OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na druhdy podmračených metalových tvářích se náhle rozjasňuje. Děti posledního soudu nacházejí klíčící výhonky radosti v prosvětlených zahradách jara. V jejich duši sice rezonují ozvy byvšího smutku, avšak jsou už jaksi zmoudřelé a dospělejší. A přesvědčivější. Tak to chodí, tvůrčí zrání je krásná věc, obzvlášť, zraje-li se do téhle plnokrevné a lahodné podoby, jakou zachycuje kotouček „Timelessness“ skupiny MEMORIA.
Kořeny tohoto dnes sedmitičlenného seskupení sahají do roku 1998 ke kapele MYSTERY, z níž MEMORIA povstala. Kapela má za sebou album „Children Of The Doom“ ještě v dresu Leviathan Records a v kapse přestup do prestižního Redblack týmu a velmi slušný debut v jeho barvách. Jak už to tak chodí, červenočerní sází na kvalitní hráče a nejinak je tomu v případě MEMORIE, která navíc logicky zapadá do evolučního procesu, kterým prochází moravská post-doomová scéna. Nutno však zdůraznit, že “Timelessness“ rozhodně není deskou, která by vývoj posouvala dál, zato však těží ze všech jeho vyzkoušených možností... Zdá se vám to hodné opovržení? Ale to biblické rčení o vrhu kamenem znáte, že...
Už sám název kapely zkušeným etymologům napoví, kam s ní. Redakční kolega Manatar, expert na líbivou severskou chandru, by vám dozajista vysvětlil, co značí koncovka -ia v názvu. Baže, prvky gothic/doomové severské školy se tvorbě moravských kvítků skutečně nacházejí, byť nejsou zrovna do uší bijící. Určité styčné plochy s novou větví severských kapel jako TRISTANIA nalézám zejména ve využití klávesových rejstříků, které se vzpouzejí jednoduchému slovnímu popisu. Velice často jsou to právě klávesy, které jsou v kompozici nosníkem melodie, na nějž se posléze nabalují vokální linky a další nástroje. Moderní „těkavý a syntetický“ vzorek klapkostroje dominuje například v hodně svižné a svěží „Frost Explosion“, ale s velmi jednoduchým a účelným klávesovým motivem se potkáte třeba ve „Vanity Fair“. Po kytarové stránce je „Timelessness“ bližší spíše veleúspěšným americkým „objevitelům“ dávno objeveného – EVANESCENCE. Spíše než na složitý riff narazíte na ostrý, nu-metalově úderný a jednoduchý riff, který ale v kombinaci s dobře napsanými a ještě lépe nazpívanými vokálními linkami, tvoří kontury rukopisu MEMORIE, rukopisu, který je skvěle čitelný, má tah na branku a vzdušnou písničkovou atmosféru. Výkon zpěvačky Andrey Baslové je jednoznačnou ozdobou, její hlas je řekněme typicky „moravsky rockový“, něžný, kde je něhy zapotřebí, rozjitřený a silou překypující, kde je zapotřebí energie...
Co odlišuje toto moravské seskupení od sterilní goticko-rockové školy? Jednoznačně genetický kód moravského doomu, který je vepsán zejména do partů violy, ale i do jednotlivých melodických motivů (zejména v „Life Springing Wild“ nelze nepostřehnout silný vliv SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY a moravského doomu). Následkem toho není MEMORIA jakousi mezinárodní (rozuměj: indiferentní) gotickou záležitostí, ale seskupením, které má jasnou tvář, výborný zvuk a produkci, která k desce padne. Pokud se propříště dokáže ještě víc oprostit od jasně slyšitelných vlivů jiných kapel a naplno vykročit cestou silné rockové písně se svojskou pečetí („Dragonflies Tales“, „Frost Explosion“, „Vanity Fair“), případně si ještě více pohrát se strunným doprovodem (a „Another Chance“ s violovým motivem, který jakoby pocházel ze starých Herzových pohádek, je toho příslibem), nebude další deska patřit pouze do kvalitního pelotonu moravské rockové školy, ale zařadí se na jeho čelo. Pro tentokrát – dobrá deska, hodná vaší pozornosti.
Pokud se MEMORIA propříště dokáže ještě víc oprostit od jasně slyšitelných vlivů jiných kapel a naplno vykročit cestou silné rockové písně se svojskou pečetí, případně si ještě více pohrát se strunným doprovodem, nebude další deska patřit pouze do kvalitního pelotonu moravské rockové školy, ale zařadí se na jeho čelo. Pro tentokrát – dobrá deska, hodná vaší pozornosti.
7,5 / 10
Andrea Baslová
- vokály
Zdeněk Pastorek
- kytara
Iva Dokoupilová
- viola
Rosťa Skácel
- kytara
Petr Duba
- klávesy, tamburína
Filip Chudý
- basa
Pavel "Vajco" Fojtík
- bicí
1. Dragonflies Tales
2. Frost Explosion
3. Sorrowling´s Cry
4. Misery´s End
5. Vanity Fair
6. Another Chance?
7. Tender Caress
8. Grievelessly Yours
9. Eternal Flight
10. Life Springing Wild
Vydáno: 2003
Vydavatel: Redblack
Stopáž: 45:40
Produkce: Miloš
Studio: Hacienda, Žirovnice (ČR)
MEMORIA sází na upřímnou a přímočarou, místy až rockovou, písničkovost zabalenou do moderně znějícího hávu se sem tam probleskujícími vzpomínkami na kdysi „zadoomané“ časy a posmutnělost a hutnost gotického roku. Tomu je také podřízena struktura jednotlivých skladeb, které sice neoplývají složitostí a instrumentálními eskapádami a v zásadě nepřináší nic nového, ale dokáží vás upoutat, čímž beze zbytku plní výše jmenované. Zcela jistě upoutá i nově zpěvačka Andrea, jejíž zajímavý a poněkud expresivní projev dává hudbě velmi snadno rozeznatelný punc. Konečně se na české scéně objevila další talentovaná zpěvačka, která se mezi již zavedenými jmény zcela jistě neztratí a dovolím si tvrdit, že o ní v budoucnosti nejen v souvislosti s domovskou kapelou ještě uslyšíme. Navíc, Andrea se nebojí se svým sytým hlasem pracovat a všelijak měnit polohy a originalitou a kvalitou svého projevu s přehledem vévodí celému albu. To samozřejmě konečnému výsledku jen a jen prospívá. Přestože nahrávka jako celek vypadá velmi precizně, má album určité rezervy. Některé skladbynebo jejich části působí poněkud monotónním dojmem bez výraznějšího hudebního motivu, případně zajímavého kontrastu, který by skladbu oživil a vás „nakopl“. Nicméně pravý opak tohoto tvrzení pak dokazují vedle jiných zejména první a poslední skladba, které ukazují jak moc chytlavé a dovedně proaranžované písničky s výborným vokálním projevem a zajímavými melodickými nápady dokáží hudebníci vymyslet. Zdá se, že stávající album je pro kapelu nový a podle mého názoru slibný začátek. Každopádně příjemně znějící a poslouchající se hudba. Už teď jsem docela zvědavý, čím nás překvapí příště.
Kdo pamatuje Childern Of the Doom a bude očekávat něco podobného bude hodně překvapen. Memoria nepřichází s evolučním posunem ve svých řadách, skok který učinila bych nazval revolucí. Celé album se pohybuje někde napůl cesty mezi Evanescence a The Gathering, po „staré“ Memorii, přiliš stop nenaleznete. Rozhdně se tím otevírá mnohem širší posluchačské základně a nebál bych se říci, že s velkou pravděpodobností zaujme i okolní svět pokud se o to bude snažit.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.