OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Musím začít tím, že tahle skvělá a naprosto jedinečná skupina se rozpadla jako totálně nedoceněná. Pro někoho možná překvapující, ale bohužel ne vždy jdou hudební kvality ruku v ruce s úspěchem a popularitou. Z poslední sestavy zůstal dosud viditelný snad jen Thilo Hermann posílivší bukanýry RUNNING WILD (které ale jeho příchod příliš nevytrhl, protože nejpozději od desky "Black Hand Inn" působí jako hloupoučká parodie sebe sama, respektive nástroj na ukájení „Kašpárkova” ega). To už jsme ale na konci celého příběhu, takže pojďme pěkně od začátku..
Byla jedna skupina, říkala si FAITHFUL BREATH, a své hlasivky zde trápil jistý Heimi Mikus. Z trosek povstali RISK. Od prvních záseků formovali vlastní hudební ksicht, který od rychlejších a trashovějších desek pozvolna přecházel k pomalejším a mystičtějším záležitostem a které v neposlední řadě vždy zdobily skvělé, kreslené obaly. Již štychem "Dirty Surfaces" z devadesátého roku naznačili potenciál a o dva roky později dotáhli ideu k dokonalosti. Zrodil se "The Reborn" a veselý obrázek, který by jistojistě narušil koncepci alba, vystřídalo pochmurné dílko, tehdy ještě ne tolik profláknutého, Andrease Marschala. Stiskněme ale PLAY.
Hned úvodní instrumentálka "Arise" nakopne atmosféru. Oba kytaristé totiž kromě své obligátní sekery obsluhují ještě sitar, a ten, jak sami jistě uznáte, umí navodit správné vibrace exotiky a mystična. Následuje dvojka, sáhodlouhá, téměř desetiminutová "Last Warning". A je skutečně posledním varováním. Hradba hlasů přichází s "Be No More", zpěvák Heimi spíše vypráví, když levačky kytaristů zuřivě riffují refrén, sbor odpovídá. První skorobalada "Lullaby" se přibližuje z povzdálí, jakoby při východu slunce chvěla horizontem. Neurvalý nástup řezavých kytar, sboru a ještě jednou, na střídačku. V ranním oparu se leskne rosa - "Awakening". Razantní nástup, typické harmonie při "Turn Back To Ecstasy", kde dokonce nechybí ani dva kopáky, což je ale spíše výjimka. Sbor zahušťuje refrén. Znovu soumrak, to když z atmosféry ukrajuje "Eclipse" a slouží jako spojnice pro další riffostroj "The Night Will Fall", v níž sóla kytar čarují nálady dávných kultur. Čistá kytara volá mocnou "Phantasmagorii". Je hodně „na prdel posazená” s refrénem jako když věčnosti ukrajuje. Opět jemné zrychlení pravaček a ještě jednou oba dupáky - "Armageddon (Fight Back)". Úplný závěr pak po právu náleží té nejlepší. "No One Will Remember" začíná jako překrásná pomalá věc, aby se správně načasovanou gradací zrychlila do špičkové melodky. Kdože ten bludný kořen překročí?
Možná ten pocit nebudete sdílet se mnou, ale já mám o jedné z nejatmosféričtějších desek jasno.
RISK se tímto albem dopracovali na samotný vrchol. Co na "Dirty Surfaces" (mimochodem taktéž skvělém CD) naznačili, teď vystínovali k dokonalosti a obraz nechali zarámovat v příběhu a náladách. Ta deska zkrátka má ATMOSFÉRU jako řemen!
9 / 10
Heimi Mikus
- zpěv
Roman "Romme" Keymer
- kytary, sitar
Christian Sumser
- kytary, sitar
Peter Dell
- basa
Jürgen Düsterloh
- bicí a perkuse
1. Arise
2. Last Warning
3. Be No More
4. Lullaby
5. Awakening
6. Turn Back To Ecstasy
7. Eclipse
8. The Night Will Fall
9. Phantasmagoria
10. Armageddon (Fight Back)
11. No One Will Remember
Turpitude (1993)
The Reborn (1992)
Dirty Surfaces (1990)
Ratman (EP) (1989)
Hell´s Animals (1989)
The Daily Horror News (1988)
Vydáno: 1992
Vydavatel: SPV / Steamhammer
Stopáž: 46:50
Produkce: Heimi Mikus & RISK
Studio: Fairland, Mohrmann, Nord Bremen
Pamatam si hlavne prve dve LP the Daily horror news , Hells Animals a tie boli vyborne na tu dobu
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.