OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už je to tak, hodlám fušovat Blackmoonovi do jeho osvětově škatulkovacího řemesla. Nejprve si, milí frekventanti kurzu True pagan viking winter metalurgie, vysvětleme základní termíny pro lepší porozumění. Čiliže – mylně bývají skupiny jako ENSIFERUM, MITHOTYN či voimstovákunniastová ekypa MOONSORROW charakterizovány co viking black metal, což my, akademičtí intelektuálové černě-kovové univerzity, považujeme za vyložený nonsens. Pod tento název spadá jednoznačně starší tvorba ENSLAVED či SATYRICON, nikoli však hevíkovitá a melodická šlehačka všech těch vikingských synků s omalovánkami na obalu... Těm přísluší žánrové zařazení do pagan metalu (finsky: bläääh metal).
ENSIFERUM jsou naprosto symptomatický příklad tohoto žánru. Na obalu pestrobarevná malůvka, na níž šumný bojovník hledí se svým ořem vstříc rujným lánům rodné země, pod obalem ryčí melodický hybrid heavy metalu a thrash metalu pohnojený řídkou folkovou mrvou a válečným patosem. Prostě pagan metal. Problémem tohoto žánru je, že z omezené zásobárny akordů je nutné matlat další a další riffy s tzv. pagan feelingem, který bohužel většina kapel vytváří k uzoufání sterilním a hlavně stále se opakujícím stylem. V úvodu písně se nadhodí vybrnkávaný motiv, pak spustí metalová mašinérie a vaří se a vaří, až se motiv (byť třeba docela poutavý) vyvaří do sucha. ENSIFERUM jsou poměrně šikovní a vypomáhají jak se dá, když je nejhůř, rozředí píseň nějakou akustickou pagan vsuvkou, která sice není nikterak objevná, zato posluchače znovu vzpruží. Jejich snaha najít něco pohansky nového, neotřelého, vede k velmi zajímavým výsledkům – ve „Sword Chant“ titulní melodie zavání Irskem, jmenovitě kapelou DEEP BLUE SEA a její skočnou písní „Mary Mac“. Inu, proč by viking nemohl zajet na trochu dobré irské whisky, že? Trochu hůře jsou na tom ony zmíněné akustické vsuvky, které bych velice rád označil za severský folk, ale to by mi musela ruka i s hlavou upadnout. S ním mají sotva co společného, většina pagan metalových kapel vytváří jakýsi pečbuřtový hybrid kelťáren, středověce se tvářících postupů a renesančních brnkaček, které pak vydává za pohanské motivy, a ENSIFERUM nejsou výjimkou.
Přesto je jejich album „Iron“ příjemnou poslechovkou, která díky rozumné stopáži nestihne nudit, bohužel však díky předvídatelnosti a čitelnosti písní nedokáže ani vzbudit větší nadšení. Velmi kladně hodnotím přímočarost materiálu a především začlenění čistě zpívaných pasáží, které jsou skutečně povedené a přesvědčivé. Za vůbec nejvydařenější položku alba považuji živelnou „Lai Lai Hei“, která splňuje do putníku vše, co činí pagan metal pagan metalem – folkový nádech je tentokrát cítit pohankou na sto honů, refrény jsou živé, chytlavé a metalová část šlape a nakopává, přesně jak by měla. Být takové celé album, neváhám hodnotit mnohem výše.
Takhle ale dostáváme přesně to, co člověk může od pagan metalu čekat. Kolekci jednoduchých metalových skladeb s trochou akustiky a poměrně slušnou atmosférou. V porovnání s dobami, kdy MITHOTYN opěvovali krále vzdáleného lesa je to však krok do nikam, spíše čelem vzad a husím pochodem vchod. Pohanský standard. Není proč ho zatracovat, není proč ho chválit.
Pohanský metal. Heavy metalové postupy + thrashový švih + pseudo folk. Zábavné album s únosnou stopáží, které ale ničím nevynikne. Takový ošuntělý válečník v zaflákané zbroji. Až přijde pagan metalový král, bude se hodit ono pythonovské: "A jak jsi poznal, že to je král?" – "Není tak zasranej jako my!"
6,5 / 10
Jari Mäenpää
- vokály, kytara
Markus Toivonen
- kytara
Jukka-Pekka Miettinen
- basa
Oliver Fokin
- bicí
Meijhu Enho
- klávesy
1. Ferrum Aeternum
2. Iron
3. Sword Chant
4. Mourning Heart
5. Tale Of Revenge
6. Lost In Despair
7. Slayer Of Light
8. Into Battle
9. LAI LAI HEI
10. Tears
One Man Army (2015)
Unsung Heroes (2012)
From Afar (2009)
Victory Songs (2007)
Dragonheads (EP) (2006)
Iron (2004)
Ensiferum (2001)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Spinefarm Records
Stopáž: 43:16
Produkce: Flemming Rasmussen
Studio: Sweet Silence
Problém ENSIFERUM a jim podobných "pagan" seskupení je tradiční kolovrátkovost a celková plytkost jejich snažení. Co jsou platné vcelku povedené akustické vskuvky, když vždy nastoupí humpolácká "metalová" složka s cedivým "uááágrh" a už to jede ruka, noha, umta, umta. Možná na první poslech mohou podobné desky zaujmout, ale jak se člověk prokousává dál a dál, zjišťuje že se šíleně nudí. A objevování skrytého na nahrávce od počátku průhledné jako skleněná vitrína neshledávám pranic záživného, natož zajímavého.
Mně se kupodivu taky celkem líbili..
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.