OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
DOMINION III je dalším projektem black metalového snílka Tharena (jinak známého z AMESTIGON, ABIGOR a DARGAARD). Původním cílem bylo pracovat na inovativním žánru hudby se zvukem apokalyptické elektronické hudby. K této hudební vizi mu ještě přispívá řízná kytara Jörga Lanze (AMESTIGON) a již známý hlas zpěvačky Elizabeth, která zpívá i na deskách DARGAARD.
Tharen se v projektu DOMINION III pouští až za hranice dosavadních žánrů, jeho vize by se dala najít někde mezi slovy techno-darkwave-gothic-metal. A jako posledně, tím hlavním slovem je Atmosféra. Ta je i nyní stejně tak tajemná, tak temná, depresivní a působivá jako na jeho počinech pod jmenovkou DARGAARD. Rozdíl je jen v podání, ve způsobu vyjádření. V tomto projektu se pouští do experimentů s elektronickou hudbou futuristického zvuku.
Jeho hlavním nástrojem byly vždy klávesy a „správně“ vybavený počítač, jenže u DARGAARD byl cíl vytvořit prostředí temného středověku. DOMINION III disponuje mnohdy rytmickými složkami techna, zvuky cyber punkové budoucnosti a i jeho hlas se mění od blackového řevu do rytmického předříkávání vycházejícího ze zvukového zařízení androida. Celková kompozice díla a její působivost se pak opět pohybuje v temných končinách. V ponuré krajině smrti. V zemi věčného smutku. Občas mám pocit, že Tharenovým cílem není nám prostřednictvím hudby něco sdělit, ale naopak donutit nás, abychom porozuměli sobě, svým temným zákoutím mysli. Pocitům ukrytým kdesi hluboko. Pocitům, za které se za denního světla stydíme. Úzkost, strach, zášť, ale i nekonečná touha po poznání, po hledání smyslu života. Touha překročit hranice dané nám naší fyzickou schránkou, jen na chvíli uvolnit svou duši a prožít transcendentno.
Část skladeb je založena na rychlejším rytmu, když je futuristickou elektronikou vytvářena kompozice, která by se hodila i na techno párty, kde by se již někdy k ránu (neb rytmus je zde přeci jenom pomalejší) svíjela polonahá upocená těla a pod vlivem drog prožívala poslední extázi tohoto dne, možná i tohoto života. Zbylé kompozice jsou pomalé, s těžkými, depresivními melodiemi. Mnohem působivější, harmoničtější, ale rovněž v sobě skrývající i více temnoty, zla a hniloby. Atmosféra se zde značně přibližuje tomu, co jsme mohli zažít na desce „The Dissolution Of Eternity“. Přesto je zřejmé, že „Life Has Ended Here“ je méně harmonická než výše zmíněné dílo. Nicméně ztvárnění vize atmosférické hudby daleké budoucnosti Tharen pojal velmi zajímavě. Elektronické peklo působí podobné mrazení v zádech jako temnota středověku, vždyť proniknutí do světa DOMINION III je proniknutím do temnot. Hledání krásy tam, kde by ji nikdo jiný nehledal. Nebo naopak popření veškeré radosti ze života, prodání se temnotám. Chmurami zastřít svou duši a nechat jí rozkládat v dosud živém těle. Naskýtá se otázka, kdo je větší nihilista, zda autor hudby, nebo její posluchač.
V závěrečném hodnocení je vzata v potaz jen atmosféra celého díla, stejně jako u projektu DARGAARD, v ní spočívá hlavní kouzlo této hudby.
7 / 10
Tharen
- hudba, zpěv
Elisabeth Toriser
- zpěv
Jörg Lanz
- kytara, basa
1. A Dead Heart In A Dead World
2. Life Has Ended Here
3. The Priests Of Emptiness
4. Conductors of Live
5. Unreal
6. Code Red
7. Coming Winter
Life Has Ended Here (2002)
The Hand And The Sword (2000)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 43:47
Produkce: Tharen
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.