OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Karel Čapek by se jistě podivil, kdyby viděl jak hluboko do lidské společnosti zasáhl jedním nevinným slovíčkem. Dokonce i na dalekém západním kontinentě se jeho slůvko z ničeho nic vynořuje z hloubi mysli rozmazleným multimilionářským chlapečkům aby opentlilo výtvory jejich muzikálních experimentů. Není ovšem zlato vše co zlatem nadepsáno jest. A vše co nese punc legendy nemusí být nutně samo legendární. V případě PROBOT je mi téměř jasné, že tomu tak nebude. Ale po pořádku…
Dave Grohl, bývalý bubeník veleslavné NIRVANY se rozhodl, že si splní soukromý klukovský sen. Oprášil vinylové desky, na půdě našel prastaré metalové triko, obvolal manažery a dal se do skládání materiálu. Materiálu, který má charakterizovat jeho metalovou vizi. Budiž. Sice nepatřím k fanouškům NIRVANY, FOO FIGHTERS ani Grohla. Nejsem ovšem ani jeho zapřísáhlým odpůrcem. Připadá mi úžasný, že člověk jako on dokázal spoluvytvořit tak jednoduchou a přitom tak funkční a mnoho lidí oslovující hudbu. Obdivuji ho za to kolik peněz se mu podařilo vydělat a udržet si při tom tak roztomilou tvářičku. Ze srdce mu je ho úspěchy přeji. V jádru je skvělý i jeho nápad s PROBOT. Napsat několik metalových skladeb, ty rozeslat mezi své idoly a pak s napětím čekat co se vrátí. A něco se opravdu vrátilo, leč bohužel…něco dle mého názoru nepříliš kvalitního.
Nemám důvod nevěřit, že v době kdy Dave inkriminované bohy poslouchal šlo o lidi kteří v metalové muzice něco znamenali. Leč doba se pohnula a čas, mrška kluzká neuchopitelná, nenechal kámen na kameni. Drtivá většina těchto protagonistů už dávno na hudebním nebi nezáří. V lepším případě. V horším jen v dáli poblikávají a senilně živoří jako karikatura sebe sama a své dávné slávy. Cronos z VENOM, Max Cavalera z ex-SEPLUTURY, nyní leader SOULFLY, Snake z VOIVOD. Tom Warrior z CELTIC FROST to jsou všechno lidé jistě lukrativní, leč přes nemnoho umu co jim ještě zbyl z dob slávy a moci nebyli schopni postavit na nohy špinavý hutný a temný rock který se line z Grohlava domácího studia. Nikomu z nich nemůžu upřít lehký charakteristický nádech jímž svoji skladbu opentlil, ale to je hrozně málo. Moc málo na to aby se to vůbec dalo poslouchat. Tak trochu stranou stojí nezmar Lemmy. Kam se postaví on, tam stojí MOTÖTORHEAD. S tím prostě nikdo nehne. Určitě se teď ptáte: "Je to opravdu tak špatná deska?". Odpovídám : "Ano. Dost špatná!". Přesto i toto muzeum PROBOTí hrůzy má svůj skrytý klenot. Ano dámy a pánové, dlí až na konci kotoučku a je to KING DIAMOND a jeho „Sweet Dreams“. Tahle skladba jediná má na albu nějaký smysl a jednoznačně potvrzuje výjimečnost a jedinečnost Králova hlasu, jímž dokázal i jinak průměrnou kompozici vyzdvihnout o několik tříd výše. Div mi při poslechu do oka nevstoupila slza nad současnou provozní latergií MERCYFUL FATE. Skvělá skladba evokující při poslechu toho CD pocit oázy po průchodu rozžhavenou pouští.
Je smutnou skutečností, že se tento alespoň pro mě nesmyslný projekt rozmohl do tak mamutích rozměrů. Klipy, prezentace, recenze v časopisech…to všechno působí jak úder pěstí vzhledem ke jeho skutečným kvalitám. Nejsem sice nutným nepřítelem komerční hudby, ale tohle už je opravdu moc. PROBOT reprezentuje přesně to, co vrhá na komerční hudbu stín předsudků a nutí spoustu lidí k undergroundové ofenzivě. Jako splnění osobního snu skvělé, jako regulérně vydané a prezentované CD zlý sen. Opravdu mi není moc jasné, pro koho je tahle věc určena. Jedno ale vím jistě. Pro mě určitě ne. A to jsem člověk liberální s tolerancí značnou.
Hrůza! Nebetyčná splácanina, jejíž deset vláken muselo být spleteno s jediným úmyslem. Vytvořit bič na neposlušné recenzenty. Tenhle promáč se musí ve všech jen trochu soudných redakcích rozdávat za trest. Milovníci kvalitní hudby můžou jen zaplakat nad tím, jaký poprask tento supervýběr způsobil, zatím co jejich oblíbení zasloužilí interpreti umírají hlady.
3,5 / 10
Dave Grohl
- bicí, basa, kytary
Hosté :
Cronos
Max Cavalera
Lemmy
Mike Dean
Kurt Brecht
Lee Dorrian
Scott Weinrich
Tom G. Warrior
Denis Belanger
Eric Wagner
King Diamond
1. Centuries of Sin
2. Red War
3. Shake Your Blood
4. Access Babylon
5. Silent Spring
6. Ice Cold Man
7. The Emerald Law
8. Big Sky
9. Dictatorsaurus
10. My Tortured Soul
11. Sweet Dreams
Probot (2004)
Vydáno: 2004
Stopáž: 46:02
Produkce: Dave Grohl
Studio: Davovo domácí
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.