OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kdo čekal, že Oystein a jeho parta podlehne volání sedmdesátých let a vlivu klasického hardrocku více než na předcházejícím albu „The Archaic Course“, tak ten se šeredně spletl. Na této desce sice spojení epického metalu a rocku fungovalo bezchybně, ovšem právě proto, že skupina výtečně balancovala na hraně mezi oběma styly.
Další krok k umírněnější složce na úkor té metalové by dle mého názoru znamenal kvalitativní propad, protože kouzlo hudby BORKNAGAR je skryto v kontrastech – ať už to jsou neustálé změny polohy zpěvákova hlasu, kdy se skřehot starého čaroděje vystřídá s válečnickým pokřikem a následně vše usíná při pohádce přátelského vypravěče, jehož jediným cílem jsou naše příjemné sny..., nebo schizofrenní Lazarovy klávesové rejstříky, kdy ten samý člověk nejšílenější disharmonie vzápětí přetaví do vodopádu líbivých notiček a stupnic, nebo změny v rytmice a variabilní kytarová hra, což jsou ovšem už tak nějak samozřejmosti....
Podle úvodní „Rivalry of Phantoms“ by se mohlo zdát, že se skupina drží směru, který byl určen minulým albem ---> tzn. píseň ve středním tempu, využity obě Vortexovy hlasové polohy, včeličky bzučí, klapky klapají, bicí bouchají, stěrače stírají.....
Po zpomalující mezihře a basovém intermezzu se však dočkáte pořádného překvápka – čistokrevné norské sypačky se vším všudy!!! To, co by člověk po minulé desce ani náhodou nečekal, je zde a troufám si tvrdit, že ve fragmentech „tvrdosti“ a „nářezovosti“ byla s přehledem překonána všechna předcházející alba a na tomto poli může konkurovat až následující „Empiricism“.
Druhá píseň v pořadí „Presence is Ominous“ je okouzlující. Svižné tempo, líbivá melodie na klávesy, heavymetalové kytary, pestrá hra Asgeira a především vrstvený Simenův vokál dělají z této věci jeden z největších hitů, který kdy kapela natočila. Přiznám se, že když jsem tento song slyšel poprvé, tak jsem málem omdlel rozkoší.. Zarážející fakt je ovšem ten, že i když tato píseň není náročná na naposlouchání, tak Vám vůbec nezevšední a příjemné pocity spojené s jejím poslechem se dostavují i dva roky poté, co jste si placku s Qčkem koupili. Tato věc by se vlastně dala napsat i o celém albu, potažmo o celé tvorbě BORKNAGAR. Opravdu neznám jinou skupinu, která by si udržela tak vysoký standard během celého dosavadního vývoje, včetně schopnosti se vyvíjet a neopakovat se, ale přesto si udržet ony zřetelné rysy, podle kterých ihned poznáte, že právě hrají „Oysteinovi hoši“ a nikdo jiný.
Má slova o kontrastu, coby poznávacím znamení skupiny, potvrzuje třetí „vypalovačka“ „Ruins of the Future“. V říši snů, do které jste se přenesli při poslechu předcházející písně, Vás udrží spolehlivě. Zefektovaný skřehot a blackové bicí však následně přejdou v uvolněnou pasáž, ve které si hlavní slovo bere opět Lazare a jeho (v tomto případě) přátelské klapky. To ovšem funguje jen jako mezihra, a tak se ke konci skladby nabírá opět kurs směr „zběsilost“.
V astrálním skvostu „Colossus“ máme konečně možnost naplno Simenův úžasný vokál, navíc podbarvený nádhernou melodickou linkou sólové kytary – člověk ani nedýchá, když poslouchá tu dokonalost...
Instrumentálka „Inner Landscape“, která pochází z tvůrčí dílny Lazareho, uvozuje druhou polovinu desky. V ní obsažené písně „Invincible“, „Icon Dreams“ a „Genesis Torn“ nemá cenu nějak moc rozebírat – všechno to jsou bezchybné kousky, v nichž hledat nějaké slabé místo je naprosto beznadějné.
Další instrumentální (bezvadné začlenění kvákadla) věc na albu „Embers“ funguje coby intro před závěrečnou „Revolt“. Tato věc obsahuje všechny atributy typické pro „Quintessence“. Začátek v podobě jemných kytar a medového Vortexova hlásku téměř hladí, ovšem jen do té doby, než se všechny nástroje opět utrhnou ze řetězu a za doprovodu skřehotu starého čaroděje spustí finální apokalypsu....
Toto album je dernierou výtečného zpěváka Simena, který dal přednost v účinkování v kapele DIMMU BORGIR. I když důvody jeho rozhodnutí jsou jasné, přesto se mu trochu divím. Přejít ke kapele, která z uměleckého a skladatelského hlediska nedosahuje kvalit BORKNAGAR ani náhodou, je skutečně trochu zvláštní krok.... Oystein má ale naštěstí čich na kvalitní spolupracovníky, a proto je náhrada v podobě Vintersorga (působí již na následujícím albu „Empiricism“) minimálně rovnocenná.
Kdyby se tato deska měla shrnout pouze do jednoho slova, napadá mě jediné – klenot. Cenný a ojedinělý. Tak jako celá tvorba BORKNAGAR...
10 / 10
Øystein G. Brun
- kytara
Jens F. Ryland
- kytara
Asgeir Mickelson
- bicí
Simen Hestnæs
- basa a vokály
Lars Nedland
- klávesy
1. Rivalry of Phantoms
2. The Presence Is Ominous
3. Ruins Of The Future
4. Colossus
5. Inner Landscape
6. Invincible
7. Icon Dreams
8. Genesis Torn
9. Embers
10. Revolt
Fall (2024)
True North (2019)
Winter Thrice (2016)
Urd (2012)
Universal (2010)
Origin (2006)
Epic (2004)
Empiricism (2001)
Quintessence (2000)
Archaic Course (1998)
Olden Domain (1997)
Borknagar (1995)
Datum vydání: Pondělí, 17. dubna 2000
Vydavatel: Century Media
Produkce: Borknagar
Studio: Abyss
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.