OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Před časem jsem zaznamenal polské HELLTENCED a následně je sfouknul jen v shoutu. Nicméně uběhl měsíc a zjistil jsem, že jejich debutové album „Back Stab Effect“ jsem protočil ještě mnohokrát. K revizi svého prvotního výkřiku se nechystám, na to jsou tam jejich vzory příliš dobře slyšet. Ostatně kapela nijak nezastírá, že její inspirací je švédský melodický death metal, jenže jejich pojetí vůbec není špatné. „Back Stab Effect“ je sice prvotina, avšak kapelu vede letitý pardál Sebastian Synowiec alias Abess, kytarista mnoha dalších kapel, který se na scéně pohybuje už dobré čtvrtstoletí. Před třemi lety si k sobě přibral pár zkušených i mladších kolegů a završení sestavy pak spočívá v mexické dračici Etell.
Pokud je v hudební nahrávce dostatečná kvalita, člověk rád přimhouří oko nad menší originalitou. A o to v případě HELLTENCED jde. Mnoho nového nepřinášejí, ale do vytyčeného kolbiště se vrhli s (ne)spoutanou energií a dravostí. Už první dvě úderné skladby „nonexistence“ a „magnetized“ ukazují, že bylo vsazeno na rychlé riffy, ze kterých po celou stopáž hudebníci neslevují a občasné zvolnění je jen nezbytná efektní úlitba svému žánru. Etell má v hrdle dostatečné množství výbušniny, aby nastolený rytmický tlak ne jenom ustála, ale spíš posunula ještě o stupínek dál. Sice její projev není příliš variabilní, ale sílu v něm má slušnou. Samozřejmostí jsou kytarové melodické úlety. Ku cti obou kytaristů se musí připsat (sólové partie si předávají), že poslední roky nezaháleli a cvičili prohánění prstů po pražcích. Výrazná, jasná a čitelná sólová kytara se velmi dobře poslouchá a je nezbytným prvkem, který musí zapadnou na své místo, aby vznikly kvalitní písně.
V „quality in hate“ sází na vyváženost mezi dravostí a melodičností. Je to dobře postavená skladba, kde štěkavý hlavní motiv dodává živelnost ostřejším pasážím a kontrastuje tak harmoničtějším kytarovým hrátkám. V „dissonance“ se na líbivé vlně nechali unést pomalu až moc. To ale hned v následujících skladbách uvedou na správnou míru a kompaktnost materiálu neutrží šrámy. „rebel frenzy“ sází na těžké thrashové riffy, náhlé změny rytmu, a dokonce se Etell pouští i do hlasových variací. Je to opět velmi dobře zkomponovaná píseň, ze které doslova prská surová energie. Podobné žánrové vychýlení se ukáže v začarovaném kruhu („vicious cycle“), kde se sekané riffy perou o prostor s melodickou kytarou.
Nutno zmínit, že album má velmi dobrý zvuk. Pokud dodám, že na výrobě se podílel Jens Bogren ve Fascination Street Studios, modří už vědí a ostatní, nechť si znalosti doplní samostudiem. Je znát, že Sebastian Synowiec, který za albem stojí autorsky, šel při jeho přípravě na jistotu a přesně věděl, čeho chce dosáhnout. Možná je to nakonec i trochu prvoplánové, jako to bylo s THE HALO EFFECT, ale je to efektní a podařené. Nakonec i ten obal, ač pitomý tematicky, je vyvedený velmi precizně a profesionálně. Je to ode mě čirá spekulace, ale můj dojem je, že někdo tu utratil velký prachy, aniž by měl za zadkem velkého vydavatele. Závěrečná instrumentálka „back stab effect... mourn me not“ je odlišná od zbytku alba. Je pomalejší a chmurnější. Jestli ukazuje, jakým směrem se kapela vydá příště, nebo je to jen zhudebněné jamování v pozdních nočních hodinách, těžko říct. Určitě není na škodu trochu se po hodině nekroceného nářezu nechat ukolébat. Závěrem nezbývá než uznale přikyvovat. Nikoliv nad originalitou, to už jsme si ujasnili, ale nad precizností a živelným zápalem pro melodický death metal.
Poláci hrají melodický death metal severského stylu a mastering provedli ve známém švédském studiu za asistence klíčové osobnosti žánru. „Back Stab Effect“ je sázka na jistotu a profesionální práce ve všech směrech. Kapela hudebně nic nového nepřináší, ale své řemeslo zvládá s jistotou a skladby jsou naprané energií. Můžeme uznale přikyvovat, nebo lépe omlátit mozek o stěny lební.
7 / 10
Etell Melendez
- zpěv
Sebastian Synowiec
- kytara
Nikodem Solecki
- kytara
Tomasz Cedzyński
- basa
Daniel Rutkowski
- bicí
1. nonexistence
2. magnetized
3. demoralized and moralized
4. quality in hate
5. dissonance
6. rebel frenzy
7. infinity
8. cathartic rain
9. bloodsuckers' touch
10. vicious cycle
11. queen of fate
12. back stab effect... mourn me not
Back Stab Effect (2024)
Datum vydání: Pátek, 18. října 2024
Vydavatel: Five Star Agency & Co.
Stopáž: 61:20
Studio: H-PROJECT STUDIO, Fascination Street Studios
Produkce, Mix: Sebastian Synowiec
Mastering: Jens Bogren
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.