OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
DARK MORDOR... synonymum thrash metalu. Aj tak by sa v krátkosti dala opísať slovenská kapela, ktorá v deväťdesiatych rokoch patrila k našej thrashovej špičke. Svedčí o tom predovšetkým šesť vydaných demáčov a slušný ohlas nielen na domácej scéne ale aj v Čechách. Nikdy to, žiaľ, nedotiahla na regulárny album, čo by si zaslúžila zo všetkého najviac. Po roku 1999 a poslednom demo CD "Dark Millenium" sa kapela vytratila, aby dala priestor novej, možno ešte profesionálnejšej kapele. A prečo je práve teraz ten najvhodnejší čas na jej pripomenutie? Viedol ma k tomu celkom prozaický dôvod. DARK MORDOR by v tomto roku oslávil jubilejné -- pätnáste výročie, keby...
Vráťme sa teraz do roku 1989, kedy to všetko začalo. DARK MORDOR by pravdepodobne nikdy nevznikol bez kapiel ako IRON MAIDEN, RUNNING WILD, DESTRUCTION, BATHORY a SLAYER (a samozrejme mnohých ďalších podobného razenia).Veľká záľuba v heavy a thrash metale sa stala tým pravým impulzom pre založenie kapely pod vtedajším jednoduchým názvom MORDOR. Názov, ktorý evokuje svet Tolkiena, však s ním v skutočnosti nemá nič spoločné. Inšpiráciu treba hľadať zase len v muzike a síce v rovnomennej skladbe RUNNING WILD z albumu "Branded & Exiled". Prvé, čisto inštrumentálne skladby z materiálu "Dobyvateľ spravodlivosti" vznikali v zostave Pavel Ďuriš - gitara, Peter Hulec - basgitara a Renato Sanda, ktorého za bicími na isté veľmi krátke obdobie vystriedal Rado Novák. V júli 1991 kapela odohrala svoj prvý koncert za účasti ďalších regionálnych skupín. V tom istom roku prichádza do MORDOR-u druhý gitarista Marek Škrada, ktorý v kapele dlho nezotrval. Nasledujúci rok prináša so sebou nielen zmenu názvu na DARK MORDOR ale najmä významný okamih -- vydanie prvého dema. Ako to už býva zvykom, medzi recenzovanými nahrávkami v maďarskom časopise Metal Hammer sa objavil aj materiál skupiny s rovnakým názvom, aký mali aj Krtíšania. Súčasný názov DARK MORDOR nieslo už prvé demo "Záhuba života", ktoré bolo nahrávané v dobre známej trojčlennej zostave, pričom Pavel Ďuriš si ku gitare pribral ešte spev. Slovenské texty sa postupne stali charakteristickou črtou kapely a zároveň sa prostredníctvom nich podarilo prekonať predsudok o tom, že slovenčina sa k metalu nehodí. "Záhuba života" obsahuje deväť skladieb dosahujúcich dĺžku takmer šesťdesiat minút. Skladby sa nesú v znamení rýchleho, priamočiareho thrashu a celej nahrávke dominuje vyše dvanásť minútový titulný track. Spomenúť treba najmä "Armagedon", ako vôbec prvú skladbu DARK MORDOR s vokálom, a moju obľúbenú "Charon". V júli 1992 zostavu rozširuje o štvrtého člena Roman z TESTATOR, opäť nie nadlho.
Kapela pokračuje v tvorbe nových skladieb a nevzdáva hľadanie druhého gitaristu. Zo spolupráce so Šaňom Klimonom z CHARON nakoniec zase nebolo nič. V nezmenenej zostave Pavel, Peter a Renato nahrávajú v apríli 1993 osem skladbový demáč "Na konci je smrť". DARK MORDOR urobil výrazný krok vpred smerom k náročnejšiemu thrashu s častými zmenami tempa, väčšími inštrumentálnymi plochami a s krátkymi melancholickými pasážami. Kritika sa však chytila zlého zvuku, horšieho ako na "Záhube života" a posun v tvorbe kapely sa dostal na okraj jej pozornosti. Zvuk postihol hlavne spev, inštrumentálna zložka natoľko zasiahnutá nebola, preto je nahrávka aj napriek zlej zvukovej kvalite počúvateľná. Kapelu na jeseň opustil basgitarista Peter Hulec, pretože musel ísť do zeleného. Basgitarový post ostal neobsadený, avšak súčasťou kapely sa stal druhý gitarista Roman Sládek. V takejto posilnenej zostave vznikol v máji 1994 prvý štúdiový demáč DARK MORDOR, nahrávaný v lučeneckom Powersounde. Temná, thrashová a úderná. Taká je "Agónia". Názvy skladieb väčšinou so sociálno-kritickými textami dokonale vystihujú hudbu: "Tiene nášho zla", "Bezbožné vraždenie", "Miesto pre duše mŕtvych"... Muzika získala vďaka dvom gitarám potrebnú hutnosť, potešiteľný je takisto kvalitný zvuk. Sedem skladieb, z toho dve inštrumentálky zaznamenali priaznivý ohlas v zinoch, ako aj v regionálnych rádiách. K tomu sa pridali úspešné koncerty a tak sa zdalo, že DARK MORDOR-u už nemôže nič stáť v ceste. Vojna sa však nevyhla ani Pavlovi s Renom, čo malo za následok koniec kapely. Našťastie, nie definitívny.
Po ročnej pauze v októbri 1995 DARK MORDOR znova ožil v klasickej zostave Pavel - Peter - Renato. Rozbeh to nebol jednoduchý a muzikantom na nálade nepridal ani koncert poriadaný Mestským kultúrnym strediskom vo Veľkom Krtíši, na ktorom sa ukázalo, že prestávka sa asi zdala pridlhá fanúšikom kapely. Neskoršie koncerty so skupinou WRONG prinavrátili DARK MORDOR jeho bývalú pozíciu na scéne. Na muzikantov mali očividne veľmi priaznivý vplyv, pretože nasledujúci rok svojimi aktivitami ani trochu nešetrili. V apríli 1996 rozbehol Pavel Ďuriš s Marekom Habdákom projekt UNDESIRABLE. Táto dvojica potom odštartovala aj prvý ročník Noise Party v Pôtri, ktorá má v súčasnosti za sebou už dvanásty, veľmi úspešný, ročník. V októbri 1996 sa Mordoráci zavreli do hlohoveckého Exponentu, výsledkom čoho bolo split demo DARK MORDOR "Symbol alfa & omega" a UNDESIRABLE "Fascinated Disharmony". Sedem thrashových skladieb s výraznou melodickou tvárou hravo prekonalo už aj tak vysokú latku nasadenú "Agónoiu". Niesli už typický gitarový rukopis DARK MORDOR, ktorý sa dal okamžite rozpoznať bez akýchkoľvek pochybností. Asi najviac sa medzi fanúšikmi presadili "Črepy zrkadla", "Svet hriechov" a "Labyrint". Kapela na podporu dema odohrala veľké množstvo koncertov na strednom a východnom Slovensku a to ešte nemohla tušiť, aké šťastie ju postretne v novembri 1996 v osobe Michala Liptáka. Druhý gitarista do kapely rýchlo zapadol a čoskoro začal prispievať aj vlastnými nápadmi. V štvorčlennej zostave od začiatku nasledujúceho roku križovali pódia slovenských fesťákov, ako napr. Sliačske rockové leto, alebo HC Fest v Košiciach, nezabúdajúc prirodzene ani na klubové akcie.
V auguste 1997 vzniklo v bujarej atmosfére oficiálne piate demo s názvom "Corpus Delicti". Podľa mňa sa jedná o najvyzretejšiu a najprepracovanejšiu nahrávku v kariére DARK MORDOR. Je to zároveň nahrávka, ktorú som z ich demografie počula ako prvú a preto ju mám asi najradšej. Kapela zaexperimentovala v "Destruction Of My Dreams" s anglickými textami a hosťujúcim spevákom Marekom Habdákom. Spomedzi šiestich veľmi silných skladieb mi nedá nespomenúť záverečnú skladbu, takú čerešničku na torte, v podobe nádhernej inštrumentálky "Harmonia X". Úspech na seba nenechal dlho čakať. Nahrávka sa stala demom mesiaca v Metal Hammeri CS, pozitívna recenzia sa objavila v Sparku a slová chvály prichádzali aj zo strany fanzinov. Kapele sa naviac dostalo cti v podobe hodinového profilu v bojnickom rádiu Beta. Rok 1998 sa niesol v znamení festivalov ako Rock Explosion, Inferno Fest a Shitfest a nesmiem zabudnúť ani na domácu Noise party 4. Popritom sa našiel čas aj na skladanie nového materiálu, ktorý uzrel svetlo sveta v apríli 1999 pod názvom "Dark Millenium". Hudba DARK MORDOR nadobudla výrazných zmien a nejeden konzervatívnejšie zameraný fanúšik mal problém identifikovať sa s ňou. Najzásadnejšia zmena sa udiala na speváckom poste, ktorý obsadil Marek Habdák, čím sa zostava rozrástla na päť členov. Texty dosiahli prostredníctvom angličtiny medzinárodný rozmer a hudba sa posunula smerom ku komplikovanému thrash-deathu. Nie je to ľahká hudba na počúvanie, treba si k nej postupne nájsť cestu. Demo, nahrávané opäť v Exponente, sa pýšilo aj iným výsledným zvukom, celkom odlišným od predchádzajúcich nahrávok. Dalo by sa povedať, že v DARK MORDOR neostal kameň na kameni. "Dark Millenium" však predstavoval len logický progresívny vývoj, ako aj otvorenosť voči novým nezvyčajným nápadom. Čo sa mi na deme veľmi páči je to, že pri každom opätovnom počúvaní na ňom objavím niečo nové, čo som predtým prehliadla. V tom spočíva jeho čaro.
Kariéra DARK MORDOR bola dobre rozbehnutá, ale nakoniec to z objektívnych a aj iných príčin uviazlo. Momentálne už kapela neexistuje, hoci občas prejaví drobné známky života. Sľubne to vyzeralo v roku 2002, ako mi v dávnejšom rozhovore prezradil Pavel Ďuriš: "Pomaličky sme to dali znovu dokopy." Je to viac menej len tak pre nás. Máme chuť, aj nápady pre takúto muziku a chce sa aj Michalovi (Michal Lipták, pozn. aut) a Marekovi (Marek Habdák, pozn. aut). Basáka sme nahradili mladým nadšencom, ktorý pôsobí aj v dvoch mladých krtíšskych kapelách, volá sa Marek Jambor. Nové skladby DARK MORDOR budú typické pre túto kapelu. Nekompromisné, komplikované, rýchle a plné závratných zmien. Progresívny thrash-death, čiže nič pre slabšie povahy! (smiech) Do konca roku by sme to chceli mať už nahrané. No koncerty s DARK MORDOR neplánujeme, chceme, aby to zostalo len na nahrávkach, zatiaľ!!! Nie je však vylúčená výnimka. Ako sa poznám, nemuseli by ma dlho prehovárať, ale to záleží na celej kapele a od času pripraviť koncertný program, keďže sa stretávame len raz do mesiaca."
V tom čase už naplno fungovala kapela, ktorú založil Miro Lászlo spolu s Pavlom Ďurišom a Renatom Sandom ešte vo februári 2000. MIDNIGHT SCREAM je teraz pre muzikantov prioritou, ale napriek tomu verím, že sa ešte minimálne jednej nahrávky pod logom DARK MORDOR dočkáme. Nechajme sa prekvapiť...
S použitím fanzinu "10 rokov kapely DARK MORDOR".
Dark Millenium (1999)
Corpus Delicti (1997)
Symbol Alfa & Omega (1996)
Agónia (1994)
Na konci je smrť (1993)
Záhuba života (1992)
Stručná história:
1989 - začiatok MORDOR v trojčlennej zostave
1991 - vznikajú prvé skladby
1992 - zmena názvu na DARK MORDOR
1993 - hľadanie druhého gitaristu
1994 - do kapely prichádza gitarista Roman Sládek
1995 - prestávka
1996 - na post druhej gitary nastupuje Michal Lipták
2000 - DARK MORDOR upadá do zimného spánku
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.