Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kdesi nad potemnělým obzorem hřmí a tříhlavá stockholmská saň se důstojně vynořuje z chuchvalců černých mraků. GRAND MAGUS jsou skutečnou heavy trvalkou, která se pod pevným dohledem kytaristy a zpěváka Janne „JB“ Christofferssona a basáka Matse „Foxe“ Skinneho rozvíjí od roku 1996. Přibylo šedin, vlas zřídl, vous zhoustl a hudba si stále drží svou standardní konzistenci, byť se v průběhu tří dekád neubránila jisté únavě materiálu, který nikdy nevykazoval extrémní členitost. Jenže čerstvý zášleh světla „Sunraven“ člověka rychle vrátí do dob, kdy uznale pokyvoval u „Hammer Of The North“ či „The Hunt“.
Kapela vyznává střednětempý, řízný, monumentálně klenutý hard‘n‘heavy metal s nordickou pagan syrovostí kolem ráfku, která se ale nepodepisuje na žádné dodatečné instrumentaci, ale poctivě čpí z těžkotonážní riffů JBho. Hymnické postupy, které přímo svádí ke sborovým oooo a aaaa, se za ty roky mohly jaksi zajíst, ale na novince se ztracený apetit spolehlivě vrací. Proč? Inu, představte si to tak, že strávíte velice příjemnou půlhodinku ve společnosti poctivě pracujících dělníků metalu, co mají fortel, rozvahu, a přitom jim nijak neměkne svalstvo. Kde byla v mládí větší mobilita, nastupuje zkušená rozvaha, kterou si ale nijak nepleťme s opatrností.
Když tam kmeti pošlou riff, můžete se spolehnout, že vám utkví. Šel bych tak daleko, že maidenovsky rozevlátou „Hour Of The Wolf“ a vražedně soustředěnou hymnu severu „Winter Storms“ bych označil za korunní klenoty tvorby GRAND MAGUS. Jenže on „Sunraven“ krásně plachtí jako celek. Neopakuje se, ve své semknutosti je dostatečně členitý, melodické nápady se zakousnou do masa a nepustí. Kapela, která v sestavě s bubeníkem Ludwigem „Ludde“ Wittem křižuje severní vody od roku 2012, proklatě jistě sedí na žánrových vlnách, k čemuž pomáhá i vynikající zvuk a produkce. Vše je tak akorát masité, rozeznatelné a dynamické, aby si člověk užil každý společný záchvěv kytary a basy, každý zvonivý výjezd bicích…
Tohle je prostě proklatě precizní práce kapely, která umí do oceli mlátit kladivem s elegancí. JB určitě nedisponuje tím nejepičtějším, nejvariabilnějším a nejtechničtějším vokálem, ale podobně jako GRAND MAGUS má vše mazácky pod kontrolou a přesně ví, kdy se držet zpátky a kdy trochu přitlačit mozolnatou dlaní. Je to vlastně taková severská verze Blaze Bayleyho, kterého nepotkalo to životní neštěstí, že si ho vybrala nesprávná kapela. JBho hlas a GRAND MAGUS jednou jsou. Švédi prostě dokazují, že méně je někdy více, a i když je jich metal neokázalý, dovede být ve své skromnosti epický jako prase. Věk jim sluší. Kéž bychom i my dovedli takhle zestárnout!
1. Skybound
[video] 2. The Wheel of Pain
3. Sunraven
[video] 4. Winter Storms
5. The Black Lake
6. Hour of the Wolf
7. Grendel
8. To Heorot
9. The End Belongs to You
Diskografie
Sunraven (2024) Wolf God (2019) Sword Songs (2016) Triumph and Power (2014) The Hunt (2012) Hammer Of The North (2010) Iron Will (2008) Wolf´s Return (2005) Monument (2003) Grand Magus (2001)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 18. října 2024 Vydavatel: Nuclear Blast Stopáž: 35:13
Už jsem nad nimi zlomil Thórovo kladivo a přesto, tady jsou s albem plným důstojného, vousatého a houpavého vikingského hard’n’heavy, které hřeje na duši jako zimní slunce. Vítejte zpět v bitevní vřavě, velební kmeti!
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.
Death metal, který by se formálně mohl zdát až příliš tradiční, aby se hodnotil nějakými superlativy, přesto se partě z Rochesteru daří v mantinelech klasických stylových klišé budovat skladby, které neuvěřitelně šlapou, mají drive a jakousi "duši".
Poměrně rozporuplná nahrávka. Na jednu stranu slyším spoustu zajímavých technicko-disonantních motivů ve stylu GORGUTS, na stranu druhou mi chybí větší tlak a mnohem hrubější pokožka. Přiznám se, že rovněž nemám kdovíjakou radost ze slabšího vokálu.
Doom a housle, to už tady bylo. Ale doom, dudy, mandolína a citera? Švédi chytře spojují houpavé metalové riffy s folkem, středověkými tradicionály a instrumentací. Hudba je to duchovní i zemitá, smutná i povznášející. Uvidíme, jak ustojí zkoušku časem.
Atmosféra by se na nahrávkách těchto Francouzů dala krájet. Jsou v tom emoce, pestrá škála spíše melancholických nálad a těžké kytarové riffy. Album opět s jistotou plující v mezinárodních vodách vymezených doom metalem, gotickým rockem a sludge metalem.
Belgické trio si na debutovém EP celkem okatě bere za vzor Američany TOOL, ale kompenzují to výrazným ženským vokálem. "The Paranoia, Hysteria" je třeba brát jako rozjezdovou položku. Uvidíme, kam to skupina nasměruje příště, potenciál tu cítím.
V římském castru KATAKLYSM nic nového. Ze shromážděných riffových legií jde stále strach a ani symfonické jezdectvo nevypadá úplně bezzubě. Jenom z toho pořád nevypadává víc, než jen pár solidních skladeb, tentokráte i navzdory velmi zajímavému konceptu.