OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jak se říká, tvorbu blonďáčka Christofera Johnssona můžete buď milovat anebo nenávidět, takže by se asi hned na úvod slušelo nastínit, na které straně barikády stojí šťoural Darkmoor. Ač se to mnohým určitě nebude zamlouvat, „chrochtavé“ začátky mu přišly úsměvné. Když s příchodem „Theli“ dorazila i frenetická vlna obdivu a až nekritického plácání po zádech, nepřidal se, neboť Chris sice přelepil svůj projekt, především díky bouři sborových chorálů, nálepkou „symfo“, jenže odmyslíme-li si bombastický a doposud zřejmě nepřekonaný úvod „To Mega Therion“, s výtečnou parafrází klasických motivů typu „Carmina Burana“, zbudou pouze průměrné riffy s pouze občasným zábleskem něčeho kloudnějšího. Přesto nutno „Theli“ brát jako milník v kariéře mistra Johnssona. Od té doby totiž už jen vyhrožuje velkými změnami, vždy před vydáním aktuální kolekce, abychom se ve finále pokaždé dočkali očekávané porce rutině zpracované hudby. Jen tu a tam zní lépe (překvapivě slušné EP „A Zaraq Arab Lucid Dreaming“ kupříkladu), onde zas podstatně hůře („Secrets Of The Runes“, dejme tomu). Že postupem času nabrala tvorba kurz směrem ke germánskému speedu, ruku v ruce s angažováním příslušných heroických pěvců, je s ohledem na největší odbytiště výrobků s visačkou THERION více než pochopitelné.
Ještě než se podíváme malému dráčkovi s deseti špičáky na zoubek, upřesněme si tu „symfoničnost“. Pravda, všechny promo materiály, natož stránka vydavatele, hrozí pod tíhou všech těch superlativů puknout jako přezrálý meloun a jestli patříte k těm, co při zaslechnutí smyčců propadají iluzi o tom, že poslouchají vážnou hudbu, budete s nimi navíc i stoprocentně souhlasit. Jenomže on je velký rozdíl mezi pouhým využíváním služeb klasického orchestru a jeho smysluplným zaranžováním. Zkusme to také z druhé strany. Co si při poslechu THERION řekne průměrný kytarista? Že na tom nic není, jistě. Vždyť také Chris používá stále stejné riffy, které obnažené v plné nahotě jasně ukazují směrem hluboko do osmdesátých let. Pro zpestření občasné vícehlasé sólíčko. A nechlup stejně si ten chlápek počíná i při rozepisování orchestru - tedy průměrně! Už slyším námitky, že o nějaké složitosti Drakům nikdy nešlo, že důležitá je atmosféra a podobné „konstruktivní“ názory, ale to nic nezmění na objektivní pravdě, že hudba THERION je většinou naprosto TRIVIÁLNÍ. U staříků ze STATUS QUO pochopitelné, ovšem u skupiny tvářící se jako vrchol symfonického metalu neodpustitelný lapsus.
A tím jsme se vlastně doštrachali i k obsahu „Lemurie“, neboť všechno výše zmiňované a vytýkané zůstalo pevně ukotvené na svém místě. Patriota jistě potěší spolupráce s našinci v orchestřišti, milce starých časů nenechá v klidu skřehot v úvodní písni „Typhon“, ale jinak se operně pěje až hrůzou naskakuje kopřivka, chorály štípou skály, nezbytná špetka orientu a mystiky, o nic nebudete ošizeni, všeho si užijete k prasknutí. K tomu nejlepšímu patří motiv skočného pochodu v první části „Three Ships Of Berik“, slušný refrén titulní „Lemurie“ (ovšem pouze ten) nebo vybrané kousky z „An Arrow From The Sun“. Naopak nejstrašnější se jeví druhá část „Tří lodí...“ připomínající hodně zmutovaný popěvek „Kočka leze dírou“ s dechovou sekcí aneb když mají trubači pré. Zbytek šeď podprůměru. Co však rozhodně nadzvedne, je nestydatá zlodějina v sedmé „The Dreams Of Swedenborg“. Pochopitelně, občas se stane, že se některé motivy navzájem podobají více než je zdrávo, ovšem tady je vykradení toho nejdůležitějšího z „My Friend Of Misery“ od METALLICY tak do uší bijící, až hanba poslouchat. Ta melodie je navíc tak notoricky známá, že bych se moc divil, kdyby si toho v průběhu příprav skutečně nikdo nevšiml a autora na „shodu“ neupozornil.
Nevím, jak na tom budete vy, ale mně těch pět poslechů novinkového dvojdisku THERION stačí do konce života.
THERION se již dávno dopracovali k modelu, který je komerčně úspěšný, čili nikoho určitě nepřekvapí, že ani na prvním dvojčátku se dojná kráva nepřestává tahat za struky. Triviální akordy mnohdy zavánějící německým buro-speedem, úsměvná "symfo" vložka, marná snaha o rozličné nálady. Proč vydávat dvě CD za situace, kdy složený materiál svojí kvalitou nevystačí ani na čtvrt hodiny, je mi záhadou...
3 / 10
Christofer Johnsson
- kytara
Kristian Niemann
- kytara
Johan Niemann
- basa
Hosté :
Richard Evensand
- bicí
Steen Rasmussen
- hammondy
Lars Somond Jensen
- kostelní varhany
Mats Levén
- zpěv
Piotr Wawrzeniuk
- zpěv
Anna-Maria Krawe
- soprán
Jana Bínová-Koucká
- soprán
Ulrika Skarby
- alt
Tomáš Černý
- tenor
Jaromír Bélor
- basa
Michael Schmidberger
- basa
Jitka Tomšíčková
- hoboj
Petra Čermáková
- roh
Filharmonický orchestr města Prahy
1. Thyphon
2. Uthark Runa
3. Three Ships Of Berik Part 1: Calling To The Arms And Fighting The Battle
4. Three Ships Of Berik Part 2: Victory!
5. Lemuria
6. Quetzalcoatl
7. The Dreams Of Swedenborg
8. An Arrow From The Sun
9. Abraxas
10. Feuer Overtüre/Prometheus entfesselt
Les Fleurs Du Mal (2012)
Sitra Ahra (2010)
Gothic Kabbalah (2007)
Sirius B (2004)
Lemuria (2004)
Live In Midgard (2002)
Secret of The Runes (2001)
Deggial (2000)
Crowning of Atlantis (MCD) (1999)
Vovin (1998)
Eye of Shiva (singl) (1998)
A Zaraq Arab Lucid Dreaming (EP) (1997)
Theli (1996)
Siren of The Woods (singl) (1996)
Lepaca Kliffoth (1995)
Beauty In Black (MCD) (1995)
Ho Drakon Ho Megas (1993)
Beyond Sanctorum (1991)
... Of Darkness (1991)
Time Shall Tell (1990)
Beyond The Darkest Veils Of Inner Wickedness (demo (1989)
Paroxymal Holocaust (demo) (1989)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 42:41
Produkce: THERION & Lars Nissen
Studio: Modern Art (Stockholm), Smečky (Praha), Sun (Copenhagen)
Takovým menším problémem THERION, resp. Chrise, je prosazování kvantity na úkor kvality. Kdyby namísto dvou alb vyšlo jen jedno s tím nejlepší materiálem, byla by to jasná desítka - takhle jsou obě alba výborná, ale rezervy ještě mají.<br>
Celkově vzato mám ovšem z obou alb velmi dobrý dojem - je až zarážející, že si někdo uchová tak vysoký standard při tak velkém počtu desek.
Docela asi záleží na tom, z které strany vezmete dvojCD "Sirius B/Lemuria" do ruky. Já jsem se nejprve věnoval "Sirius B" a možná také proto se mi tahle část líbí víc, nicméně ani o "Lemurii" nemůžu říct nic špatného, nic co by bylo v příkrém rozporu s tím, jak obecně (až doposud) THERION vnímám. Tedy jako šikovnou kapelu, která ví co chce a proto to také tak hraje.
Dejme tomu, že album „Theli“ z roku 1996 bylo vrcholem tvorby THERION, které by si ve své době zasloužilo známku kolem příjemných 7/10, od této skutečnosti se odražme a udělejme si několik poznámeček:
- píše se rok 2004
- éter je zavalen snůškou superlativů chrlených na aktuální dílka THERION, a to jak od vydavatele, tak zejména od tvůrce (a vlastně i fanoušků popř. recenzentů (!)
- ukrutně masochistická a narcistická stopáž obou desek
- celková naprostá plytkost, průhlednost a kýčovitost materiálu
- „infantilní pasáže“ (© Louža)
- nestydaté a hambaté vykrádání cizích nápadů
- očividný komerční kalkul
Zkrátka THERION dali pojmu „hudba“ řádně na prdel a mně vychází v případě obou (nebo je to jedna deska v podobě dvojalba?) desek…
Zbytočne prísna recenzia! Počúva sa to celkom dobre, niektoré songy majú zaujímavú atmosféru, iné zas zapôsobia príjemnou melódiou.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.