PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Musím se kajícně přiznat, že mi nic neříkal ani název firmy vydávající tento počin, natož jméno samotné kapely. Připadám si docela trapně, protože nejspíš nejde o neznámé jméno a tak se dodatečně firmě i kapele omlouvám za neznalost. Vězte, že RAVENDUSK jsou formací pocházející z Polska a deska „Shadowcast“ je jejich debutem, který vydává slovenská firma METAL AGE. V promo materiálech je uvedeno, že se kapela potuluje po polské scéně již od roku 1997 a má za sebou jedno demo a současný počin. Hned si trochu předběhnu a prozradím, že vzhledem ke kvalitě a druhu hudby předpokládám, že Ravendusk jsou kapelou se slušnou reputací a v klubech na ně určitě chodí hodně lidí, ale mezi elitu jako ASGAARD nebo BEHEMOTH se zatím ještě zdaleka neprobojovali.
Hudebním směřováním mohou být polskou obdobou našich rytířů ADOR DORATH. Atmosférický obskurní doom s temnou příchutí černého kovu, který však v podání Poláků není obohacen o ženský mezzosoprán a tvoří ho poměrně klasická sestava dvou kytar, bicí, basy, kláves a vokálu. Srovnávám tyto dvě kapely hlavně proto, že obě mají podobný vývoj a kořeny a obě hrají dynamickou a chytlavou hudbu, ve které je dost místa pro klasická klišé (které je ovšem nám, slabým melancholikům, tak blízké), stejně jako pro jistou dávku invence.
Ano, je to deska, jaká už tu byla v mnoha obměnách. Už název kapely, desky a obal o tom svědčí. Depresivní, melancholická image, hudba protkaná emocemi, dobře zahraný doom s vlivy black metalu a sem tam nějaký středověký motiv. Ale je to zatraceně dobrá a chytlavá deska! Hned jak začala první píseň „Shadowcast“, zarazil mě trošku slabší zvuk a pekelný prasopal hned na začátek, ale hned poté nastupují ve středních tempech kytary, které vystřídala flétna se středověkým motivem, a krásně chytlavý refrén. Vysoká prokomponovanost skladeb dává vzniknout nepříliš originálnímu, ale chytlavému celku, ve kterém není prostor pro samoúčelnost.
Pokud jde o vokál, není prakticky co vytknout ani co vyzdvihnout. Řemeslná práce, vokalista samozřejmě není školený. Za zmínku stojí snaha o náladotvorbu blackovým vokálem, doomovým growlingem i čistým hlasem, který se však pohybuje v jedné oktávě, i když je procítěný a není falešný. Kytarové riffy a klávesy zcelují atmosféru a občas se slévají do velice zajímavých harmonií. Rozhodně bych vyzdvihnul bubeníka, který zjevně ví, jak se svým nástrojem zacházet. V prvních dvou písních se z artilerie valí notoricky známá tempa, ale ve třetí písni „Sinful vinosity“ ten hoch ukazuje, co v něm dříme. Rytmika rozhodně stojí za poslech.
Není třeba plýtvat zbytečně slovy. Shadowcast je prostě debutem kapely, která nikdy nebude v první lize. Přesto na ní kluci podali velice procítěný a dynamický výkon a vytvořili krásné dítě, které nebudete poznávat mnoho poslechů, ale proniknete do něj rychle a snadno bez zbytečné bolesti (Radalfe, co je tohle za pedofilní metaforu??? – pozn. red.). Určitě se k němu občas budete vracet a řeknete si: „Milují hudbu a proto ji tvoří. A hudba, jakou tvoří, nejlépe odráží jejich duše.“
8,5 / 10
Martin Gróniak
- vokál
Patryk Syty
- kytara
Michal Salomon
- kytara
Dominik Stryjecki
- klávesy
Grzegorz Kulawiak
- basa
Dariusz Tomasik
- bicí
1. Shadowcast
2. Beyond Dead Yesterday
3. Sinful Vinocity
4. Nocturnallia
5. The Fire - Night Essence
6. Ravendusk Dominion
7. Tears Shall Burn
Shadowcast (2002)
Tears shall burn (demo) (1999)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Metal Age productions
Produkce: RAVENDUSK
Studio: MARTON (Lublin)
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.