OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
DARGAARD neskládají hudbu, DARGAARD komponují atmosféru. Jejich vize se pohybují v krajině stínů, v krajině zapomnění, balancují na hranici života a smrti. Zahalují mysl v oparu zapomnění a vyvolávají rozporuplné emoce, hrají si se smutkem stejně jako s nadějí. Jejich dílo je plné zešeřelých nálad i nádherných melodií. Dokáží mysl na chvíli upoutat a odvést ji daleko, daleko od reality. Téma, na jakém stavějí svou tvorbu, pochopitelně není specifické jen pro ně – téma života a smrti, zklamání i věčného hledání, touhy a zapomnění bylo inspirací pro mnohé literáty i hudebníky. Ne, v tom to kouzlo není, tajemství jejich díla je v jeho zpracování. Hudbou tohoto dua můžete být zcela očarováni, ale i ji můžete odvrhnout jako zbytečnou nudu. A i takto je možno se na jejich tvorbu, která nyní čítá již čtyři desky, dívat. Ano je to nuda. Z jistého úhlu pohledu. Ale ten ode mne neočekávejte. K „Rise And Fall“, stejně jako ke kterému dalšímu albu, ani nelze zaujmout (zdánlivě) objektivní stanovisko.
Otcem celého projektu je jistý Tharen. Původně frontman black metalové formace ABIGOR, kterou však v druhé půli devadesátých let opustil, aby se mohl věnovat jinému pojetí hudby. Metalové běsnění vystřídaly melancholické melodie. Jeho cíle nebyly zdaleka jasné, ale jedno měli společné, soustředit se především na ponurou atmosféru dávných, již zapomenutých časů. V tom mu pomáhá zpěvačka Elisabeth Toriser. Kromě DARGAARD se tito dva umělci zaměřují i hudbu futurističtějšího ražení v projektu DOMINON III, kde kombinují atmosféru DARGAARD s techno motivy. Ale o tom více v příslušné recenzi. V „Rise And Fall“ se od své tradiční tématiky nikterak nevzdálili a ani se to nedalo očekávat. Otázka jen byla, zda se jim vysoko posazenou laťku podaří udržet. A odpověď? Podařilo se. Opět je celé album plné zajímavých motivů, které zcela lehce přecházejí jeden v druhý. Elizabeth svým krásným zpěvem vypráví prastaré příběhy, melancholické melodie provází verše dávno zapomenutých proroctví. Zádumčivou náladu občas rozjasní svěží klavírní motiv, či jí ještě zahustí tajemné odříkávání. Podobně jako u „The Dissolution Of Eternity“ je hudba jako poklidná řeka, která člověka unáší po jeho vlastním nitru. Občas se proud zpomalí v zátočině, jindy se dočasně urychlí v krátkých peřejích, ale stále plyne. Řeka si však po celém svém toku uchová své kouzlo, zahalena do tajemné mlhy, kterou člověk může prohlédnout jen když použije svou fantasii.
„Rise And Fall“ je výpravou do krajiny snů. Navazuje tak na zavedenou tradici značky DARGAARD. Tajemnou atmosféru si drží od prvních do posledních tónů a o to v této hudbě jde především. Přesto vrchol Tharenovy tvorby však stále zůstane na již zmíněném albu „The Dissolution Of Eternity“.
„Rise And Fall“ je výpravou do krajiny snů, do podzimního lesa, do vzdálených hor. Navazuje tak na zavedenou tradici značky DARGAARD. Tajemnou atmosféru si opět drží od prvního do posledního tónu.
8 / 10
Tharen
- hudba
Elisabeth Toriser
- zpěv
1. Rise And Fall
2. Bearer Of The Flame
3. Niobe
4. Takhisis Dance
5. Winter
6. Ave Arque Vale
7. Queen Of The Woods
8. Ancestors Of Stone
Rise And Fall (2004)
The Dissolution Of Eternity (2001)
In Nomine Aeternitatis (2000)
Eternity Rites (1998)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 50:15
Produkce: Tharen a Thomas Ranosz
Studio: Pure Sound Studio
Kontakt: Dargaard, Katharinenweg 8, 2130 Mistelbach, Austria
V případě DARGAARD nutno rozlišovat, takže krátká chvilka schizofrenie:
Darkmoor naštvaný, hledající v hudbě velké věci, věčně nespokojený rýpal - "Nač poslouchat deseti minutová omýlání téhož, vždyť po dvou minutách už skoro spím. Navíc bakelitové aranže ze synťáků a dívčí hlásek malé slepičky - to je hrůza, to nechci poslouchat!" (3/10)
Darkmoor uvolněný, hovící si u krbu v křesle, po levé ruce krásná dívčina, po pravé sklenka delikatesního vína, na klíně oblíbená kniha - "Eh, jářku pohodová záležitost, bardi. Krásně a nenuceně to plyne, a i když se vlastně nic velkého neděje, má to bezesporu svoje kouzlo. Kouzlo klidu!" (7/10)
DARKMOOR JE VŠAK POUZE JEDEN, BYŤ MÁ ROZDÍLNÉ NÁLADY...
Pokojne plynúca hudba s nádychom mystična a zašlých časov pre pokojné chvíle s pohladzujúcim vokálom Elizabeth...Neradno hľadať v tejto hudbe hlbšie hudobné posolstvo, ale treba sa len nechať unášať atmosférou, ktorej má táto nahrávka na rozdávanie. S Manatarom nesúhlasím len v jednom bode, a to že na „Dissolution Of Eternity“ dosiahli DARGAARD vrchol, podľa mňa sa tento nachádza na tomto albume a osobne ho mám z diskografie rakúskeho dua najradšej.
perfektna vec, taku atmosferu inde nenajdete. ale u mna je vrcholom prvy album eternity rites.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.