PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nezničitelní CENTINEX patří už bezmála patnáct dlouhých let k největším stálicím švédského extrémního metalu. Ač na počátku byli jedni z tvůrců a šiřitelů skandinávské death metalové subkultury, začali se postupně od konzervativního pojetí stylu mírně odklánět, když do své tvorby začali implantovat nejrůznější thrashové a black/dark metalové elementy. Důkazem, že chvályhodný proces se ne a ne zastavit je nové album „Decadence – Prophecies Of Cosmic Chaos“.
Nové album se od předchůdce „Diabolical Desolation“ liší především ještě větším důrazem na thrashovou složku. Není to ovšem ani tak inspirací neo-thrashovou vlnou, která začala Švédskem cloumat zhruba před pěti lety, ale spíše čerpáním z odkazu těch nejvíce povolaných, čili samotných AT THE GATES. Současní CENTINEX už jen částečně představují ten pravý death metalový buchar z časů „Malleus Maleficarum“, dnes mají blíže k retro thrashovému pojetí, se kterým nedávno vyrukovali třeba nečekaně zmrtvýchvstalí gothenburští patrioti TAETRE (album „Divine Misanthropic Madness“ z roku 2002). Ovšem díky zbytkům zmíněného dark metalového feelingu a obskurní atmosféře si CENTINEX, i přes zřetelnou inklinaci k pohřbené Lindbergově partě, zachovávají jistý punc nezaměnitelnosti. Skladby na „Decadence – Prophecies Of Cosmic Chaos“ jsou více popracované a složitěji strukturovanější než bylo na „Diabolical Desolation“ zvykem. Například čtvrtá skladba s bizarním názvem „Dimension XII“ disponuje skutečně velice chytlavou vznosnou melodií v refrénu, následující „Deathstar Unmasked“ zajímavými rytmickými předěly a rozjezdová jedovka „Arrival Of The Spectrum Obscure“ spolu se sedmičkou „Mechanical Future“ zase pěkně pracují s tempovými variacemi. Textová složka, v minulosti hodně oplývající protináboženským nábojem, se nyní orientuje na roztodivné vesmírné bizarnosti, opěvuje kosmos, nekonečnost a nicotu. Kromě názvů skladeb a lyriky se futuristická tématika odrazila i v digitálně upravených vokálních partech – tyto elektronické efekty jsou ale jen velice sporadickým jevem, můžeme je registrovat třeba v „Dimension XII“. Rovněž sporadickým dojmem působí dark metalová složka, která kdysi tvořila důležitý a nepostradatelný prvek, bez něhož si hudbu CENTINEX snad ani nešlo představit.
Obyčejně je přes 40 minut hrací doby na říznou (ale přesto velice melodickou) thrash/deathovou desku tak na hranici udržitelnosti stoprocentní koncentrace, ale v případě CENTINEX by mi rozhodně nevadil ani dvojnásobek, ba ani takový příděl minutáže, kterým nás tolik neblaze potěšil nový THERION. Nová deska švédských čertíků „Decadence – Prophecies Of Cosmic Chaos“ je zatím jejich jednoznačně nejkomplexnějším a nejzajímavějším dílem.
Nová deska švédských čertíků "Decadence - Prophecies Of Cosmic Chaos" je zatím jejich jednoznačně nejkomplexnějším a nejzajímavějším dílem. CENTINEX pokračují ve svém nezaměnitelném stylu, přesto jsou zase o trochu jiní a to především díky většímu důrazu na thrashovou notu.
8 / 10
Johan Jansson
- zpěv
Jonas Kjellgren
- kytara
Johan Ahlberg
- kytara
Martin Schulman
- baskytara
Kennet Englund
- bicí
1. Arrival Of The Spectrum Obscure
2. Misanthropic Darkzone
3. Hollowsphere
4. Target: Dimension XII
5. Deathstar Unmasked
6. A Dynasty Of Obedience (instrumental)
7. Mechanical Future
8. Cold Deep Supremacy
9. New World Odyssey
Redeeming Filth (2014)
Teutonische Invasion (EP) (2013)
World Declension (2005)
Decadence: Prophecies Of Cosmic Chaos (2004)
Deathlike Recollections (single) (2003)
Hail Germania (split) (2003)
Diabolical Desolation (2002)
Hellbrigade (2000)
Apocalyptic Armageddon (EP) (2000)
Bloodhunt (EP) (1999)
Reborn Through Flames (1998)
Shadowland (EP) (1998)
Reflections (1997)
Malleus Maleficarum (1996)
Sorrow Of The Burning Wasteland / Diabolical Ceremonies (split - CENTINEX vs. INVERTED) (1996)
Transcend The Dark Chaos (demo) (1994)
Under The Blackened Sky (demo) (1993)
Subconscious Lobotomy (1992)
End Of Life (demo) (1991)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Candlelight Records
Stopáž: 42:12
Produkce: Steve Beatty, Edward Christie and CENTINEX
Studio: Black Lounge Studios, Avesta (Švédsko)
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.