchu) a sem tam do své produkce propašovali odkazy na nedostižné PORTAL (závěrečná skladba nebo úvod "Serpent Slayer").
Nepopírám, že inspirace ULCERATE je zásadní, "Hálios" bere nejvíce ze surové pokladnice "Shrines Of Paralysis", ale občas jde i po epicko-atmosférických polohách "Stare Into Death And Be Still" ("Moon Vessel"). Nadto se mi zdá, že i Matúš Ďurčík v ostřejších, tlačících pasážích klepe koberce podobně intenzivně jako Jamie Saint Merat. Přesto nemůžeme hovořit o nějaké bohapusté kopírce, právě díky přítomnosti hrubozrnného sirnatého OSDM a vyloženě špinavé, blackened atmosféře, se CEREMONY OF SILENCE od aucklandských vizionářů odlišují.
Kolekce světové úrovně, která se v kvalitou natřískaném katalogu Willowtip Records rozhodně neztratí. "Hálios" se trefuje přímo na komoru mého vkusu, neb kombinuje techniku se zvířeckostí a zároveň se smyslem složit fungující skladbu (viz závěrečná vygradovaná položka "King In The Mountain"). Bratia se opět vytáhli a nahráli desku, která se naprosto vymyká jakýmkoli standardům v rámci CZ/SK death metalu. Vynikající práce a pro mě osobně už teď jistý člen top ten 2024.
Kolekce světové úrovně, co se blackened/technical death metalu týče. CEREMONY OF SILENCE se opět vytáhli a nahráli desku, která se naprosto vymyká jakýmkoli standardům v rámci CZ/SK scény. Vynikající práce a pro mě osobně už teď jistý člen top ten 2024.
8,5 / 10
Neplex
- zpěv
Viliam Pilarčík
- zpěv, kytara, baskytara
Matúš S. Ďurčík
- bicí
1. Primaeval Sacrifice
2. Serpent Slayer
3. Moon Vessel
4. Eternal Return
5. Light Runs Through Light
6. Perennial Incantation
7. King In The Mountain
Datum vydání: Pátek, 19. července 2024
Vydavatel: Willowtip Records
Stopáž: 35:32
Já bych ke v recenzi zmiňovaným inspiračním vzorům ještě přidal i přirovnání k australským DÉPARTE, kteří na svém prozatím jediném albu "Failure, Subside" nabízí podobný zvuk i blackující feeling. Slováci však více v nejlepším slova smyslu tlačí na pilu a hrnou to na nás ve vyšší rychlosti. Mám rád ten tlak i tu bezútěšnou atmosféru, kterou nahrávka dýchá a těším se na její další důkladný průzkum.
Predosly album u mna skoncil bez komentara s 10/10 a vystrielanym zasobnikom. Nechal som sa trochu uniest tym, ze po vela rokoch vysiel slovenskej kapele album, ktory sa v death metale moze porovnavat s tymi najlepsimi na svete. Tentokrat uz bez nadrziavania, nezvolnili, druhy album je vyzretejsi, o nieco lepsi aj po zvukovej stranke, stale na vysokej skladatelskej urovni. Uz mi chyba len vidiet ich niekde nazivo a kupit merch.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.