OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Němečtí POLE vtrhli na hardcoreovou scénu už v roce 1995, ale v době, kdy si začínali tvořit určité zázemí (i díky koncertování s EARTH CRISIS, SNAPCASE nebo DAMNATION AD.) se skupina ponořila do stavu jakéhosi „bytí-nebytí“. Před časem však došlo k oživení těchto „zombieků“ a tak se nás na desce „Untitled Symphony Of Self-destruction“ mohou pokusit přesvědčit, že nějaké zkušenosti z minulosti tady jsou a že se tedy nejedná v pravém slova smyslu o debutovou desku. I když díky časovému odstupu a obměně sestavy se tohle album jako debut brát může.
Promo materiály hovoří o POLE jako o agresivním new school hardcoru, což je třeba brát opravdu hodně s rezervou. Základní stavební kameny jejich hudby jsou totiž zahrabány hluboko v hardcoreových a také metalcoreových nánosech. Občas se objevují inspirace PANTERY, ale nejde tak úplně o kopírku, protože chlapci to dělají šikovně a rychle ty „kradené“ postupy kombinují s něčím ne tolik křiklavým a tím cizí vlivy zakrývají. Vznikají tak místy docela zajímavé kombinace. Ale vstup do alba povedený rozhodně není. Úvodní skladba je více jak nevýrazná a ani zvuk se nezdá příliš ideální - vedle ucházejícně nazvučených bicích se dunivé záškuby kytar jaksi rozplývají do prostoru a soundu tím pádem chybí ostrost. Ale už ve druhé skladbě se zvuk překvapivě zlepšuje (nebo že by se mé sluchovody přizpůsobily?). Každopádně se tak ukazuje obrovská nevyrovnanost materiálu, který je na téhle desce hala bala navrstven. Až bezduché a nudně se opakující jednoduché dusání se místy mění v docela slušně poskládané hardcore metalové kompozice, takže má člověk až pocit, že přeskakuje mezi dvěma rozdílnými alby. V mnohých pasážích je cítit jakási depresivní nálada, která zřejmě nebyla úmyslem a snad právě proto skladby pocitově nepůsobí věrohodně. Často mám, jak to říci nejlépe, takový „nijaký“ dojem.
Celkově album padá do přílišných hlubin, ale když provedete selekci a vytáhnete si na světlo pouze nějaké tři čtyři skladby, je to najednou někde úplně jinde. Ty podařené perličky zářící z jinak omšelého, lesku prostého náhrdelníku jsou z mého pohledu například titulní „Untitled Symphony Of Self-destruction“, ve které zajímavě funguje kombinace již zmíněné PANTERY s dunivými sekanicemi i klidnějšími pasážemi, skladba tak působí velice „prostorově“ a neupadá, na rozdíl od mnoha dalších kousků této desky, do monotónní jednotvárnosti. Povedená je i sedmá „Do You“, vypadávající zcela z konceptu jednoduché HC struktury. Trhavé nervní riffy jsou zde kombinovány s melodičtějšími heavy rockovými postupy, při kterých mi na mysli vytanuli MONSTER MAGNET. Divné? Ano, jistě, ale i vokální frázování navozuje tuto asociaci. Jako dobrou vidím i „Fearless“, pomalé zasekávání se mění ve vznosně gradující postupy a naopak, takže je výsledek docela proměnlivě zajímavý. Ale z ostatních skladeb už by se daly kladně hodnotit snad jedině „Save Myself“ nebo „Soulsearcher“, zbytek zůstává v rovině jednoduchého a nudného dusání. Takže to jediné co se dá v souvislosti s touto deskou ocenit jako kvalitně vyrovnané je vokální projev Karsten Scherera, který předvádí stabilní výkon hardcoreového řvouna. Najdete zde ostrou štěkavost stejně jako zastřený hrdelní řev. To čeho se však od POLE nedočkáte jsou melodické refrény, takže žádný náznak „hitovosti“ nečekejte.
POLE nepřekvapují, nepřinášejí zajímavě osobitý projev, ani se nesnaží působit originálně. Zakládají si většinou na osvědčené HC struktuře, drží se prostě svého, a to se jim ve výsledku vyplácí. Pokud nehledáte stylové inovátory a máte rádi klasický hardcore, asi vás tahle deska neurazí, má sice svá slabší a i hluchá místa, ale pár zajímavých kousků chlapci přece jen nabídnout dokázali. Uvidíme, zda skupina tentokráte vydrží, nebo upadne do dalšího „zombie“ období.
Němečtí POLE využívají osvědčené hardcoreové a také heavy postupy a z těchto časem ověřených stavebních kamenů se snaží poskládat moderně znějící hudbu. Daří se jim to s poněkud smíšeným výsledkem, rozhodně to není propadák, někdy to sice sklouzává k dost otřepanému a nudnému drhnutí, ale pár zajímavých kousků se zde najít dá. Fanoušky HC by tahle deska zklamat neměla.
6,5 / 10
1. Are You With Us
2. Untitled Symphony Of Self-destruction
3. Black Demon
4. Hollow
5. Give Me
6. Bad Mojo
7. Do You
8. Fearless
9. Save Myself
10. Soulsearcher
Untitled Symphony of Self-destruction (2003)
Rebirth Promo2002 (2002)
Sky Conquerors Are Falling From The (1997)
The Wind - MCD/7" (1996)
180 degrees - MCD (1996)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Circulation Records / Metal Age
Stopáž: 38:05
Produkce: Lemmy
Studio: Custom Recordings
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.