Již mnoho vody uplynulo v řece Léthé od památných dob, co se kultovní DISSECTION odebrali k dlouhému odpočinku. Z útrob hibernující harpyje však zanedlouho povstali Johan Norman (rytmická kytara - mj. SATANIZED, DECAMERON, nebo RUNEMAGICK) a Tobias R. Kellgren (baterie – mj. DECAMERON nebo SWORDMASTER), aby se sjednotili pod novou černočernou zástavou SOULREAPER. Po třech letech od vydání jejich prvního skvostu „Written In Blood“ se se skřípěním otevírá opona dějství druhého. „Life Erazer“ – to další příchod Satanizovaných právě nastal…
„Satanized I was born, Satanized I will be“
Prvním problémem, se kterým se chlapi museli vypořádat, byly tahanice okolo samotného názvu kapely. Původně se skupina jmenovala stroze REAPER, ale brzy se ukázalo, že pod tímto jménem již operuje jiná hrubě undergroundová kapela. Jméno bylo tedy nakonec změněno na stávající SOULREAPER (podle stejnojmenné skladby z druhého velkého alba DISSECTION „Storm Of The Light´s Bane“ (1995). Problém číslo dvě se objevil před nahráváním následovníka debutu „Written In Blood“. SOULREAPER posílají do kanceláře svých vydavatelů (Nuclear Blast) demokazetu s novým materiálem, ale jsou ze zdánlivě nepochopitelných důvodů odmítnuti. Věci se měli samozřejmě takto : po rozpadu úspěšných DISSECTION, měli být právě SOULREAPER tou kapelou, která jejich strhující melodický black/death plnohodnotně nahradí. Nestalo se tak, chlapci totiž neměli v úmyslu snižovat se do pozice nějakého ubohého revival bandu, ale chtěli se vydat svou vlastní originálnější cestou. Nuclear Blast reagují vyhazovem a lisování „Written In Blood“ zastavují někde u hranice 10 000 kusů…
„Life Erazer – the Poison of Death“
Nadějné kapely se nakonec ujímají holandští Hammerheart Records, díky nimž může „Vymazávač Života“ konečně spatřit světlo světa. Jak jsem již naznačil výše, SOULREAPER nelze v žádném případě brát jako zaslepené následovníky hordy kolem Jona Nödtveidta. Pokud bych měl i přesto najít nějaké společné pojítko mezi oběma kapelami, nesporně by to byla atmosféra, kterou se DISSECTION podařilo zachytit na prvním albu „The Somberlain“ a kultovních deathmetalových demech „Into Infinite Obscurity“ a „The Grief Prophecy“ (později vydáno spolu s raritními bonusy pod jménem „The Past Is Alive - The Early Mischief“ u Necropolis Records, reedici provedli nedávno Hammerheart). Jiným, méně podstatným, vztyčným bodem je složka lyrická, jejímž autorem je vokalista Christopher Hjertén, který sází na jednodušší temnotářské vize, na rozdíl o Jona ještě více satanisticky orientované. Hlavním oborem SOULREAPER je, oproti DISSECTION, brutální zaoceánský model death metalu s patrným vlivem nedostižných MORBID ANGEL zaobalený v hávu skandinávského blackmetalu. Po doznění znepokojivého intra „The Unholy“ zavelí Christopher svým hlubokým growlem „Crush!!!“ a rozjede se první apokalypsa „Godless Reaper Of Souls“. Sype se zatraceně zostra, pověstný švédský melodický cit dostává jen malou šanci vyniknout. To singlovka „Son Of The Dead“ je deathmetalovým hitem se vším všudy : nechybí ultrarychlé breaky ani technicky vybroušené pasáže, za které by se ani zmínění MORBID ANGEL stydět nemuseli. Tolik očekávaná melodika vyvstává na povrch ve „Static Darkness“ a hlavně v tklivé instrumentálce „Transcending The Fall“. Jinak nečekejte žádný festival líbivosti, SOULREAPER jsou brutální, technickou deathmetalovou kapelou, která nezná jakéhokoli slitování. Žádné ústupky, žádné kompromisy!