Když se Stephen King, věhlasný a originální autor hororové a fantastické literatury, pustí do detektivky, nemůže to zřejmě dopadnout špatně. Jeho výjimečný vypravěčský dar, schopnost domýšlet ty nejzamotanější zápletky a děj šponovat až k nevydržení jsou k tomu vlastně předurčeny. I proto se zřejmě americký spisovatelský velikán touhle disciplínou opakovaně zaobírá.
Při jedné z těchto příležitostí, totiž v románu „Pan Mercedes“ (2014), který se dočkal ještě dalších dvou pokračování v knihách „Právo nálezce“ (2015) a „Konec hlídky“ (2016), se mu mimoděk podařilo stvořit postavu uťáplé introvertky Holly Gibneyové, která, jak sám autor přiznává, mu přirostla k srdci daleko víc, než sám původně očekával. Což je mimochodem vzácná situace, která jakoby byla přímo výživným podhoubím pro velké literární věci. Nebylo to proto naposledy, kdy se Kingův věrný čtenář mohl s postavou této soukromé „vyšetřovatelky“ setkat, a následovaly další její role v knize „Outsider“ (2018) a povídce „Když teče krev“ ze stejnojmenné sbírky (2020). Ani tady se však Holly neocitla v úloze hlavní hrdinky, což se mění až s románem, který je nazván jednoduše jejím křestním jménem.
Zápletka není nijak složitá, ostatně to ani není třeba. V jistém americké městečku zmizí občas člověk, aniž by si toho někdo, zejména tedy policie, všímal, třebaže zmizí vždy na jednom konkrétním místě. Až když se matka jedné z pohřešovaných obrátí na Holly Gibneyovou, společnici detektivní kanceláře „Právo nálezce“, najde se konečně někdo, kdo se do případu zakousne se vší vervou, aby postupně zjišťoval, že má co do činění se sériovými vraždami. Vyšetřovací metody hlavní hrdinky jsou dokonale systematické a čtenář je spolu s nimi dokonale vtažen do děje, který se nicméně (a jak je dobrým Kingovým zvykem) nezaobírá jen samotným procesem odhalování důkazů a jejich propojování, ale také skvěle zpracovanými vedlejšími linkami, mezi nimiž tentokrát vévodí Hollyino vyrovnávání se s problematickým vztahem s nedávno zemřelou matkou.
Mimochodem nedávno zemřelou na covid 19 coby zapřisáhlou odpůrkyni očkování proti této nemoci, což nás přivádí k dalšímu zajímavému úhlu pohledu na Kingovu novinku, neboť události knihy jsou zasazeny do léta roku 2021, tedy jakéhosi „vydechnutí“ mezi jednotlivými nápory uvedené nemoci. A je určitě zajímavé, jak naznačují, že to, jak probíhala covidová pandemie v USA, je vlastně totožné, jak tomu bylo leckde jinde na světě, přičemž v Americe to navíc mělo pikantní příchuť spojenou s prezidentováním Donalda Trumpa. Ke cti autora, který zde má na celou věc náhled selským rozumem uvažujícího jedince, je však třeba přičíst, jak v doslovu uvádí, že si dovede zcela jasně představit, kterak celou knihu píše právě z opačného úhlu pohledu a nemá s tím vůbec problém.
„Holly“ je tedy horký tip na skvěle odsýpající detektivku, která nepostrádá mnohá „navíc“, jež dokáže svým čtenářům nabídnout právě a jen Stephen King. Nemá-li nicméně čtenář znalost shora uváděných knih, asi to bude trochu na škodu, ovšem touhle optikou vzato, není nic jednoduššího, než to v takovém případě vzít, jak se říká, od Adama, a zážitek bude tím pádem jistě ještě mnohonásobně větší.