OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Michael Kiske. To jméno zřejmě rozbuší srdíčko každému příznivci legendárních „Dýní“, především tedy těch, co nedají dopustit na oba díly „Strážců sedmi klíčů“. Samozřejmě, všichni víme, že Michi skupinu po naprosto nedoceněném albu „Chameleon“ opustil, všichni také registrujeme jeho rozpačité pokusy na sólové dráze i čím dál častější hostování na deskách bývalých metalových kolegů (MASTERPLAN), či cucáků z branže (AVANTASIA). Že se jedná o účastenství vždy dobře zaplacené není pochyb. Vždyť hudebním cítěním je od nich bývalý útlý blonďáček, dnes holohlavý dařbuján, již léta na míle vzdálen.
Jsme to, co jsme, hrdá srdce souznící
zkoušená osudem, však odhodlaná
zápasit, hledat, najít, neklesnout!
Lord Alfred Tennyson: Odysseus
A přesně takovéhle motto by si principál nové skupiny SUPARED mohl klidně i vetknout do erbovního znamení. Možná trochu překvapivě totiž novou várku hudby přináší pod hlavičkou celé kapely, byť je samozřejmě předem jasné, kdo v ní tahá za nitky a kdo že má první i poslední slovo. Stačí prolétnout autorství jednotlivých skladeb, kde s jedinou výjimkou kraluje.
Hudba samotná bohužel zaostává za veškerým očekáváním a žádné „supa“ tak neuslyšíme. Celých padesát minut hrací doby totiž plyne v jednom nevzrušivém tempu, rockový dinosaurus kterému se příliš nedostává dechu. A nemůže to spasit ani tradičně jistý a suverénní pěvecký projev „pana kotelníka“. Skupina si po většinu času vystačí v základním rockovém obsazení (kytara, basa, bicí) a veškeré aranže tak nutně působí dosti střídmým, až spartánským, dojmem. Samozřejmě, povede-li se zpěvný refrén s ostrou kytarou, probublávající basou, který navíc ještě Kiske vyšponuje svými hlasivkami k prasknutí (řízný úvod "Reconsider", táhlá "Can I Know Now", napražené volání "Hey", "Boilingpoints Of No Reburn" s rytmickou slokou nebo závěrečná "Turn It"), není o příjemný poslech nouze. Je toho ovšem zatraceně málo, jako šafránu. Možná ještě popíček "Let´s Be Heroes", podpořený decentním klavírkem pod kytarami, ujde, ale to je skutečně z toho zajímavějšího vše. Zbytek - šedošedé nic. Kdo tedy čekal, že se Michael vydá cestou bombastických aranží a smyčců, které na jeho poslední sólovce "R.T.S." zastupovaly skladby jako "Shadowfights" musí být nutně zklamán. Ovšem netřeba propadat přílišné skepsi, není přece všem dnům konec, že?
Je s ním svízel, s „Kiskátorem“ nezvedeným. Na jednu stranu si ho člověk musí vážit za to, že jde stále za svým a neohlíží se vpravo ani vlevo. Vždyť o co by pro něj bylo jednodušší nahrát tradiční metalové album plné póz, klišé a dýňového humoru? Prodejní úspěch zaručen, recenze by se předháněly v superlativech, speedoví fanoušci radostně chrochtali. Na druhou stranu ovšem sbírku klasických rockových čísel "SupaRed" také nelze označit jinak než známkou průměrnou. Nechci být špatným prorokem, ale příliš růžově to s touhle deskou nevidím. Staré fanoušky nepotěší, nové nevidět. Ale třeba se pletu.
Michael Kiske je zkrátka samorost. Namísto pompy vsadil na vlastní kapelu v základním a střídmém rockovém obsazení a tak výsledkem jsou "pouze obyčejné" písničky. Některé melodicky povedené, jiné méně, pochopitelně. Pouze charisma zkrátka nestačí.
5,5 / 10
Michael Kiske
- zpěv
Sandro Giampietro
- kytary
Aldo Harms
- basa
Jürgen Spiegel
- bicí
1. Reconsider
2. Can I Know Now?
3. Let's Be Heroes
4. He Pretends
5. Freak-Away
6. Hey
7. Boiling Points Of No Reburn
8. Ride On
9. Hackneyed
10. That's Why
11. A Bit Of Her
12. Overrated
13. Dancers Bug
14. Turn It
SupaRed (2003)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Sanctuary Records
Stopáž: 55:09
Produkce: Michael Kiske
slyšel jsem sice jen 3 songy, ale to mi stačilo...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.