OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Doslova titěrné italské vydavatelství MY KINGDOM MUSIC zaslouží nejhlubší obdiv. Jednu po druhé vytahuje na denní světlo do včerejška neznámé naděje goticko-rockové scény ze všech koutů Evropy. Není divu, že italský objev s pro středoevropana záhadným jménem KLIMT 1918 skončil v jeho štědré náruči. Jak je již u této firmy (dobrým) zvykem, debut čtveřice provází až okázalá, přesto citlivě mířená reklamní kampaň, i provedení s citem pro (pochmurnou) věc vystřiženého obalu je více než zdařilé.
Na debut je „Undressed Momento“ deskou překvapivě vyrovnanou. Budí-li ve většině případů letáky vydavatelů a jejich snahy zarámovat tvorbu svých svěřenců pobavený úšklebek na tváři, tentokráte můžete s klidem obličejové svalstvo nechat odpočinout. Dočtete-li se o průsečíku mezi všedním písničkářstvím pozdních THE BEATLES, štědrými paletami pošmourných emocí novoromantických kapel z kraje osmdesátých let, a postupy,. respektive zvukem moderní (tvrdě)rockové náladové hudby přelomu tisíciletí, reprezentované novějšími PARADISE LOST, KATATONIÍ nebo italskými NOVEMBRE, není vážnější důvod s tímto příměrem nesouhlasit.
O jméno známějších krajanů budete v souvislosti s KLIMT 1918 zakopávat až podezřele často. Nejen proto, že Carmelo Orlando, bubeník NOVEMBRE, album zaštítil coby producent. Místy až nápadně podobná je nejen průvodní, nádherně odlehčená melancholická nálada, která vám „Arte Novecento“ od NOVEMBRE chtě nechtě připomene. Stejný ortel lze vyřknout o klávesových partech, bohužel i o některých nosných motivech. V osmé „If Only You Could See Me Now“ rozeznáte střípek z „Crystal“, onde útržek z „Neanderthal Sands“ a pocitu kdesi (v nejvíce případech na „Arte Novecento“) již jednou slyšeného se neubráníte ještě několikrát.
Přenesete-li se přes tento, a nechám jen na vás, zda malý či velký, nedostatek, je debut KLIMT 1918 nadmíru příjemný společník k odpolednímu přemítání u čaje u okna. Zvuk je překrásně odlehčený, většina (působivě jednoduchých) kytar se obešla bez zkreslení, pokud je již použito, nepůsobí jako rušivý prvek, nýbrž jako jeden z elementů vkusně doplňujících (pospolu s četnými klávesami, apatickým zpěvem nebo občasným zakomponováním veršíků v rodné italštině) kolotoč sychravě melancholických (podzimních) nálad.
Jedno z (nej)lepších alb loňské evropské goticko-pop-rockové nadílky.
Jedno z (nej)lepších alb loňské evropské goticko-pop-rockové nadílky.
9 / 10
Marco Soellner
- kytara, zpěv
Alessandro Pace
- kytary
Davide Pesola
- basa
Paolo Soellner
- bicí
1. -
2. Pale Song
3. Parade of Adolescence
4. We Don’t Need No Music
5. Undressed Momento
6. That Girl
7. Nail Watercolour
8. If Only You Could See Me Now
9. Stalingrad Theme
Just In Case We'll Never Meet Again (2008)
Dopoguerra (2005)
Undressed Momento (2003)
Secession Makes-Postmodern Music (Promo) (2000)
Datum vydání: Středa, 21. května 2003
Vydavatel: My Kingdon Music
Stopáž: 46:33
Nečekaný útok z Itálie a zároveň jedno z největších překvapení poslední doby slyší na jméno KLIMT 1918. „Undressed Momento“ poukazuje na rockovější momenty výtečných NOVEMBRE a místy čerpá z odlehčených poloh ANATHEMY, především z alba „Eternity“ (viz „Pale Song“). Silně emocionální a pocitová hudba, jejíž účinnost se bude dozajista ještě více prohlubovat v časech, kdy dobrá nálada bude pojmem z říše snů. Na první poslech jednoduché, přesto však rafinovaně strukturované a vysoce melancholické skladby, které mají sílu narušit i hodně pozitivní duševní rozpoložení. Pakliže je jméno kapely odkazem na tvorbu malíře Gustava Klimta (zesnul roku 1918), jedná se o trefu do černého, neboť některé jeho obrazy ve mně vyvolávají podobně stísněné pocity, jaké mám z poslechu „Undressed Momento“. Bravo, krásná deska!
Tak u tohohle se skutečně krásně rozjímá. Velice povedená melancholická muzika, kterou mají na svědomí tito Italové chytla prvním poslechem i mě. "Undressed Momento" je sbírkou nadmíru chytlavých, avšak nepodbízivých skladeb nesoucích se na vlně goticko-rockových posmutnělých nálad. Vřele doporučuji všem, kdo má podobný druh hudby rád!
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.