OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Bylo to již před deseti lety, co dvě výrazné postavy řeckého undergroundu, jmenovitě Sakis (ROTTING CHRIST) a The Magus (NECROMANTIA) založili boční projekt THOU ART LORD. Důvodem byla Sakisova touha produkovat zhoubnější a destruktivnější hudbu, než to činila jeho domovská kapela, která v té době vydává zlomový opus „Non Serviam“ (1994) a definitivně se tak odklání od řízně blackmetalových kořenů, jenž jsou prezentovány na kultovním demáči „Satanas Tedeum“ (1989) a na prvním dlouhohrajícím albu „Thy Mighty Contract“ (1993).
Plány se dařilo bez větších problémů plnit až do roku 1995, kdy už mají THOU ART LORD na kontě dvě regulérní alba a dvojici EP (druhé EP je bezejmenný split s geniálními belgickými blackers ANCIENT RITES). Poté se oba hlavní protagonisté rozhodují dočasně uložit kapelu k ledu, aby se mohli na plný úvazek věnovat svým hlavním kapelám. Po sedmi dlouhých letech ale přichází čas vzkříšení a THOU ART LORD se vrací zpět na scénu s podporou nového alba „DV8“. Příčinou náhlé resurekce bylo Sakisovo znechucení nad současným „technickým perfekcionismem extrémní metalové subkultury“. „DV8“ proto berme jako manifest dřevního black/death metalu bez jakýchkoli zbytečně přetechnizovaných parádiček a příkras. Před tím, než se podíváme do útrob CD detailněji, dovolte mi ještě suše konstatovat, že sestavu kapely doplnili vokalista Seth (SEPTIC FLESH) a zdatný sypač Akis K. (SEPTIC FLESH, NAER MATARON nebo ORDER OF THE EBON HAND).
Recept THOU ART LORD na vcelku podařené album je jednoduchý : staví se na primitivním pure black metalovém základě na který se postupně nabalují náročnější deathmetalové party, melodií si užijeme spíše poskrovnu. Inu Sakis s Magusem se zařídili přesně podle pravidla o jednoduchosti a síle. Svůj účel to splnilo tak napůl. Na jedné straně nahrávce vůbec nechybí tolik potřebná živelnost a tah na branku, ale na straně druhé se nenabízí moc prostoru pro stylové manévrování. Některé pasáže se příliš často opakují, na mysli mám hlavně zběsilé blackové výpachy, při kterých si Akisův virbl jistě hodně vytrpěl. Album naštěstí katapultuje do nadprůměru častá vokální variabilita a decentní cit pro melodiku. Ten vyvstane v plné kráse v refrénu „Society Of The Dilettanti“, kde zborový řev „The Hellfire club – Temple of Liberation / The Hellfire club – Chapel of Deviation“ podkresluje až nevídaně chytlavá melodická linka.
Už booklet plný pentagramů, kozlích hlav a jiných symbolů prozrazuje, že lyrika THOU ART LORD se většinou točí kolem různých satanistických témat. Kvalita textů mě celkem mile překvapila, místy se totiž nejedná o obvyklé úsměvné říkanky, přestože Magusovi spisky obsahují také požehnaně otřepaných klišé. Jiná témata se zabývají sexuálním chtíčem a touhou (grafika je vyvedena ve zvrhle-erotickém komiksovém designu), ve skladbě „Eyes Wide Shut And Lips Wide Open“ jsou dokonce ke slyšení zvuky soulože…
Čtveřice řeckých blasfemiků tedy stvořila zajímavé album, které by mělo ve stylovém ringu vydržet nejméně do třetího kola. Pakliže mám ale měřit kvality „DV8“ v porovnání zejména se švédskou black/deathovou scénou, obávám se, že mírně ztrácí…
Přiznám se, že od tohoto hvězdného projektu řecké scény bych čekal cokoliv, jen ne tak tradicionalisticky provedenou black/death metalovou nahrávku. Nutno však poznamenat, že „DV8“ je profesionálně odvedená práce, která svým tvůrcům ostudu rozhodně neudělá. Pakliže se vám nelíbí současné směrování ROTTING CHRIST, mohou se pro vás THOU ART LORD stát tou pravou volbou.
7 / 10
1. A Chaldean Hex
2. Baphomet´s Meteor
3. Crowning The Winged Skull
4. Society Of The Dilettanti
5. Desire, Lust And Incubus
6. Eyes Wide Shut And Lips Wide Open
7. The Shadow Doctrine
8. Behind The Druid Walls
9. Those We Guide
Orgia Daemonicum (2005)
DV8 (2003)
Apollyon (1995)
Eosforos (1994)
Split s ANCIENT RITES (EP) (1993)
Diabolou Archaes Legeones (EP) (1993)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Black Lotus Records
Stopáž: 40:18
Produkce: The Magus, Sakis and L. Sfiris
Studio: Praxis Studio (Atény)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.