OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mnoho očekávání provázelo vydání dalšího počinu legendy ze Seattlu. Předně bylo na pořadu dne nikdy nehynoucí přání, zda-li se QUEENSRŸCHE přece jen nevrátí k megaúspěšnému modelu přelomových alb „Operation: Mindcrime“ či „Empire“, k čemuž navíc mohl svádět i fakt, že hlavní strůjce dávné slávy kytarista a skladatel Chris DeGarmo měl být opět nedílnou součástí skupiny. Jak už to však v životě bývá, přání je často otcem myšlenky. Čili Chris se sice v kolonce aktivních účastníků nahrávání „Tribe“ skutečně zjevuje, ovšem pouze jako hostující kytarista a spoluskladatel. A připomeneme-li si, že stál v kormidelně „Sestry Mary“ i v době nejvíce zatracovaného alba „Hear In The Now Frontier“, jehož obsah by slušel spíše takovým SOUNDGARDEN a na příznivce nablýskané „královniny“ produkce působí dodnes jako červená barva na rozzuřeného býka, je myslím otázka současného směrování skupiny nabíledni.
Nutno spravedlivě dodat, že cesta QUEENSRŸCHE se pomalu ale jistě nakláněla do horoucích pekel. Čím dál slabší alba, mizivé prodeje, poloprázdné sály, tedy situace těžko záviděníhodná. A přitom ve svém středu stále hýčkají jednoho z nejpřesvědčivějších zpěváků naší planety Geoffa Tatea a vytrvalosti i odhodlání by mohli vyučovat na vysoké škole přežití. Samozřejmě, angažmá nemastného Kellyho Graye k šesti strunám bylo pouze krátkodobou záležitostí, to bylo nabíledni už při poslechu jeho vizitky na řadovce „Q2K“, takže zúžení kádru na pouhé čtyři členy (plus hosté, pochopitelně) překvapí asi málokoho. Následoval velký průvan v hlavách...
...a teď tedy další z dlouhé řady pokusů o nápravu a očištění kdysi tak slavného jména. Úvodní štych už snad nemůže mít vhodnější jméno - „Open“ - a z něj i z dalších náznaků jasně pochopíte, že není cesty zpět. Všechna poznávací znamení jsou na svých místech, jedna kytara poctivě odříkává riff, druhá jí do zad pouští kilo za kilem, tvárný vokál tlačí skladbu do táhlého refrénu s typickým vícehlasem. Bez problémů akceptovatelná záležitost. V podstatě tohle celé v různých kombinacích je i sázka Tateovy družiny pro rok 2003. Jasné rytmické spodky, ne až tolik vyhlazená produkce, většinou poklidné sloky a výstavně vygradované refrény. To je jasný případ „The Great Divide“, „Blood“ a v menší míře i mnoha dalších. Kdyby materiál nazpíval jiný zpěvák bez potřebného charisma, je pravděpodobné že by výsledek nebyl až tak přesvědčivý, ovšem takhle lze odpustit i větší „přímočarost“ zaznamenaného. Pokud však myslíte, že si skupina odpustila citace načichlé grungem, jste na velkém omylu. Třeba třetí „Desert Dance“ disponuje nejen feelingem sychravého města kde slunce nikdy nevyjde nad obzor, ale v jejím refrénu lze dokonce objevit i něco podobné rapovému podkladu. Ale trapně to nepůsobí, žádný strach. Připočtěme ještě docela vyvedenou „pohodovku“ „Falling Behind“ a uměle osmyčcovanou baladu „Rhythm Of Hope“ a máme před sebou celou nahrávku jako na dlani.
Nevím jestli „Tribe“ zmírní nebo dokonce zastaví tu na počátku avizovanou cestu ke všem čertům. Netroufám si odhadnout na kolik je pravděpodobný návrat Chrise DeGarma do řad skupiny „napořád“ ani zda další album nebude tím vymodleným návratem do doby „klasické“ či ke smutnění „Země zaslíbené“. Po dlouhé době mi však při poslechu novinky QUEENSRŸCHE na patře nezůstává žádná nepříjemné pachuť, takže se zhluboka nadechnu, jen tak pro jistotu třikrát pěstí zatluču na dřevěnou desku stolu a v očekávání velkých věcí příštích skončím. Vždyť jsme byli dlouhá léta jeden „Kmen“, tak budu i nadále doufat, že vykouřená dýmka míru platí po celý život. Snad ano...
QUEENSRŸCHE stojí na pomezí. Jednou nohou jakoby se chtěli vrátit zpět v čase, druhou mají naopak nakročeno do současnosti. "Tribe" je nahrávka která milce starých časů sice nenadchne, na druhou stranu by ho ale neměla ani urazit. A to už se počítá!
7 / 10
Geoff Tate
- zpěv
Michael Wilton
- kytara
Eddie Jackson
- basa, sbor
Scott Rockenfield
- bicí
1. Open
2. Losing Myself
3. Desert Dance
4. Falling Behind
5. The Great Divide
6. Rhythm of Hope
7. Tribe
8. Blood
9. The Art of Life
10. Doin' Fine
Vydáno: 2003
Vydavatel: Metal-Is / Sanctuary
Stopáž: 41:41
Produkce: QUEENSRŸCHE
priemer
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.