OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Co se dělo okolo rozchodu kapelníka Tima Tolkiho s dvoupětinovou menšinou do té doby vzorně spolupracující sestavy profesionálních internacionálů STRATOVARIUS, z toho zůstává až rozum stát. Urážky, zdrcující prohlášení, téměř každý den nové šokující pikantnosti. Fanoušek z toho musel mít zákonitě hlavu jako pátrací balón a to ještě netušil, že alkohol a zřejmě i minimálně dočasná ztráta soudnosti nejmenovaných osob povede k takovým výstřelkům jakým bylo veřejně propírané močení. Vše završil neznámý útočník, když přítele dcery našeho božského Káji napadl při procházce po španělské Grenadě a Damoklův meč se tak nad hlavou úspěšných finských rychloběžců povážlivě rozkýval. Jenže co když je všechno úplně opačně? Co když se průvan v sestavě a celý ten humbuk kolem hodil k rozproudění zájmu o skupinu v době, kdy se její symfonické počiny nesetkávají zrovna s frenetickým ohlasem spíše konzervativních posluchačů? Nebo někdo z vás očekával angažmá zpěvačky typu Miss K s image německé s/m porno herečky ozdobené vztyčeným prostředníčkem? Tady zkrátka něco neštymuje...
Každopádně odejitý drobný blonďáček Timo Kotipelto si s podobnými úvahami zřejmě vrásky nedělá. Povolal ty nejstabilnější z borců kteří s ním před dvěma lety nahráli sólový debut (možná trochu překvapivě mezi nimi nechybí ani „honič“ SYMPHONY-X Mike Romeo) a svůj „ledově chladný“ pohled upírá vstříc novým zítřkům s nezastíraným očekáváním. Jedna teorie rozchodu s mateřskou formací hovoří i o faktu, že jako skladatel Timo přes uzurpátorské vedení svého kytarového jmenovce nedostával žádný prostor. Jak už však prezentoval na „Waiting...“, svůj vlastní píseček si umí obhospodařit bez vážnějších problémů. Takže jaký je obsah „Coldness“? Určitě tradiční a očekávaný. Přímočařejší, o něco méně nafintěný než tomu bylo u STRATOVARIUS, přesto si od úvodní „Seeds Of Sorrow“ nikdo nemůže poplést odkud vítr fouká. Pěkná melodie na které vlastně stojí celá skladba a možná se přistihnete, podobně jako já, při jejím spokojeném pobrukování. Ještě dvojka „Reasons“ s účelnou rytmikou ve středním tempu a echo-halekačkou v závěru ponechává úsměv na tváři, s nezajímavou třetí „Around“ však idylka pomalu odplouvá do nenávratna. Co je platné burcování povedené „Can You Hear The Sound“ s roztomile napraženým „Séáund“ v refrénech, když už se nic dalšího do konce desky vlastně neděje? Samozřejmě, písničky dál plynou v poklidném rytmu, ale něco vymykajícího se zavedeným STRATO-konceptům budete hledat zbytečně. Nerozumějte mi špatně, další poslech rozhodně neurazí, ovšem s výsledným dojmem žádnou velkou díru do světa neuděláte. Možná to však příznivcům výškaře Tima bude stačit, uvidíme.
Máme tu tedy spíše průměrnou desku, která projede jedním uchem dovnitř, druhým ven a po sobě zanechá pouze nepatrný zlomek radostných decibelů. Je to však rychlý první krok v tradičních mantinelech, tedy důležité vykročení. Pokud totiž začne nějaká přetahovaná o rozpolcený tábor početných příznivců STRATOVARIUS, má Kotipelto trumfy ve své ruce už jen proto, že se svou deskou stojí na startovní čáře už nyní a poznávací znamení jeho hlasových dispozic je nepřeslechnutelné. Jestli bude výkon Miss K (dojde-li tedy vůbec na nějakou nahrávku s ní) natolik přesvědčivý, aby dal zapomenout na „vzteklého mužíčka“ si odhadnout netroufám, třeba nás „takydrsňačka“ krom krvavých fotek překvapí i slušným pěveckým fondem. Zatím si ji však dokážu představit spíše s bičíkem v jedné a cigaretou v druhé ruce, s nezbytným „Schweine“ na rudých rtech, když žíně mlaskavě přilnou k zádům pupkatého „ojro“ klienta. Byť vychrchlaný, první bod pro KOTIPELTA a jsem moc zvědavý na odpověď.
Timo už jednu sólovou desku vydal před dvěma lety, takže pouze oprášil ještě nevyhaslé spoje a jako první ze STRATOvyvrhelů přichází s novým materiálem ve vlastní režii. Fanoušci jeho hlasu budou jistě spokojeni, neboť ze směru prvotiny (a tedy i uvolněnějších STRATOVARIUS) neuhnul ani o píď, pro ostatní slušná podkresová deska. Chytlavá, vkusně řemeslně odvedená, leč ničím výraznějším neupoutá ani nenadchne.
6 / 10
Timo Kotipelto
- zpěv
Janne Wirman
- klávesy
Jari Kainulainen
- basa
Mike Romeo
- kytary
Juhani Malmberg
- kytary
Mirka Rantanen
- bicí
1. Seeds Of Sorrow
2. Reasons
3. Around
4. Can You Hear The Sound
5. Snowbound
6. Journey Back
7. Evening’s Fall
8. Coldness Of My Mind
9. Take Me Away
10. Here We Are
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.