OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
A máme tu další zástupce plodné norské scény, gotikou mírně načichlé RAM-ZET. Nelekejte se však již předem rozvláčnosti či přílišné uplakanosti. Šestice muzikantů v čele s charismatickým předákem Zetem vám zahraje pěkně od podlahy. Přestože se RAM-ZET na hudební scéně pohybují teprve krátce, jejich hudba se velmi snadno dostala do povědomí posluchačů . Původně jednočlenný projekt, jehož mozkem byl Zet, se v roce 1999 proměnil v regulérní kapelu přizváním dalších hudebníků. Společná práce pak vyústila v debutní album „Pure therapy“ (2000) a jeho následovníka „Escape“.
RAM-ZET jsou opět jedno z velmi originálních hudebních seskupení, které si ihned po svém vzniku utvořilo vlastní tvář zajímavým mixem mnoha nejen metalových žánrů. Navíc to, že každý z hudebníků pochází z jiného hudebního okruhu, značně obohatilo konečný výraz kapely. V jejich hudbě naleznete prvky blacku, trashe, progmetalu, artrocku, ověnčené množstvím zvláštních samplů, industriálních zvuků apod. Rozhodně první, co vás při poslechu alba upoutá, jsou výborně odsýpající bicí. Bubeník původně pochází ze speed metalového prostředí a je to na jeho hře místy dost znát. Bicí tvoří pevný základ pro nervózní, zběsile riffující a až psychedelicky vyznívající kytary, které notně připomínají krkolomné kousky bláznivých švédských sousedů MESHUGGAH. Co však budete vnímat až na několikátý poslech, jsou perfektně zaranžované chladné, někdy až industriálně vyznívající klávesy, které vkusně doplňují kytarové blouznění a zpěv. To samé lze říci i o houslích jako další rovnocenné složce. Hudebníci si jistě řekli, že méně znamená více a díky bohu se nesnažili mermomocí protlačit a zvýraznit housle všude, kde je napadne, ale využili je skutečně účelně (zhruba v takovém duchu jako kdysi polští SIRRAH na albu „Did tomorrow come?“). Potom je radost poslouchat jejich začlenění do hudební složky navozující melancholické pocity např. v poslední „The moment she died“. On má Zet vůbec jako výhradní autor hudby dokonalý cit pro strukturu a vkusnost skladeb, a tak vás v jednom okamžiku překvapí pohodová blacková sypačka („The seeker“), která vzápětí přirozeně přejde do elektronických beatů a samplů alá ULVER doprovázených bublající baskytarou. A takovýchto téměř až dech beroucích překvapení, které vám na tváři zanechají pouze nic nechápající výraz, a které oživují hudbu a místy obrušují ostré metalové hrany, je na albu mnohem víc. Za všechny např. progmetalová klávesová vyhrávka v „R.I.P.“ následovaná sborem nesoucím se na řádně přitvrzených kytarách a bicích, nebo úžasná art-rocková zasněnost v duchu OPETH v „Pray“. S každým novým poslechem budete podléhat jejich kouzlu a přemýšlet, co že je ta jejich hudba vlastně zač.
Místy již tak vypjatou atmosféru ještě posiluje Zetův blackově skřehotavý a sípavý projev několikrát přecházející do čistého zpěvu nebo nervózního šepotu. Rovnocenným partnerem je mu silný ženský hlas, který pevně stojí v kramflecích v jakékoliv poloze a má velmi daleko do ukníkanosti kapel jako např. THE SINS OF THE BELOVED apod. Navíc celé pojetí je na hony vzdáleno zprofanovanému modelu kráska a zvíře. Krásné melodie zpívané dívčím vokálem Sfinx vás budou provázet po celé délce alba a rozhodně budete tajit dech při takové „Sound of tranquility – peace“ nebo „The claustropohobic journey“. Co musím nutně pochválit je hutný všeobjímající zvuk nahrávky, počínaje bicími a konče kytarami či klávesami. Hudebníci zvěčnili své dílo ve vlastním studiu, avšak konečný mix a mastering se přenesl do v poslední době vyhlášeného Finvoxu, což se na výsledku projevilo velmi kladně. Žádné bortící se zvukové stěny, všechny nástroje a prvky jsou maximálně čitelné a dokonale koexistují v rámci celku.
„Escape“ je výborným počinem, který sice ve srovnání s debutem neznamená zásadní hudební posun, na druhé straně však oproti větší agresivnosti a neučesanosti minulého alba působí mnohem kompaktnějším dojmem. Vše tvoří dokonale harmonický celek. A pokud jde o gotické vyznění zmíněné na začátku recenze, vězte, že to je přítomno zejména v celkové zasněné a posmutnělé náladě alba než v přímých hudebních postupech. Pokud tedy máte rádi výraznou náladovou hudbu plnou melancholie, zasněnosti, ale i psychedelie či schizofrenních pocitů a dalších zvláštních prvků dokonale drtících lidskou psychiku, pak neváhejte a rychle si RAM-ZET sežeňte. Nebudete zklamáni a už teď se můžete těšit na pořádnou duševní katarzi.
9 / 10
Sfinx
- zpěv
Kuth
- bicí
Magnus
- klávesy
Zet
- zpěv, kytary
Solem
- baskytara
Sareeta
- housle, zpěv
Ane Thune Borresen, Renate Grimsbo Kuldbrandstad, Mari Bakke Ottinsen, Randi Strombu, Sissel Strombu
- sbor
1. R.I.P
2. Queen
3. The Claustrophobic Journey
4. Sound of Tranquillity – Peace
5. The Seeker
6. Pray
7. I’m Not Dead
8. The Moment She Died
Vydáno: 2002
Vydavatel: Spinefarm
Stopáž: 63:40
Produkce: RAM-ZET
Studio: Space vallet studio, Finvox studios
Vynikající směs blacku, progu, thrashe a gotiky s meshuggáckými hradbami, které jsou opředeny tklivě atmosférickou pavučinou. Miluji skupiny, který si uchovávají svůj charakteristický rukopis a přitom si každá ze skladeb uchovává kouzlo unikátnosti. A RAM-ZET jsou přesně tento případ.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.