Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Heavymetalová scéna už asi velkou kapelu nezrodí. Alespoň ne do doby, než ty stávající vymřou. Je tu ale bohaté podhoubí, které bere toto řemeslo dostatečně vážně a s neutuchající energií se pouští do dalších a dalších nahrávek, aby si získaly srdce příznivců těžkého kovu a na festivalech příznivější dobu pro svá vystoupení, než pod sluncem vysoko na obloze. Jednou takovou partou nadšenců je polská kapela CRYSTAL VIPER uskupená okolo zpěvačky Marty Gabriel. Po dlouhá léta Marta fungovala současně i jako kytaristka, nedávno se však chopila basy, zřejmě jí už docházela trpělivost s nestálostí muzikantů obstarávající tlusté struny. Od minulé desky tak došlo ke kompletní výměně rytmické sekce. Zcela recentně se kapela rozloučila i se svým druhým kytaristou Ericem Jurisem (aktuální album ještě nahrával), kterého nahradil Sicilan Giuseppe Tiyris. Podstatné je, že hlavní držák a zručný kytarista Lukasz "Andy Wave" Halczuch je stále na palubě.
Předchozí řadovka „The Cult“ byla tradičním heavy metalem. Poctivý, povedený, ale osobně mi to přišlo jako příliš konzervativní přístup, zvlášť po svém melodičtějším a variabilnějším předchůdci „Tales of Fire and Ice“. Naštěstí u klasického „hevíku“ nezůstali a posunuli se dál. Ve svých výrazových prostředcích drobet potemnili, trochu přitvrdili a zrychlili. Ostatně už úvodní „Fever Of The Gods“ ukazuje, že tentokrát se pohybují více v powermetalových vodách. S minulou nahrávkou mají nicméně společné hlavní téma. Tím je snový svět H.P. Lovecrafta. Jeho příšera s chapadly okolo tlamy nepřestává být inspirací pro popkulturu ani po skoro sto letech od publikace oné legendární povídky. Nakonec i obal se povedl a atmosféru nahrávky vystihuje pěkně. Ve středním tempu se pomalu valí těžká ústřední melodie v „The Key Is Lost“. Tato skladba je silným momentem alba, kde kromě povedeného hlavního motivu se ukáže i talent mladého bubeníka Kuby Galwase. Zvláště v závěrečné části si pozornost strhává na sebe.
„Heading Kadath“, „Book Of The Dead“ nebo „Escape from Yaddith“ jsou spolu se singlem „Fever Of The Gods“ rychlé powermetalové skladby. CRYSTAL VIPER si zachovali své přednosti a cit pro melodie a naroubovali je do ostřejších poloh. Kapele tato tvář sedne a aktuální počin tak nechává „The Cult“ za sebou. „The Silver Key” je stadiónový hit vycházející z rukopisu velkých „vlasatých“ kapel z osmdesátých let, které podobné skladby mířily na ovládání desetitisícových davů. Je to tak schématické, až je to krásné. Za mě palec nahoru, do konceptu alba se to hodí a kapele přeji, ať si to letos vyzkouší na WACKENu před velkým publikem (i přesto, že svůj set budou hrát pod poledním sluncem). Cover „Gods Of Thunder Of Wind And Of Rain“ od BATHORY je bonus na závěr velmi podařeného alba.
CRYSTAL VIPER nikdy nebyli úplně originální kapelou, ale na novince je viditelných citací podstatně méně. Mnohem více prezentují vlastní tvář. Zachovali si své přednosti a naroubovali je do ostřejších poloh. Jejich nejlepší album? Já bych neváhal toto označení použít.
1. Return To Providence
2. Fever Of The Gods
[video] 3. Old House In The Mist
4. The Key Is Lost
5. Heading Kadath
6. Book Of The Dead
7. The Silver Key
[video] 8. Wayfaring Dreamer
9. Escape From Yaddith
10. Cosmic Forces Overtake
11. Gods Of Thunder Of Wind And Of Rain
Diskografie
The Silver Key (2024) The Cult (2021) Tales of Fire and Ice (2019) Queen of the Witches (2017) Possession (2013) Crimen Excepta (2012) Legends (2010) Metal Nation (2009) The Curse of Crystal Viper (2007)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 28. června 2024 Vydavatel: Listenable records Stopáž: 46:43
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.