PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hned na úvod tohoto posudku s nesmírným potěšením konstatuji, že i v dnešní krajně nepříznivé době se najdou kapely, které se nesnaží za každou cenu otravovat zbytečnou progresí, ale naopak stojí pevně na svých nohou a ani o píď neuhnou ze svého milovaného stylu. Přesně takoví jsou již léta letoucí stockholmští DISMEMBER – archetyp pravého švédského death metalu.
Jedni ze zakladatelů skandinávské smrtící odnože si dali s přípravou nového alba celkem načas, „Where Ironcrosses Grow“ totiž vychází až pod čtyřech letech od rozpoutání „Hate Campaign“ (2000, Nuclear Blast). Od té doby se v DISMEMBER událo několik zapamatování hodných změn. Především jde o přestup pod ochranná křídla mě velice sympatické stáje Karmageddon Media (všichni známe pod dřívějším jménem Hammerheart rec.), kde snad kapela najde více pochopení než tomu bylo u Nuclear Blast, kde se DISMEMBER po dlouhé době spolupráce stali nepotřebnými a jen jednou z mnoha death metalových kapel, bez větších šancí na rozsáhlejší podporu (jen tak pro zajímavost, kapela pod NB dosud prodala nevídaných 500 000 výlisků). Druhá podstatná změna nastala v řadách kapely, když čtyři tlusté struny již neokupuje enormě vytížený Sharlee D´ Angelo, ale novic slyšící na jméno David Cabeza.
Byly to před deseti roky v zemi švédské zlaté časy. Tamní podzemní podhoubí se mělo čile k světu, každý rok se urodilo několik nahrávek, které se s odstupem času nedají nazvat jinak jež kultovní. Jedna z těch nejvydařenějších nesla na svém štítě jméno „Like An Ever Flowing Stream“ (1991). Bylo to první album DISMEMBER. Od té doby přišlo na svět dalších čtyři kotoučky s charakteristickým zubatým logem, na kterých nás kapela opakovaně přesvědčila o svých kvalitách. Jen naivní jedinec by očekával, že to páté v pořadí se bude nějak výrazněji separovat od zažitých pravidel. „Where Ironcosses Grow“ představuje esenci skandinávského death metalu, působí dnes jako zjevení z prehistorických časů a každým coulem je věrno hluboko zakořeněným tradicím. Jedinou změnou oproti „Hate Campaign“ je mírně zatřený zvuk, sice dobře čitelný, ale rozhodně ne tak průrazný, jak je třeba. Ostatní atributy desky, od skladatelského umu až po textovou složku, jsou stoprocentní DISMEMBER. Desítka skladeb našlapaných jednoduššími ale o to údernějšími smrtícími riffy, výrazné melodické záblesky a k tomu řádně chrastivý zvukový obal. Můžete chtít od DISMEMBER více? V žádném případě! Já od starého pardála Kärkiho a jeho kompanie ani víc nechci, aktuální konzervu proto beru jako manifest kapely, která má ve svém směrování sakra jasno, ignoruje pochybné trendy a veškeré progresivní náznaky po zásluze odměňuje pohrdavým úsměškem.
Klasické album DISMEMBER, ani tentokráte se nekonají žádné převratné změny a zbytečné inovace. Poctivý švédský death metal ze staré školy se vším všudy, tak jak ho známe ze začátku devadesátých let. Berte nebo nechte být.
7 / 10
Matti Karki
- growl
David Blomquist
- kytara
Martin Persson
- kytara
David Cabeza
- baskytara
Fred Estby
- bicí
1. Where Iron Crosses Grow
2. Forged With Fire
3. Me-God
4. Tragedy Of The Faithful
5. Chasing The Serpent
6. Where Angels Fear To Tread
7. Sword Of Light
8. As The Coin Upon Your Eyes
Dismember (2008)
The God That Never Was (2006)
Complete Demos (compilation) (2005)
Live Blasphemies (DVD) (2004)
Where Ironcrosses Grow (2004)
Hate Campaign (2000)
Death Metal (1997)
Misanthropic (EP) (1997)
Massive Killing Capacity (1995)
Casket Garden (EP) (1995)
Indecent And Obscene (1993)
Pieces (EP) (1992)
Like An Ever Flowing Stream (1991)
Skin Her Alive (singl) (1991)
Reborn In Blasphemy (demo) (1990)
Rehearsal Demo 89 (demo) (1989)
Last Blasphemies (demo) (1989)
Dismembered (demo) (1988)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Karmageddon Media
Produkce: Fred Estby
Studio: Sami Studios (Stockholm)
Počin je to sice zoufale neoriginální, ale když má člověk náladu na hudbu, u které se nemusí moc přemýšlet a soustředit, tak toto album nezklame. Deska je správně "death´n´rollově" našláplá a kdyby obsahovala víc melodična, tak by si k ní našlo cestu určitě hodně posluchačů. Takhle se obávám, že se přihlásí pouze zájemci o "myšlenkový průplach"...
Ale jo, vždyť říkám že jo, DISMEMBER, no jo, jsou to oni, kašlou na všechno a na všechny a hrají si to svoje. Jo, znovu jo, je to pořád to samý, jako za mlada. Dobrý? Špatný? Vždyť říkám jo, jak je komu po chuti, každému to jeho přej. Pánům z DISMEMBER to taky přeju. Jo, občas mi to sedne, občas nudí. Ale já vím, jsou to DISMEMBER, tak co k tomu dodat. Zkrátka jo.
Death metal švédského střihu pro staromilce a ortodoxní konzervy. Nic špatného na tom není, jen mi trochu uniká důvod, proč něco podobného poslouchat i v roce 2004? A když už, proč zrovna "Where Ironcrosses Grow", která přináší pouze ohranost či minimálně 1000x přežvákaná "smrťácká" klišé? Zůstaňte raději u klasiky, třeba i od DISMEMBER...
Přesně tak,klasická hoblovačka,která dobře poslouží,když si člověk při poslechu nechce ničím lámat hlavu.Já jsem spokojený,album šlape spolehlivě,přesně podle rukopisu Dismember a nenudí.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.