Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Úvodem se přiznám, že ve fantasy universech mám nejraději trpaslíky. Ať už originální tolkienovské, z něj vycházející řemeslné bojovníky z Faerûnu a především pak ty ze starého světa Warhammeru. Jméno nového alba Italů WIND ROSE je pak jednoznačnou poctou právě starému světu Warhammeru. Temný fantasy svět zmítaný nekonečnou válkou, který vznikl jako pozadí pro figurkové bitvy, časem nabobtnal na obrovské universum (byť ve srovnání se svým sci-fi bratříčkem Warhammer 40 000 byl stále titěrný). Píšu v minulém čase, protože před lety byl oficiálně zničen silami Chaosu, ale to je jiný příběh. Hudby, držme se hudby. Když vyjde powermetalové album, které na obalu zdobí trpaslík, zbystřím. Když je navíc album pojmenované „Trollslayer“, pocítím chvění a očekávání něčeho velkého, asi jako když Louis drží v rukou desku s pirátskou lodí na obalu.
WIND ROSE se již v počátcích své kariéry upsali oslavování lidu žijícího pod horami. Jeden by očekával, že zádumčivý, mlčenlivý a nezdolní trpaslíci si zaslouží opěvování za doprovodu severských kytar a bubnů, ale tihle Italové to dělají se svojí vrozenou národní teatrálností. Mísí power metal s folkem, vychází z odkazu slepých strážců a znatelný je vliv folkmetalových kapel, jako jsou finští ENSIFERUM. Samotné počátky však nebyly cíleny na přímočaré skladby a mohutné trpasličí sbory. Kapela vznikla už s přelomem tisíciletí pod jménem POWER ROSE s cílem hrát progresivní power metal. O deset let později se přejmenovali. Ještě na prvním albu „Shadows over Lothadruin“ můžeme slyšet ozvuky inspirace americkými SYMPHONY X. Je to takto po letech i zajímavé srovnání jak z rozsáhlých a složitějších kompozic postupně přešli v dnešní jednodušší styl. (Ono se to dá do určité míry říct i o Romeově partě.) V podobně progresivním duchu se nesl i následovník o tři roky později. Obě alba se dočkala před dvěma lety remasteringu a v rámci diskografie WIND ROSE jsou možná tím nejzajímavějším materiálem. Pak se něco změnilo a s albem „Stonehymn“ se už zcela zařadily mezi power-folk metalové kapely. „Wintersaga“ je asi nejlepším z jejich nového období a je i albem, kde takříkajíc chytili tu správnou slinu pro chytlavé popěvky. V předchozí „Warfront“ byl citelný ústup z domény lidových odrhovaček a více připomínal „konvenční“ power metal stylu BLIND GUARDIAN nebo POWERWOLF.
Novinka každopádně disponuje energií, která sálá po celou stopáž a ani na moment nepoleví. Je zábavná od začátku až do konce. „Dance of the Axes“ otevírá album ve víru tance seker s rychlostí, s jakou trolobijci stínají hlavy zelených kůží. Následuje oslava oblíbené trpasličí kratochvíle, tj. pití piva a halekání na širé okolí (v podstatě něco jako redakční srazy MP). V kontextu alba je to spíš slabší kousek, příliš podřízen textu. Následují dva singly „Rock and Stone“ a „To Be a Dwarf“. Jsou zábavné, chytlavé, mají i povedená videa, ale celkem rychle se oposlouchají. Mnohem lepší je následná „Home of the Twilight“, která navazuje na rychlost a energii úvodní skladby. S posledními tóny se dostáváme ke zlatému hřebu tohoto alba, „Trollslayer“.
The honor is near As long as I get close to the fall A promise is gone and a pact of blood For the way of the slayer is done
Ve starém světě Warhammeru, když trpaslík provedl nějaký čin, kterým zostudil svou čest nebo čest svého klanu, tak jediná možnost nápravy byla skrze smrt v boji s nepřáteli. Předtím však bylo potřeba podstoupit rituál v Grimnirově svatyni v Karak Kadrinu, stát se trolobijcem (v originále Slayer), na hlavě si nechat jen na oranžovo nabarvený rudý hřeben vlasů a vyrazit vstříc hrdinné smrti. Trolobijce proslavil spisovatel William King v sérii knih, kdy první díl se jmenoval právě „Trollslayer“. Prvních pět dílů jsou nejlepší knihy ze starého světa, které již dávno patří do zlatého fondu brakové literatury. A skladba samotná? Dobrá, velmi dobrá, povedená pocta těmto kultovním postavám. Jedna z těch lepších na albu, ENSIFERUM by to nezahráli lépe. Závěrečná „No More Sorrow“ přichází s trochu složitější strukturou a po tom skotačení je zajímavým zakončením. Škoda, že se kapela odtrhla od svých kořenů, protože instrumentální potenciál tam stále je. Aktuální album je podařené, energické a bez hluchých míst. Od začátku do konce je to jízda v rytmu trpasličích kladiv. Jestli je lepší nebo horší než jeho předchůdci, těžko říct, s minulým tak nastejno.
Power-folk metal plný mohutných trpasličích sborů, který je co do základních esencí tvorby WIND ROSE rozkročený mezi dvěma posledními deskami, a to je dobře. „Trollslayer“ disponuje energií, která sálá po celou stopáž a ani na moment nepoleví. A hlavně, je to nejlepší trpasličí metal letošního roku!
1. Of Ice and Blood
2. Dance of the Axes
3. The Great Feast Underground
[video] 4. Rock and Stone
[video] 5. To Be a Dwarf
[video] 6. Home of the Twilight
7. Trollslayer
8. Legacy of the Forge
9. No More Sorrow
Diskografie
Trollslayer (2024) Warfront (2022) Wintersaga (2019) Stonehymn (2017) Wardens of the West Wind (2015) Shadows over Lothadruin (2012)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 4. října 2024 Vydavatel: Napalm Records Handels GmbH Stopáž: 42:08
Mě tedy přijde, že WIND ROSE na "Trollslayer" dokonale ilustrují, jak původní potenciál něčeho nového a trochu jinačejšího, než jak kážou zvyklosti na těžké kovové scéně, sotvaže začne čelit komerci a snaze o "prodání se", roztaje jako nanuk na slunci. Skladby typu maximálně určující powermetalové hymny "Together We Rise" z minulého alba z reperotáru vymizely a nahradil je metal daleko obecnější, tuctovější a navíc kolikrát s agrárně lidovými tématy ("Rock And Stone" nebo "The Great Feast Underground" s refrénem "Alcohol! We're drinking alcohol! Until tomorrow comes..."). Úplně špatné to samozřejmě není, jen prostě přidaná hodnota žádná a za půl roku si na tuhle desku ani nevzpomenete.
Hodně poctivý náklad staroškolského grindcore z Města Andělů se členy SHITBRAINS, SULFURIC CAUTERY a RADIATION VOMIT. Excelentní práce bubeníka a na poměry žánru dost velká pestrost v riffech, dynamice i barvě vokálů.
Hůře stravitelná záležitost i na poměry old school death metalu. Tito Švédové nikdy nejeli přímočarý smrťák, takže novinka vlastně nepřekvapí. Pokud vám vyhovuje fusion kuchyně okrajových forem metalu, nemůžete s tímto nevycválancem šlápnout vedle.
Standardní živák ARAKAINu, výjimečný snad jen tím, kolik let existence na něm kapela slaví. Skalní jistě odhalí, která z obsažených skladeb ještě živě nebyla sejmuta, nám ostatním (co jsme se zároveň nezúčastnili) však postačí pár orientačních poslechů.
Občas není ku škodě se nakazit nějakou tou retro nahrávkou vonící po trvalé, zvlášť když se člověk jinak soustředí hlavně na nové věci. Jen se to s inokulací nesmí přehnat, jinak tahle „dcerka Doro“ o mnoho víc než to prima-retro nenabízí.
Hudba těchto Kanaďanů nikdy nebyla na první poslech. Ale ani skoro dva měsíce po vydání se do jejich novinky neumím dostat. Je tu jen několik záchytných míst, které pro mě mají přitažlivost. To je v porovnání s předchůdci zoufale málo.
Norská obdoba MAXIM TURBULENC (co do rozměrů) hraje elektro rock/metal ozdobený slušným zpěvem. Pro svou zastřenou melancholickou atmosféru nabízejí příjemný poslech jinak ne příliš originální hudby na vlnách středního proudu.
Tore je mrtev a tohle je jeho poslední deska. Bohužel od začátku nepřesvědčivá elevator music, i když bohatě proaranžovaná. Chybí atmosféra. Tu nalézám až v poslední třetině. Avšak Garm je Garm, takže to ještě prohledám, jestli jsem něco nepřeslechl.